Město Bohumín

28.11.2019 - Revoluce na české železnici

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 231
Strana: 11
Autor: Michal Bouška

SOUKROMÍ DOPRAVCI OD POLOVINY PROSINCE NA NĚKTERÝCH TRATÍCH NAHRADÍ STÁTNÍ ČESKÉ DRÁHY. POSÍLÍ NAPŘÍKLAD ARRIVA ČI REGIOJET.

ČR - Cestující v českých vlacích čeká od patnáctého prosince největší změna za poslední léta. Na pěti rychlíkových linkách nahradí státní České dráhy soukromníci. Ti nově zamíří ve větším měřítku i na regionální tratě. Tržní podíl Českých drah v regionech klesne z 95 na 89 procent. Největší změny pocítí cestující ve Zlínském a Ústeckém kraji, kde budou mít soukromníci větší než třetinový podíl na trhu. Ke změně dochází, protože ve většině krajů skončily smlouvy na dopravní obslužnost vlaky Českých drah. Kraje mohly smlouvy buď opět zadat Českým drahám, nebo se rozhodnout je v různých formách soutěže nabídnout i soukromníkům.

Průkopníkem v otevírání trhu soukromým železničním společnostem je Ústecký kraj. Ten vybíral dopravce téměř pro každou trať zvlášť. Díky tomu bude například v Mostě jezdit pět různých dopravců – ke stávajícím Českým drahám a GW Trainu se přidá ještě RegioJet, AŽD Praha a německý Die Länderbahn. Zmíněný soukromý dopravce GW Train v kraji začal jezdit na méně významné lince už před třemi lety mezi Mostem a Plzní.

České dráhy teď poprvé začínají ztrácet i významnější trasy. RegioJet Radima Jančury nahradí státní dráhy na rychlících z Brna do Ostravy a Bohumína. Stát mu na to bude ročně přispívat 252 milionů korun. Smlouva platí do roku 2027. Na část rychlíků v okolí Prahy zase vyjede dopravce Arriva, kterého ovládá německá společnost Deutsche Bahn. Proti nabídce Českých drah ušetří stát 67 milionů korun ročně.
Společnosti, které nově vyjedou, teď mají poslední dny na přípravu. "Všechny zaměstnance potřebné pro zahájení provozu už máme. Na úpravách jednotek se pracuje a ladíme poslední detaily," uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub. Hotovo hlásí i Leo Express. Podle jeho mluvčího Emila Sedlaříka má společnost připravena všechna vozidla i pracovníky.

Česko jako ráj ojetých vlaků

S nástupem soukromých dopravců očekávají cestující často i nové vlaky. Ukazuje se ale, že kvůli tlaku na co nejnižší cenu dopravci vsadí zejména na ojeté vlaky z Německa. Ty na své spoje nasadí i Arriva. Jednotky sice prošly modernizací, chybět jim ale bude třeba klimatizace. I RegioJet nasadí na trať mezi Brnem a Ostravou ojeté vagony z Německa a Švýcarska po částečné modernizaci. "Jedná se o první fázi podoby souprav, které bylo možné zajistit v krátkém časovém rozmezí mezi podpisem smlouvy a datem zahájení provozu," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Do Ústeckého kraje pošle RegioJet nové vlaky v roce 2021, do té doby tam budou jezdit rovněž starší soupravy. Ojeté vozy zejména z Rakouska dříve masivně nakupovaly i České dráhy.

Obnova vozového parku může být problematická i v budoucnu. Záležet bude na tom, kolik peněz budou chtít kraje platit dopravcům. "Pouze pro pět procent vozového parku v regionech je zasmluvněna obnova," uvedl na nedávném Žofínském fóru místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák a dodal, že České dráhy kvůli tomu nemohou zaručit nákup nových vlaků ve větším měřítku. Lepší by měla být situace v dálkové dopravě, kde dráhy slibují až 230 nových vagonů, pro rychlost až 230 kilometrů v hodině.

České dráhy budou o tratě bojovat

Prosincová změna bude zatím největším krokem v postupném procesu otevírání českého železničního trhu. Podle evropské legislativy musí stát a kraje, které dopravu objednávají a financují, všechny linky vysoutěžit nejpozději do prosince 2033. Podle plánu má do té doby stát průběžně soutěžit provoz železničních linek. Začít má těmi méně významnými, první páteřní trasy mají být vysoutěžené v roce 2025.

Soukromí dopravci vstupovali na český trh velmi pozvolna. Prvními vlaštovkami byly regionální tratě, kde byly České dráhy příliš drahé a obce se raději na provozu dohodly se soukromníky. Milníkem se stal rok 2011, kdy na trať Praha–Ostrava vstoupil soukromý dopravce RegioJet. Ten přinesl na českou železnici do té doby nevídanou kvalitu – například bezplatné wi-fipřipojení či zásuvky. České dráhy pak o zákazníky musely začít bojovat. Kvalita vlaků národního dopravce se následně výrazně zvedla a regionální tratě ve větší míře poprvé vstoupil soukromý dopravce v jižních Čechách před dvěma lety. Společnost GW Train tam tehdy nahradila České dráhy na části osobních vlaků v kraji, například na trati z Českých Budějovic do Českého Krumlova.




    Městský úřad