29.11.2019 - Přechod na nový mýtný systém pohlídají drony i letadla

Zdroj: Hospodářské noviny
Ročník a číslo: 232
Strana: 9
Autor: Adam Váchal, Luděk Vainert

Na hraničních přejezdech se budou příští týden s velkou pravděpodobností tvořit dlouhé kolony kamionů. Do nového mýtného systému, který začne fungovat už tuto neděli, se dosud neregistrovalo 155 tisíc především zahraničních vozů nad 3,5 tuny. Nový správce mýta – sdružení CzechTollu a SkyTollu – hledá způsoby, jak kolonám zabránit.

Už tuto neděli začne v Česku fungovat nový mýtný systém. Zda mají kamiony zaplacené dálniční poplatky, začnou kontrolovat satelity namísto stávajících mýtných bran. Nový správce, kterým je sdružení firem CzechTollu ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenského SkyTollu, dva dny před spuštěním přistupuje k opatřením nad rámec smlouvy, kterou uzavřel se státem. Protože se do nového systému stále nepřihlásilo zhruba 155 tisíc vozů s hmotností nad 3,5 tuny z očekávaných 451 tisíc, obává se, že se první dny budou na hraničních přejezdech tvořit dlouhé kolony.

"S ohledem na klidnější víkendový provoz a nedělní zákaz jízdy nákladních vozidel očekáváme první riziko vzniku dopravních komplikací až v pondělí ráno. Riziko roste podle našeho dopravního modelu od čtvrté hodiny ranní, kulminuje v poledne a postupně klesá v pozdních odpoledních hodinách," popisuje provozní ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal.

Mezi vůbec nejrizikovější místa patří česko-slovenský hraniční přechod Lanžhot na Břeclavsku a česko-polský přechod u Bohumína. První dny tam hrozí až čtyřicetikilometrové kolony. Nový správce proto posílí kapacitu tamních registračních míst na dvojnásobek. Namísto šedesáti lidí nasadí na jednotlivá místa v průměru 120 pracovníků.

"Na hranicích Česka je CzechToll připraven registrovat 15 tisíc automobilů za den, ve vnitrozemí pak dalších 65 tisíc vozidel denně," popisuje mluvčí společnosti Miroslav Beneš. Firma chystá i další opatření, která mají zkrátit čekání v kolonách. Na rizikových úsecích u hranic vytvoří dalších 11 dočasných registračních pracovišť. Přímo do provozu nasadí speciální vozy, které se budou pohybovat mezi případnými kolonami a řidiči se u nich budou moci registrovat.

Nejvyšší riziko komplikací očekává CzechToll během prvních tří dnů po spuštění systému, poté by se postupně měla situace u obchodních míst zklidnit. Na rizikových úsecích budou řídit dopravu koordinátoři společnosti ve žlutých reflexních vestách. Dopravní situaci budou monitorovat drony a letadla. Kolony se očekávají právě na místech, kde je možné se do systému registrovat. "Čeští dopravci jsou na situaci dobře připraveni. Jsme v tomto ohledu optimisté a z naší strany nečekáme problémy," říká Vladimír Starosta, šéf logistické společnosti O. K. Trans Praha.

Ministerstvo dopravy jeho slova potvrzuje. Většina významných českých dopravců se již do systému přihlásila. Registraci dosud odkládají některé menší firmy, především však zahraniční dopravci. Nejčastěji ti z Polska. Právě polské vozy mohou s velkou pravděpodobností zablokovat provoz na některých hraničních přejezdech.

Majitelé vozů, na které se mýto vztahuje, si musí pořídit nové palubní jednotky. Fronty se očekávají právě tam, kde se vydávají. A to přesto, že by to včetně registrace nemělo řidičům zabrat více než pět minut. Jednotky si majitelé vozů nad 3,5 tuny nekupují, ale skládají za ně vratnou kauci 2500 korun. Ty staré jednotky, které již nebudou zapotřebí, musí dopravci vrátit rakouské skupině Kapsch, která v Česku mýto vybírala posledních třináct let.

Rakušané v soutěži na výběr mýta od roku 2020 do roku 2030 neuspěli. Od té doby ji napadají. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na konci září vyhověl jejich námitkám a zakázal plnění mýtné smlouvy mezi státem a konsorciem firem CzechToll a SkyToll, a to s ročním odkladem. Ministerstvo proti tomu podalo rozklad. Současně ale začalo připravovat novou soutěž na mýtný systém pro případ, že by byla smlouva ve finále skutečně zneplatněna. Poté by muselo najít nového správce.

Konsorcium firem CzechTollu ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenského SkyTollu zvítězilo v tendru na nový mýtný systém s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Vedle dnes již zpoplatněných 1400 kilometrů od ledna mýto rozšíří o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Stát si od toho slibuje, že se během příštích tří let výběr mýta zvýší až na 14 miliard korun z necelých 11 miliard, které se vybraly na poplatcích od kamionů loni.

Supertěžké váhy plus otazník. O rostoucím vlivu majitele PPF Petra Kellnera na český byznys se už mluví dlouho a vítězství v mýtném tendru je ukázka toho, jaké obchody umí dělat se státem. Logické se zdá i jeho partnerství s firmou SkyToll, která přinesla cenné know-how ze Slovenska, kde satelitní systém už řadu let provozuje.

S majitelem SkyTollu Petrem Syrovátkem navíc Kellnera spojuje mnohé. A to už od 90. let, kdy Syrovátko založil stavební firmu Syner, která následně měla na Liberecku výsadní postavení. Místní na tuto éru, během níž se Liberec hluboce zadlužil, sice nevzpomínají s nadšením, vážnější reputační problém je však jinde. Ve smlouvách, podle kterých většinu prací odvede firma TollNet, o jejíchž vlastnících se nedá zjistit nic.

Hrozba a alibi. Spustit nový systém a zavinit tím zácpy, to je noční můra politiků i provozovatele mýta. Veřejnost totiž nemusí rozlišovat, kdo je viník. Součástí příprav byla proto i masivní kampaň v českých médiích. Ne že by oslovila zahraniční řidiče, s nimiž budou největší problémy, ale svůj díl práce odvedla. Ještě se může hodit jako dobré alibi.

Tahanice o tučnou kost. Kapsch nemá v Česku dobrou pověst. Kořeny můžeme hledat v minulém desetiletí, kdy tato rakouská firma zakázku na mýtný systém získala. Tolik lobbování a také vážných podezření z korupce, jako se vyskytlo kolem mýta, bychom snad našli jen v případě jednání o nákupu a následně pronájmu stíhaček Gripen. Bohaté firmy s pochroumanou pověstí mají většinou k dispozici dobré právníky. V případě mýta budou mít ještě co na práci. Kapsch se totiž nevzdává ani ve zdánlivě beznadějné situaci.

Kam se přelije proud kamionů. Pro veřejnost je nejzajímavějším aspektem nového systému to, že se mýto bude brzy platit i na části silnic první třídy. Ministerstvu dopravy se do toho za Ťokových dob zrovna nechtělo, ale nakonec nebylo zbytí. Kdyby se mýto vybíralo na stejných úsecích jako dosud, těžko by se podmínky "velkorysého" tendru daly obhájit. Čeká nás tedy ještě jeden test: Mají pravdu ti, kdo se bojí, že dopravci budou v pokušení některé nově zpoplatněné úseky objíždět a zahltí tak silnice nižších tříd? Odpověď dostaneme v lednu.


Počet zhlédnutí: 1 497

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

22 °C