Město Bohumín

14.12.2019 - Na hlavas" míří 60 tisíc lidí. Ale bez komfortu

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 290
Strana: 17
Autor: Marek Osouch

Hlavní nádraží v Brně začne zítra opět sloužit cestujícím, ale odjezdovou halu čekají další dva roky provizoria. Chybí pořádné občerstvení i čekárna. A dolní nádraží, kam přijedou dva vlaky denně, zůstane zcela odříznuté od MHD.

BRNO -  V odjezdové hale na brněnském hlavním nádraží se teď pohybují hlavně dělníci. Během dneška musí dodělat nezbytné úkoly a uklidit. Už zítra totiž po roce končí velká vlaková výluka a stanicí opět projde 60 tisíc lidí denně. Nicméně cestující se z "azylu" na dolním nádraží i dalších stanicích po městě prakticky jen přesouvají do jiného provizoria. O komfortu ve standardu 21. století jako třeba v Praze, kde nádraží nabízí desítky obchodů, si mohou nechat zdát.

Opravy hlavní budovy budou ještě nejméně další dva roky pokračovat, i proto je dnes celé levé křídlo vybydlené. "Omezení spojená s rekonstrukcí jsou v obdobném rozsahu jako při opravě jiných nádraží u nás i v zahraničí," tvrdí mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Realita je však taková, že na hlavním nádraží v Brně nebude od neděle možné si vůbec koupit teplé jídlo, kávu či čaj. V odjezdové hale, kde byly stánky, teď není nic, zmizela i pizzerie a pekárna u pokladen. Jen v pravé části zůstal pro desetitisíce lidí obchod s potravinami, malé pekařství a ještě menší trafika. "Když se dočasně otevíralo dolní nádraží, lidé si stěžovali, že tam není žádné občerstvení. My se tomu chceme do budoucna vyhnout. Snažíme se, aby na hlavním obslužnost nechyběla. V pravé části chceme špageterii, plánujeme i automaty s nápoji a potravinami," prohlásil Ivo Vrzal, šéf firmy Brno new station development, která má nádražní budovu v nájmu od Českých drah a zajišťuje kompletní opravy.

Jenže kdy se tak opravdu stane, není jasné. Dřív než v lednu ne. "Zásadní je, aby od neděle jely pokladny a prodej lístků. Jestli budou obchody od 20. prosince, nebo v lednu, je to nejmenší," podotkl Vrzal a připomněl, že v průběhu oprav nastaly problémy a dělalo se vše pro to, aby odjezdová hala vůbec mohla v polovině prosince otevřít.

Ohledně zlepšení komfortu pro cestující je skeptický také brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). "Je to jiná situace než na dolním nádraží, kde jsme montovanou čekárnu mohli umístit na pozemky města," naznačil Kratochvíl, že na změny Brno nemá páky. Kromě občerstvení čeká na lidi nepohodlí rovněž při odpočinku. Stávající čekárna zavře, provizorní dočasně vznikne v malém prostoru místo někdejší trafiky v levé části. Ostatně téměř celé levé křídlo oddělí od zbytku stěna ze sádrokartonu. Za ní totiž budou dělníci zhruba rok opravovat, následně se přesunou do pravé části.

Komfort tak nyní nečeká ani cestující první třídou zvyklé na VIP ČD Lounge, která zůstane za zdí. Novou čekárnu pro tyto pasažéry hodlá provozovatel otevřít až v lednu. "K sezení využijeme současný mobiliář, díky němuž umožníme cestujícím sezení i v prostoru před sádrokartonem," doplnil Vrzal. Možnost odpočinku naopak zmizela kolem vstupu do podchodu. A není v plánu, že se to změní. "Až opravíme levé křídlo, lidé tam najdou uprostřed lavičky po celé délce," poznamenal Vrzal s tím, že právě zde časem vyroste velký sektor s občerstvením a obchody.

Přes kilometr na zastávku MHD

Není to však jediná komplikace pro cestující. Brněnský "hlavas" se počtem vlaků dostal za hranici kapacity. Dva spoje denně tak zamíří až na dolní nádraží. Jde o spěšný vlak z České Třebové, který do Brna přijede v 16.15, a pak ranní osobák z Tišnova do Židlochovic, jenž na dolním nádraží zastaví krátce před osmou. "Dříve jsme počítali, že vlaky z Prahy přes Havlíčkův Brod pojedou dál do Bohumína. Jenže linku z Brna na Ostravu má nově RegioJet," vysvětlil Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která koordinuje dopravu v Jihomoravském kraji.

Jenže problém je, že dolní nádraží bude od zítřka doslova odříznuté. Pokladny Českých drah zavřou, končí i čekárna, ale hlavně sem přestanou zajíždět autobusy. Pasažéři tak v Brně vystoupí v místě, odkud se pěšky musí dostat na zastávku MHD na Zvonařce vzdálenou půl kilometru nebo kvůli lepším spojům ideálně zdolat více než dvojnásobnou trasu až k hlavnímu nádraží. "Je to pro mě čerstvá informace, musíme to řešit. V úterý je jednání mezi Českými drahami a dopravním podnikem," prohlásil brněnský radní pro dopravu. Nicméně zároveň dodal, že platbu za případnou linku město bude žádat po státním dopravci či společnosti Kordis.

Rébus pro cestující První kolej se mění na třetí Cestující si musí s návratem vlaků na hlavní nádraží v Brně dávat pozor i na další změnu. Správci železnic totiž "překopali" značení kolejí. Dosud byly číslované postupně od odjezdové haly, nově tomu bude jinak. U prvního nástupiště najdou třetí kolej, u druhého první a druhou, u třetího čtvrtou a šestou a u čtvrtého osmou. "Číslem jedna a dva značíme takzvané průběžné koleje. Už při přípravě rekonstrukce se s tímto přečíslováním počítalo. Věříme, že cestující se po roce, kdy byla na hlavním nádraží výluka, s novinkou brzy sžijí," uvedla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Kusé koleje pak budou označeny jako pátá, devátá, jedenáctá a třináctá. Sedmá kolej zcela chybí. Lidé tak musí věnovat hlášení ve stanici větší pozornost. (mos)


Na hlavas
Velikost: 899 x 563 bodů - 130 kB

Na hlavas
Velikost: 447 x 376 bodů - 50 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad