Město Bohumín

22.1.2020 - Kraj po dopravcích požaduje tři desítky moderních vlaků

Zdroj: Týdeník Olomoucko
Ročník a číslo: 4
Strana: 2
Autor: Jan Sůra

OLOMOUCKÝ KRAJ - Olomoucký kraj chce během února vypsat takzvané tržní konzultace, ve kterých chce vybrat dopravce pro provoz v elektrické trakci. Rozsahem půjde o velkou zakázku, která počítá s nasazením 29 elektrických jednotek a ročním provozem čtyř milionů vlakokilometrů.

ZMIZÍ STARÉ JEDNOTKY

Po sérii výběrů dopravců loni a předloni půjde o jednu z největších zakázek na české železnici. Provoz elektrických vlaků dosud zajišťují České dráhy, které na tyto úseky mají jen tříletou smlouvu. Pro cestující půjde o zásadní změnu k lepšímu: zmizí staré jednotky řady 460 či lokomotivou tažené soupravy složené většinou z vozů z 80. let minulého století. Nasazování většinou vysokopodlažních souprav znamená i to, že kraj musí dosud na koridor nasazovat i nízkopodlažní regionovy kvůli přání některých obcí. "Finalizujeme zadávací dokumentaci, během února oslovíme dopravce," řekla ředitelka krajského koordinátora veřejné dopravy KIDSOK Kateřina Suchánková.

Krajští zastupitelé už dříve rozhodli, že nevypíší klasickou soutěž, ale budou postupovat jako řada jiných krajů či ministerstvo dopravy a osloví více dopravců, aby podali nabídku, ale ne podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Vyhnou se tak komplikacím s odvoláváním u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. "Oslovíme dopravce, kteří v České republice působí," dodala Suchánková. Smlouva by měla být podepsána ještě letos. Vybraný dopravce by tak měl mít přes dva roky na přípravu. Kraj bude požadovat nasazení elektrických nízkopodlažních jednotek, celkem jich bude devětadvacet. Půjde o rozšíření provozu, nově budou elektrické soupravy jezdit z Olomouce do Uničova, kde probíhá aktuálně modernizace a elektrizace trati. I proto nesoutěžil kraj provoz elektrických vlaků dříve, novou trasu chtěl zahrnout do celého souboru.

PŘEVZETÍ PANTERŮ

Součástí podmínek soutěže je i převzetí tří Regiopanterů (na snímku) z majetku Českých drah. Ty jsou pořízené z dotací z Regionálního operačního programu a nesmí jezdit na jiné trati, než určují dotační podmínky. "Není jiného řešení, podle podmínek dotace je nemůžeme nasadit jinam a Olomoucký kraj tyto jednotky hradí," vysvětlila Suchánková.

Kterých tratí se bude soutěž týkat:

Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín
Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
Olomouc – Uničov – Šumperk
Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná
Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín
Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě



    Městský úřad