Město Bohumín

29.1.2020 - Přestavba uzlu umožní zrychlení vlaků

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 24
Strana: 11
Autor: Petr Marek

Zrychlení vlaků jedoucích jak ve směru z Prahy do Ostravy a na střední Moravu, tak na druhém koridoru spojujícím jižní a severní Moravu přinese přestavba železničního uzlu Přerov, jejíž druhou etapu v úterý zahájila Správa železnic (SŽ). Zruší se také všechny železniční přejezdy, které nahradí silniční nadjezd a lávky pro pěší. Celkové investiční náklady dosahují téměř 3,8 miliardy korun. 

"Stavba, která má být dokončena v závěru příštího roku, navazuje na již provedenou modernizaci traťových úseků z Přerova do Hranic a do Olomouce i na dokončenou první etapu přestavby přerovského uzlu. Nyní přijde na řadu takzvaný triangl, na němž se nachází i výhybna Dluhonice. Kromě příjemnější jízdy se zvýší traťová rychlost a tím pádem zkrátí jízdní doby. Zlepší se rovněž napojení Dluhonické spojky, tedy odbočné trati Dluhonice–Prosenice, které bude odpovídat nynějšímu pravostrannému provozu," uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. 

Provedena podle něj bude rekonstrukce železničního spodku a svršku, stejně jako železničních mostů a propustků. V nezbytném rozsahu projdou úpravami elektrická zařízení včetně osvětlení dluhonické výhybny. Práce se budou týkat i zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a současně i trakčního vedení. 

Konec levostranného provozu 

Trať z Břeclavi do Bohumína byla poslední na české železniční síti s levostranným provozem vlaků. Po přechodu na pravostranný provoz v závěru roku 2012 dochází ve výhybně Dluhonice ke vzájemnému rušení vlaků jedoucích v přímém směru z Přerova do České Třebové s těmi, které využívají Dluhonickou spojku. "Stavba má proto vytvořit podmínky pro možnost mimoúrovňového křížení vlaků. Jeho technické řešení bude předmětem třetí etapy rekonstrukce přerovského uzlu," vysvětlila mluvčí SŽ Nela Friebová. Dluhonická výhybna bude mít nově celkem sedm dopravních kolejí, rychlost vlaků jedoucích v přímém směru se zvýší až na 130 kilometrů za hodinu. Součástí projektu je i rekonstrukce obou kolejí mezi Přerovem a Prosenicemi. Po dokončení prací dojde zde i na dalších mezistaničních úsecích ke zvýšení traťové rychlosti až na 160 kilometrů za hodinu. 

V místech rušených železničních přejezdů vznikne jeden nový silniční nadjezd, k němu přeložka silnice a dvě lávky pro pěší. Provedou se i úpravy na stávajících dvou silničních nadjezdech. Postaví se rovněž protihlukové stěny, které významně sníží hladinu hluku na území Přerova včetně jeho místní části Dluhonice. Nové sdělovací a zabezpečovací zařízení bude umístěno v nové technologické budově v Dluhonicích, která se vybuduje na místě stávající provozní budovy. Výhybna bude nově ovládána dálkově z Centrálního dispečerského pracoviště Přerov. 

Rychlost vlaků v přímém směru se zvýší až na 130 kilometrů za hodinu



    Městský úřad