Město Bohumín

29.1.2020 - Jak se pracuje s prvňáčky

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 24
Strana: 51
Autor: redakce

Redaktoři a redaktorky regionálních Deníků se každý týden vydávají mezi děti a zažívají vřelá přijetí 

Když se ve škole objeví novinář a chce fotit třídu, je to samozřejmě velké haló. Reakce dětí jsou pro redaktory Deníku příjemným prvkem v jinak poměrně nezáživné práci. "Děti si focení vždycky hodně užívají. Netrpělivě čekají na moje pokyny, kam si mají stoupnout nebo kdy se usmát. Často chtějí vidět fotku, zkontrolovat si na displeji, jak to líbí taky velmi zvídavé. V jedné z navštívených škol prvňáci chtěli rovnou ukázat, jak se fotí a co všechno přístroj umí. Takže se z redaktora na chvíli stal i učitel."  Často se pojí návštěva ve škole besedou. informace je novinářská práce, a lidé z Deníku školákům popisují, jak vypadá jejich pracovní den nebo s kým se při své práci setkávají. Školám patří dík za to, jak vřele nás Naši prvňáci přestože jde vlastně narušení vyučování a děti bývají často i po našem odchodu rozdováděné. Ředitelé, děti i učitelé jsou fotografování dětí na unikátní tabla nakloněni a leckdy se nám ozývají, kdy už jejich škola na řadu. a další příbuzní kamarádi prvňáčků Deníku a jeho Naši prvňáci možnost uchovat si vzpomínku na neopakovatelné momenty začátků ve školních lavicích. 

ZŠ a MŠ Krestova: škola pro život, která nabízí individuální přístup i nadstandardně vybavené učebny 

Ostrava – ZŠ a MŠ Krestova je škola, která dbá o všeobecné komplexní vzdělávání ve všech předmětech s možností rozšíření výuky v určitých předmětech. Škola má nadstandardně vybavené učebny fyziky, chemie, přírodopisu a matematiky. Samozřejmostí je individuální přístup k žákům. Výuka anglického jazyka probíhá pro všechny třídy od 1. ročníku. Ve třídách s rozšířenou výukou anglického jazyka budou mít děti 5 hodin anglického jazyka týdně, z čehož dvě hodiny budou vyučovány výukovou metodou CLIL v předmětech výtvarná výchova a svět práce. Hlavním přínosem této metody je propojení výuky anglického jazyka a vyučovaného předmětu, kdy žáci používají jazyk bezprostředně v přirozených situacích. Garantem tohoto vzdělávání budou kvalifikovaní učitelé s dlouholetými zahraničními zkušenostmi. "Od školního roku 2020/2021 otevíráme třídy s rozšířenou výukou anglického jazyka, třídy s rozšířenou výukou hudební výchovy a třídy s rozšířenou výukou výtvarné výchovy," říká ředitelka Věra Rymiecová a dodává: "V rámci výuky rozšířené hudební výchovy nabízíme hru na zobcovou flétnu, možnost docházky do jednoho ze tří pěveckých sborů, prezentace města na hudebních soutěžích, festivalech a koncertech v republice." U tříd s rozšířenou výtvarnou výchovou jsou pro děti připraveny tvůrčí dílny, malba, kresba, grafika, keramika, dekupáže, kresba na sklo, frotáže, muchláže, výstavy, vernisáže a výtvarné soutěže. Žáci ZŠ Krestova také mohou navštěvovat spoustu zájmových kroužků, například angličtinu, tenis, florbal, volejbal, jógu, hru na flétnu, keramiku, pohybové hry, turistický kroužek, přírodovědný kroužek, fyzikální kroužek, matematický kroužek, grafomotoriku, cvičení z českého jazyka a v rámci ZUŠ Ostrava-Vítkovice hru na různé hudební nástroje (housle, flétnu, klavír, keyboard, kytaru…). (red) ZŠ a MŠ Kosmonautů 15: v letošním školním roce rozšířila možnost výběru druhého cizího jazyka o španělštinu Ostrava - Základní škola a mateřská škola Ostrava-Zábřeh, Kosmonautů 15, se nachází téměř na hranici Zábřehu, Výškovic, Bělského lesa (podle nějž se kdysi jmenovala) a Vodního areálu Jih. V letošním školním roce ji navštěvuje bezmála 600 žáků. Součástí školy je od roku 2003 MŠ P. Lumumby 25, jejíž zahrada přímo sousedí s Bělským lesem. "V České republice by se těžko hledala škola s tak širokým záběrem jako ZŠ Kosmonautů 15. Škola se nevěnuje jen "běžné" dětské populaci, ale navíc vzdělává jak děti se speciálními potřebami (především s vadami řeči), tak děti jazykově nadané, pro které je již sedmým rokem organizována bilingvní výuka, tedy výuka prostřednictvím cizího jazyka – konkrétně angličtiny. V letošním školním roce rozšiřujeme možnost výběru druhého cizího jazyka o jazyk španělský," říká zástupce ředitele Marek Jakš. Jak také dodává, škola, která má dlouholetou historii, se postupně rekonstruuje a modernizuje. "Nedávno byla zateplena budova jídelny, budova tělocvičen a také vyměněna všechna okna. Letos o prázdninách proběhla kompletní rekonstrukce školní jídelny. V hlavní budově ZŠ Kosmonautů 15 se nachází odborné učebny, tělocvična a většina kmenových tříd. Velmi pestrý je provoz ve vedlejší budově, v jejímž přízemí je situována školní jídelna, v patře školní družina, tři první třídy, taneční sál, a také jedna třída předškoláků z mateřské školy. Ke škole přiléhá nově zbudované venkovní víceúčelové hřiště s umělým povrchem," doplnil zástupce ředitele ZŠ A MŠ Kosmonautů 15. Škola je zapojena do řady národních i mezinárodních projektů (Erasmus+, Arts talk about as aj.). Díky dotaci města Ostravy se naši žáci každoročně účastní čtrnáctidenních ozdravných pobytů a lyžařských kurzů. (red) Na Sekanince žáky baví přírodní vědy a nové technologie Ostrava – Základní školu na ulici Ivana Sekaniny najdete v Ostravě-Porubě kousek pod výpadovkou na Opavu. Za podpory zřizovatele Městského obvodu Poruba prošla škola o prázdninách úpravami. Stála se tak bezbariérovou a byla vybudována jazyková laboratoř. Práce v ní výrazně zkvalitnila výuku všech cizích jazyků - angličtiny, němčiny, ruštiny i španělštiny. Dlouhodobě je ve škole zacíleno na moderní výuku přírodních věd, na rozvoj nadání u talentovaných žáků a žáků s mimořádným zájmem zejména o chemii a biologii. Moderní a příjemné prostředí školy vytváří prostor, kde se se všichni cítí velmi dobře. Žáci se pravidelně a velmi úspěšně účastní řady soutěží, výstav a olympiád různých úrovní. Úspěchů dosahují jak ti mladší z prvního stupně, zejména ve výtvarných a jazykových soutěžích, tak ti starší z druhého stupně v oborech přírodovědných. Nyní na Sekanince intenzivně rozvíjejí nové aktivity a vytvářejí zázemí pro výuku robotiky a programování. (lap) 

Třída 1. B Třída 1. C ZŠ Horymírova – škola s historií, která nově nabízí i moderní metodu prvopočátečního čtení a psaní Ostrava – "Horymírka je škola s dlouholetou historií a tradicí. Na prvním i druhém stupni mají žáci možnost učit se v příjemných a pěkně vyzdobených třídách. Ve škole se nachází také dostatek odborných učeben plně vybavených funkčními pomůckami, které výuku zpestřují. Také chodby jsou bohatě vyzdobeny pracemi žáků a žáci si zde mohou mezi vyučováním odpočinout v takzvaných relaxačních koutcích, zahrát si nástěnné hry nebo například,air hokej’. Divadelní pódium je využíváno pro různé koncerty, představení, besídky pořádané pro rodiče i mateřské školy nebo tradiční pasování žáků na čtenáře. Škola je bezbariérová," představuje školu její ředitelka Miroslava Škaldová. Anglický jazyk se na škole vyučuje od 1. ročníku a již 5. ročníky se setkávají s výukou ICT, jejíž součástí je využívání moderní technologie. Letošní novinkou na škole je Sfumato metoda prvopočátečního čtení a psaní (takzvané Splývavé čtení). Na škole působí rovněž poradenské pedagogické pracoviště (školní psycholog, sociální a speciální pedagog, výchovný a kariérový poradce, metodik prevence), které je nápomocné nejen pedagogům, ale především rodičům žáků naší školy. 

"ZŠ Horymírova poskytuje zázemí také letním příměstským táborům a jsou zde pořádány semináře a letní škola Sfumato. Škola pořádá a zároveň se účastní mnoha projektů i ve spolupráci se zahraničními školami. Pro žáky jsou pořádány plavecké a lyžařské výcvikové kurzy, ozdravné pobyty, turistické a poznávací zájezdy," dodává Ivana Hořínková, učitelka ZŠ Horymírova. (red) ZŠ Ostrava-Hrabová, Paskovská 46, dokazuje, že "škola je místem k životu" Ostrava - Základní školu Ostrava-Hrabová (ulice Paskovská 46) navštěvuje 342 žáků a chod školy zajišťuje 47 pracovníků, z toho 32 pedagogických. Na škole pracuje výchovný poradce, školní metodik prevence, speciální pedagog a školní psycholog. Škola je vybavena odbornými učebnami výpočetní techniky, cizích jazyků, společenských věd, přírodovědy, F – Ch, Z, Př, Pč, dále cvičnou kuchyňkou, knihovnou, dvěma tělocvičnami, pěti odděleními školní družiny a školní jídelnou. Žáci také využívají multifunkční hřiště. Máme moderní vybavení a učební pomůcky – interaktivními tabulemi jsou vybaveny třídy I. stupně a odborné učebny. "Naše škola vyučuje žáky 1. až 9. ročníku podle školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání pod názvem,Škola místo k životu’. Výuka anglického jazyka je zařazena do učebního plánu od 3. ročníku a výuka informatiky od 5. ročníku. Ve 2. a 3. ročníku probíhá v rámci Tv výuka plavání. Na II. stupni si žáci v 7. ročníku volí druhý cizí jazyk (Německý jazyk či Ruský jazyk) a pro žáky 6. až 9. ročníku nabízíme řadu volitelných předmětů," upřesňuje ředitel ZŠ Hrabová Radek Pollo. Jak dodává, ZŠ Hrabová je také partnerskou školou Jazykové školy Hello. "Nabízíme možnost přípravy žáků na Cambridgeské jazykové zkoušky. Všichni žáci mohou přispívat do školního časopisu a podílet se na činnosti školy prostřednictvím svých zástupců ve Školním parlamentu," uvedl dále ředitel Radek Pollo. (red) 

ZŠ Jugoslávská: škola, která už devět let úzce spolupracuje s hokejisty Vítkovic Ostrava – Základní škola Jugoslávská v Ostravě-Zábřehu je v povědomí mnoha lidí neodmyslitelně spjata s mládežnickým hokejem. Spolupracuje totiž s hokejovým klubem Vítkovice Ridera. "Naše základní škola je situována do lokality Ostravy-Zábřehu. Jsme úplnou školou se všemi ročníky. Výuka probíhá podle školního vzdělávacího programu Učíme se s úsměvem. Naše spolupráce s hokejovým klubem začala ve školním roce 2010/11. Spolupráce je zaměřena na možnost individuálního vzdělávání žáků-hokejistů," vysvětluje ředitel ZŠ, Petr Opletal. Jak dál dodává, ke sportovním aktivitám nejen žáků, ale i veřejnosti z okolí slouží rozsáhlý venkovní areál, jehož hlavní součástí je hřiště s umělým povrchem. "Sportovní areál využívají žáci nejen v hodinách tělesné výchovy, ale i ve volném čase při pobytu ve školní družině a školním klubu," upřesňuje Petr Opletal. Škola také pravidelně připravuje projektové dny, například ke Dni Země, Dni jazyků, Halloweenu i další. Součástí výuky jsou ozdravné pobyty pro žáky v Jeseníkách i Beskydech. V průběhu jarních a letních prázdnin se mohou žáci zúčastnit příměstských táborů pořádaných školním klubem. "Pro výuku využíváme i odborné učebny přírodopisu, fyziky a chemie, hudební a výtvarné výchovy a pozemek pro pěstitelské práce, počítačovou a multimediální učebnu a také upravené třídy pro výuku dějepisu, zeměpisu, anglického a německého jazyka. Ve škole mohou žáci se svými vyučujícími využívat i cvičnou školní kuchyňku," dodává Petr Opletal, ředitel ZŠ Jugoslávská v OstravěZábřehu. Tato škola spolupracuje i s kulturními institucemi, jako například knihovnou v Kulturním středisku Ostrava-Výškovice, Divadelní scénou Aréna, Dolními Vítkovicemi, Kinem Luna i Národním divadlem moravskoslezskýmv Ostravě. (red)

ZŠ Klegova 27 – škola s třídami s rozšířenou výukou tělesné výchovy i běžnými třídami Ostrava – "Klegovka" je základní škola s padesátiletou tradicí. Nachází se na klidném místě v Ostravě-Hrabůvce. Kromě běžných tříd nabízí žákům i vzdělávání ve třídách s rozšířenou výukou tělesné výchovy, a to již od 1. ročníku. Chlapci z těchto tříd se pod odborným vedením učitelů a trenérů věnují převážně fotbalu, dívky zase házené. Žákům naší školy je k dispozici velká tělocvična a dvě skvěle udržovaná travnatá hřiště, v atriu školy se nachází tartanová běžecká dráha. Žáci 2. a 3. ročníků se účastní plaveckého výcviku, pro žáky 7. ročníku škola organizuje lyžařský výcvik v Jeseníkách. Pro žáky jsou každoročně pořádány taktéž ozdravné pobyty. "Angličtina je v naší škole zařazena do výuky již od 1. ročníku. Ve škole se nachází mnoho odborných učeben, kde se žáci vzdělávají také prostřednictvím interaktivních tabulí. Nejnovějším počinem bylo zmodernizování odborné učebny chemie a fyziky," říká ředitel ZŠ Klegova 27 Aleš Vodička. Jak také uvádí, odborná pomoc je poskytována dětem s poruchami učení - na škole působí plně kvalifikované školní poradenské pracoviště, které tvoří speciální pedagog, výchovný poradce a metodik prevence. Škola úzce spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou Ostrava-Zábřeh. Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami se učitelé věnují také během reedukační péče a poskytují pedagogickou intervenci, dětem s vadami řeči zase v logopedickém kroužku. Pro žáky naší školy jsou pravidelně organizovány besedy s Městskou policií Ostrava, děti se účastní také preventivního programu Hasík a každoročně absolvují i program v oblasti prevence negativních jevů. Před vyučováním a po něm je o žáky 1. stupně postaráno ve čtyřech odděleních školní družiny. Během odpoledne děti relaxují ve školním atriu, kde se nachází několik herních prvků – malý lanový park a šplhací zahrada s lezeckými stěnami. Škola pro své žáky pořádá akce i ve spolupráci se Spolkem Klegovka. Mezi dětmi jsou oblíbené oslavy Dne dětí, Halloweenu, Mikuláše, pálení čarodějnic; své výrobky děti prezentují během tradičních vánočních a velikonočních jarmarků. Škola je zapojena do projektů Ovoce do škol a Školní mléko, žáci si během přestávek mohou zakoupit zdravé svačiny. Ve škole a školní družině mají žáci k dispozici různé zájmové útvary a kroužky. (red)

ZŠ U Kříže: jediná škola v Michálkovicích vzdělává i děti ze Slezské Ostravy Ostrava – Základní škola U Kříže je sice jediná škola na území obvodu Ostrava-Michálkovice, ale slouží nejen žákům z této městské části, ale dojíždějí se i děti ze Slezské Ostravy, Heřmanic či Rychvaldu. Ředitelka školy Hana Bayerová považuje za prioritní nejenom postupnou rekonstrukci učeben a další modernizaci školy, ale také posílení komunikace s veřejností. "Velkou pozornost věnujeme také tomu, abychom pro naše žáky vytvořili přátelské a kreativní prostředí," říká Hana Bayerová. Jak dále upozorňuje, v uplynulém školním roce byly dokončeny rekonstrukce učeben přírodopisu, fyziky a chemie. Není ani náhoda, že s finanční podporou města byla od letošního roku zahájena právě v hodinách přírodopisu bilingvní česko-anglická jazyková výuka. Novinkou ve škole je žákovský mediální kroužek, v němž žáci začínají aktuálně připravovat první číslo školního časopisu. V brzké době zahájí svou činnost i školní televize, jejímž prostřednictvím se budou školáci nejenom vzdělávat v českém jazyce a mediální výchově, ale rovněž informovat své rodiče a okolí o dění ve škole. V polovině října se žákyně ZŠ U Kříže zúčastnily soutěže Maraton v aerobiku, kterou pořádala ZŠ Bohumínská. Soutěžící museli zvládnout krokové sestavy v aerobiku, step aerobiku a v zumbě. V kategorii mladších žákyň ZŠ U Kříže skvěle reprezentovala Tereza Burianová (6. A.), která se umístila na krásném 1. místě. Žáci michálkovické základní školy se zúčastní i Logické olympiády. Na ZŠ U Kříže působí rovněž pěvecký sbor a samozřejmostí jsou už rovněž i přípravné kurzy na přijímací zkoušky na střední školy nejen z matematiky, ale i českého jazyka. (red) 

ZŠ Jana Šoupala se snaží mít děti motivované a pozitivně naladěné Ostrava - Základní škola Jana Šoupala 1609 v Ostravě-Porubě je zaměřena na vzdělávání dětí s různorodými zájmy v rámci principů zdravého životního stylu. "Ve škole jsou na druhém stupni vedle klasických tříd zřízeny třídy s rozšířenou výukou tělesné výchovy. Primárním cílem školy je dítě spokojené, motivované a pozitivně naladěné, což je naplňováno nejen v rámci školní výuky, ale rovněž prostřednictvím široké škály mimoškolních aktivit dle aktuálního zájmu," vysvětluje třídní učitelka 1. A. třídy Libuše Šoustalová. Třídní učitelka 1. B. třídy Hana Durčáková upozorňuje, že velký důraz škola klade na prevenci sociálně-patologických jevů. "Kromě svého výchovně vzdělávacího programu nabízí Základní škola Jana Šoupala dětem i přátelské prostředí, moderně vybavené učebny, vstřícné učitele, odborníky, kteří vyhledávají a rozvíjejí talent všech dětí a pomáhají tam, kde učení nejde úplně snadno. Zcela novou aktivitou je od letošního listopadu ustavení "ekotýmu". "Od listopadu 2019 začal na naší škole fungovat "ekotým". Tvoří ho učitelé a žáci II. stupně. Ekotým se bude pravidelně scházet a podílet se na ekologizaci provozu školy, zlepšení jejího prostředí a okolí. Založení ekotýmu pro naši školu znamená usilovat o titul Ekoškola," informuje ZŠ Jana Šoupala na svých webových stránkách. (red) 

Do školy ve Velké Polomi jezdí i děti z okolních obcí Velká Polom – Základní a mateřskou školu Velká Polom navštěvuje 470 žáků nejen z Velké Polomi, ale také z okolních obcí. Především z Horní Lhoty, Dolní Lhoty, Čavisova a Hrabyně. "Naše škola nabízí dětem pěkné a vybavené zázemí se školní družinou a jídelnou. Kromě tělocvičny využíváme ke sportování také multifunkční halu na školní zahradě," říká Marcela Strnadová, učitelka Základní a mateřské školy Velká Polom. Základní škola ve Velké Polomi nabízí dětem i celou řadu kroužků, jako například taneční, výtvarný, keramický, sportovní, eko kroužek a kroužek angličtiny. V uplynulém školním roce přibyl i kroužek házené. "Naši žáci jezdí pravidelně na různé exkurze, adaptační, lyžařské a turistické kurzy. Pro děti pořádáme soutěže a samo se do různých projektů a akcí aktivně zapojujeme. Jako příklad mohu uvést sběr víček pro hendikepované, do projektu Ukliďme Česko nebo do Recyklohraní," dodává Marcela Strnadová. (red) Petřkovická škola má rodinný charakter. Je přitažlivá pro žáky, jejich rodiče i učitele Ostrava - ZŠ Petřkovice, to je škola rodinného charakteru, která poskytuje bezpečí, prostor a kvalitní vzdělání pro každého žáka. "Je to škola fungující v přátelské a tvořivé atmosféře, plná respektu, spolupráce a tolerance. Naše škola je otevřená, dynamická, moderní i přitažlivá jak pro své žáky, jejich rodiče, své zaměstnance, tak i pro veřejnost," říká ředitelka ZŠ Petřkovice Monika Konečná. Zřizovatelem školy je ostravský městský obvod Petřkovice. "Strach z nástupu do školy naši prvňáčci určitě nemají. V rámci spolupráce s místní mateřskou školou pracujeme také s dětmi pětiletými. Díky úzké spolupráci s místní mateřskou školou děti navštěvují naši školu již před zápisem. Seznamují se tak s novým prostředím i s učitelkami. Nově pak zapsaní žáčci mohou navštěvovat Klub soviček, ve kterém jsou u předškoláků rozvíjeny všechny potřebné dovednosti, včetně pracovních školních návyků. Pro rodiče těchto předškoláků pak škola pořádá informativní první třídní schůzku a rovněž besedu na téma Školní zralost," vysvětluje dále ředitelka ZŠ Petřkovice. Petřkovická škola podle Moniky Konečné klade důraz na kvalitu výuky, učitelé jsou proto neustále vzděláváni ve všech svých aprobacích. Pravidelně absolvují různá školení, kterými rozšiřují svůj rozhled a učí se novým a moderním metodám. Mezi priority patří čtenářská a jazyková gramotnost žáků, tělesná výchova a všeobecný rozhled žáků. "Ve sboru máme certifikovanou instruktorku lezení na umělých stěnách, instruktorku tenisu a trenérku gymnastiky," uvádí příklady aktivit ředitelka Monika Konečná a pokračuje: "Pořádáme řadu již tradičních akcí pro žáky školy i jejich rodiče. Na začátku školního roku v rámci akce Patroni prvňáčků seznamují deváťáci nové žáčky s prostředím školy, později je pak čeká Den slabikáře, Uspávání broučků a pro všechny Pochod okolo Petřkovic. Následuje Rozsvěcení vánočního stromu, Mikuláš nebo krásná akce Vánoce ve škole. Na jaře se těšíme na Rej čarodějnic, nejen pro maminky připravujeme Den matek a ani tatínkové nejsou ošizeni během Dne otců." (red) 

ZŠ Gen. Janka jezdí na ozdravné pobyty na Jadran s prvňáčky i jejich rodiči Ostrava - Tradiční česká škola nabízející základní devítileté vzdělání. Každý z ročníků nabízí dvě až tři paralelní třídy a přípravnou třídu. To je krátká a výstižná charakteristika této školy podle její ředitelky Šárky Fehérové. Školu navštěvuje 460 žáků, vyučují zde více než tři desítky učitelů a devět asistentů pedagoga, školní psycholog, sociální i speciální pedagog. Ve školní družině se pak dětem věnuje pět vychovatelek. "Školní budova je tvořena čtyřmi pavilony, kde se nacházejí kmenové třídy a odborné učebny. Jsou vybaveny interaktivními dataprojektory, které dětem zpříjemní a zkvalitní výuku ve všech předmětech. Součástí školní budovy je pěkná a prostorná tělocvična. Detašované pracoviště v blízkosti hlavní budovy čeká rozsáhlá rekonstrukce a modernizace," říká dále ředitelka Šárka Fehérová. Škola je propojena se školní jídelnou, která poskytuje žákům chutné obědy a svačiny v rámci zdravé výživy. Žáci mají k dispozici automat na mléčné výrobky v projektu Mléko do škol" a zeleninové nebo ovocné balíčky v projektu Ovoce do škol. "Ve výuce využíváme projektové vyučování, pracujeme ve dvou školních programech, a to Hrou a učením dojít k vědění a Učíme se pro sebe a pro budoucnost," dodává ředitelka Šárka Fehérová s tím, že ve spolupráci s obvodem Mariánské Hory a Hulváky pořádá škola pro prvňáčky i jejich rodiče tradiční adaptačně ozdravné pobyty v Chorvatsku, kde se vytvářejí trvalé neformální vztahy mezi rodiči, školou a dětmi. (red) 

ZŠ Březinova: škola, která dbá na inovativní metody i přátelské prostředí Ostrava – Nejstarší základní škola v obvodu Ostrava-Jih. To je ZŠ a MŠ Březinova. Její ředitel Jan Veřmiřovský Deníku řekl, že se ve škole snaží propojit formální i neformální vzdělávání v jeden celek tak, aby byli zdejší žáci spokojení. "V odborných učebnách i standardních třídách využíváme v rámci výuky moderní trendy, ať již inovativní metody a formy (například prvky metody profesora Hejného) nebo materiální vybavení v podobě dotykových zařízení (tablety, interaktivní tabule) a počítačového vybavení. Ve škole klademe důraz i na estetiku prostředí, proto se postupně snažíme vybavovat budovu relaxačními koutky pro žáky, které zpříjemňují celkově přátelské prostředí," přiblížil ředitel Veřmiřovský. ZŠ a MŠ Březinova podle něj v současné době realizuje několik projektů, které jsou financovány ze zdrojů města Ostravy, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Evropské unie, Moravskoslezského kraje i jiných zdrojů. "Naše škola se zaměřuje nejen na,běžnou populaci‘, ale také na žáky talentované. Naše žáky se snažíme posilovat také v tom, co je baví, proto nabízíme různorodé kroužky. Od loňského roku usilujeme o získání statutu fakultní školy Ostravské univerzity, proto spolupracujeme na průběžných i souvislých praxích s univerzitou a od letošního roku také zapojením do projektů," uvedl dále Jan Veřmiřovský. Závěrem dodal, že škola podporuje také ozdravné a pohybové aktivity, nabízí možnost týdenního lyžařského kurzu pro žáky 2. stupně a nově také odpoledního lyžování pro žáky 1. stupně a MŠ. Ke konci roku realizuje školu v přírodě. (red) 

Základní škola Čkalovova 942 v Ostravě-Porubě vzdělává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Ostrava – Základní škola Čkalovova 942 v Ostravě-Porubě zajišťuje výchovu a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – poruchami chování a učení, vadami řeči, mentálním postižením či autismem. "Vzdělávání zajišťují zkušení speciální pedagogové, asistenti pedagoga a vychovatelé. Díky nižšímu počtu žáků ve třídě je zajištěna individuální péče o každého žáka a kvalitní výuka bez každodenního stresu," vysvětluje Rostislav Galia, ředitel školy. Jak dodává, pedagogové Základní školy Čkalovova vedou žáky k co možná nejvyšší míře začlenění do běžného života. "Naše školní vzdělávací programy kladou důraz na všestranný rozvoj osobnosti každého žáka. V našem pojetí je škola místem, které žáky motivuje a podporuje k aktivnímu učení se. Vzdělávání má v dětech podporovat zdravé sebevědomí, rozvíjet kritické myšlení a schopnost sebehodnocení. Snažíme se proměnit školu v prostředí, kde se dětem dostává nejen kvalitní a kvalifikované vzdělávací péče, ale kde se současně cítí bezpečně a spokojeně," uvádí dále ředitel školy Základní školy Čkalovova. (red) ZŠ Gen. Píky: škola plná zvídavých žáků a tvořivých učitelů Ostrava – "Buďte vítáni v naší škole Gen. Píky. Naše škola je plná zvídavých žáků a tvořivých učitelů, kteří těmto žákům každodenně předávají nekonečné množství vědomostí, tráví s nimi mnoho hodin nejen při výuce, ale i v nejrůznějších kroužcích nebo během společných akcích i s rodiči," představuje ZŠ učitelka Marcela Popalová. Jak dodává, škola je moderně vybavená a samozřejmostí jsou třídy s interaktivní tabulí, počítači i moderními pomůckami. Po vyučování, zejména menší děti, tráví svůj čas ve školní družině nebo navštěvují kroužky zaměřené na pohyb, hudební výchovu, výtvarnou výchovu a další. "Žáci mohou odpočívat i v herně či relaxační místnosti. Plavecká výuka probíhá v bazénu, který je součástí školy. Spolupracujeme s okolními školkami. Překonávat první překážky při nástupu do první třídy se učí budoucí prvňáčci ve Škole nanečisto, kde se seznamují s prostředím školy, učitelkami, počítají, zpívají, kreslí, cvičí a hrají hry," upozorňuje dále Marcela Popalová. Mezi tradiční aktivity školy patří lyžařské kurzy a ozdravné pobyty určené mladším i starším žákům, lampionový průvod s Mikulášem, jarmark, karneval. "Cílem všech zaměstnanců ZŠ Gen. Píky je vytvořit prostředí, ve kterém se všichni cítíme dobře a příjemně. Daří se nám to? Prosím, přijďte se podívat," zve učitelka ZŠ Gen. Píky. (red) 

ZŠ Chrjukinova se drží motta: Nám na vašich dětech záleží Ostrava - Základní škola Chrjukinova v Ostravě-Zábřehu je škola s bohatou historií – vyučovat se zde začalo ve školním roce 1952/1953 – a dlouholetou tradicí rozšířené výuky jazyků. "Naše škola nabízí žákům kvalitní výuku doplněnou o nejmodernější pomůcky a metody ve výuce. V každé třídě je interaktivní tabule, máme PC učebny, nově vybavené odborné učebny chemie, fyziky, dílny i cvičnou školní kuchyňku," říká zástupkyně ředitele Karolina Joannidu. Jak dále upřesňuje, samozřejmostí je spolupráce se zahraničními školami, genetická i analytickosyntetická metoda výuky čtení a výuka matematiky podle metody prof. Hejného. "Snažíme se vytvářet přátelské prostředí, ve kterém dochází k maximálnímu osobnímu rozvoji žáků na základě partnerské spolupráce s jejich zákonnými zástupci," vysvětluje dále Karolina Joannidu. Už dva roky je škola zapojena do dotačního programu, který vyhlašuje Odbor školství a sportu Magistrátu města Ostravy na podporu vzdělávání a talentmanagementu v oblasti technických a přírodních věd. Díky zpracovanému projektu,Nechceme si jen hrát’ se pedagogové mohou plně věnovat nadaným žákům, podporovat je v technických a přírodovědných zájmových útvarech, pořádat pro ně tvořivé dílny, exkurze, návštěvy muzeí, exkurze v podnicích apod. (Ruční papírna ve Velkých Losinách, Národní technické muzeum v Praze, IQ Landia v Liberci,…). V letošním školním roce otevřela ZŠ Chrjukinova 1. třídu pro žáky se zvýšeným zájmem o studijní výsledky. "Tato třída je vhodná pro žáky, jejichž rodiče u nich pozorují vyšší míru nadání a kladou důraz na vzdělání svých dětí. Budou jim poskytnuty nadstandardní pomůcky, nižší počet žáků ve třídě, učebna v klidovém prostoru školy a individuální přístup učitele. To vše by mělo umožnit rozvoj jejich potenciálu," dodává zástupkyně ředitele ZŠ Chrjukinova v Ostravě-Zábřehu. (red) 

ZŠ Kpt. Vajdy není žádný handicap překážkou Ostrava - Kvalitní vzdělávání dětem s různým druhem a stupněm postižení, ať už jde o handicapy mentální, tělesné, smyslové, více vad či autismus nabízí Základní škola Kpt. Vajdy v OstravěZábřehu. "U nás není žádný handicap překážkou," říká ředitelka školy Dana Vilkusová. Jak vysvětluje, výhodou je nízký počet žáků ve třídách, individuální přístup a nadstandardní péče ve všech oblastech výchovy a vzdělávání. "U nás máme učitele, vychovatele i asistenty pedagoga, kteří rozumějí potřebám dětí." Vzdělávání dětí zajišťuje toto zařízení v základní škole určené žákům s lehkým mentálním postižením, autismem či ADHD. Dále má základní školu speciální určenou pro žáky se středně těžkým až hlubokým mentálním postižením, více vadami a autismem. Přípravný stupeň základní školy speciální je pak určen dětem ve věku od pěti let se středně těžkým až hlubokým mentálním postižením či autismem. "Nejsme obyčejná škola-i nepatrné pokroky jsou pro nás velké," dodává Dana Vilkusová. (red) 

ZŠ Na Vizině je školou, kde se žáci cítí dobře a bezpečně Ostrava – Budova Základní školy Ostrava-Slezská Ostrava, Na Vizině 28, příspěvkové organizace, se nachází v klidné části Ostravy. U školy je venkovní hřiště a velký zatravněný areál sloužící ke školním i mimoškolním aktivitám. Škola vede žáky ke vzájemné úctě a toleranci. "Můžeme se pochlubit kvalitním vybavením školy. Pro výuku je k dispozici modernizovaná počítačová učebna, rekonstruovaná tělocvična, několik interaktivních učeben a celá řada moderních výukových pomůcek. Snažíme se být tvořivou školou, kde se žákům líbí a kde se cítí bezpečně," říká zástupkyně statutárního orgánu Mgr. Ludmila Kainarová. Jak dodává, škola podporuje a rozvíjí zdravé sebevědomí žáků a vytváří přátelské klima. "Žáci se mezi sebou znají, tráví spolu čas o přestávkách, společně se účastní školních i mimoškolních aktivit. Do některých aktivit se zapojují také rodiče našich žáků," doplňuje Ludmila Kainarová. Jak vysvětluje závěrem, škola má bohaté zkušenosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s jejich začleňováním do běžných tříd základní školy. (red)



    Městský úřad