close google translator menu
Dnes je Pondělí 21.9., svátek má Matouš.
Matouš - jméno hebrejského původu. Znamená dar boží.

Osobnosti narozené dnes:


  • Stephen King (*1947) - Americký spisovatel
  • Leonard Cohen (*1934) - Kanadský písničkář
  • Zdeněk Petr (*1919, +6.12.1994) - Hudební skladatel populární hudby
  • Věra Ferbasová (*1913, +4.8.1976) - Česká herečka
  • Herbert George Wells (*1866, +13.8.1946) - Anglický spisovatel
  • Theodore Gericault (*1791, +26.1.1824) - Francouzský malíř
  • Friedrich III. (*1415, +19.8.1493) - Císař německý a římský
Změnit velikost textu: A- |  A |  A+

12.2.2020 - Chtějí splavnění Odry do plánů státu

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 36
Strana: 9

ČR - Dostat splavnění řeky Odry po Ostravu do Národního investičního plánu ČR žádá po státu Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. O tom rozhoduje vláda, neboť podle ministerstva dopravy je tento úsek součástí kanálu Dunaj–Odra–Labe (D-O-L).

"Očekávali jsme, že tam něco k úseku státní hranice – Ostrava bude. Není, využili jsme tedy nabídky, kterou Národní investiční plán skýtá, a to jeho doplňování a aktualizace," vysvětlil ředitel sdružení Radúz Mácha. Upozornil, že sdružení nehovoří o kanálu D-O-L, ale jen o úseku dlouhém zhruba 80 kilometrů, přičemž asi 45 kilometrů je na polské straně. "Mluvíme o parciálním úseku splavnění Odry k nám a chápeme ho jako věc, která by mohla do budoucna být jakýmsi pilotním začátkem propojení severu s jihem. Tím myslím Odry s Dunajem," podotkl. Mácha nezastírá, že splavnění Odry od polských hranic až do Ostravy by vyšlo na desítky, ne-li stovky miliard korun. "Navíc ten projekt, pokud nebude společný a obě strany nebudou postupovat koordinovaně, nemá smysl. Musejí chtít Češi i Poláci," uvedl. Důvodem, proč chce sdružení zařadit stavbu do Národního investičního plánu, je, že ji vnímá jako příležitost pro budoucí napojení Moravskoslezského kraje a tím i ČR na vodní cestu.

Národní investiční plán je soupis staveb, které jsou z pohledu státu strategické či jsou potřeba. Žádost dostal Úřad vlády ČR, ale i ministerstva dopravy, zemědělství, průmyslu a obchodu a ministerstvo pro místní rozvoj. Ministerstvo dopravy pak Úřadu vlády sdělilo, že splavnění Odry do Ostravy je nedílnou součástí D-O-L, i když může být jen dílčím projektem. "V každém případě je zahrnuto do studie proveditelnosti D-O-L, jejíž projednání je na programu jednání vlády. Z něj vyplyne, zda splavnění Odry do Ostravy bude zařazeno jako samostatný projekt s kratším horizontem realizace, nebo bude i nadále sledován v rámci D-O-L," zní odpověď. "Je šalamounská, nic jiného jsem ani nečekal," zhodnotil Mácha.

Sdružení tak má podporu alespoň v Moravskoslezském kraji. "My jasně dlouhodobě říkáme, že o kanálu nemůže být řeč, protože není hotová dálnice a vysokorychlostní železniční trať. Ale to, co kraj podporuje, je splavnění Odry po nejbližší český přístav, buď po Bohumín, nebo po Ostravu," potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka (ODS).

Využili jsme nabídky, kterou Národní investiční plán skýtá, a to jeho doplňování a aktualizace Radúz Mácha



 

Naposledy aktualizované

Vygenerováno za 0.38 sekund