close google translator menu
Dnes je Pondělí 30.3., svátek má Arnošt.
Arnošt - jméno odvozené z německého Ernst, což znamená čestnost, rozhodnost, vytrvalost v boji. Ženský protějšek z francouzštiny a němčiny Ernestina.

Osobnosti narozené dnes:


  • Norah Jones (*1979) - Americká pianistka, zpěvačka a skladatelka
  • Tracy Chapman (*1964) - Americká zpěvačka a skladatelka
  • MC Hammer (*1962) - Americký zpěvák a rapper
  • Anton Tkáč (*1951) - Československý cyklista
  • Eric Clapton (*1945) - Anglický zpěvák, kytarista a skladatel
  • Wasim Sajjad (*1941) - Prezident Pákistánu
  • Franz Oppenheimer (*1864, +30.9.1943) - Německý sociolog
  • Leon Charles Thevenin (*1857, +21.9.1926) - Francouzský inženýr, konstruktér telegrafu
  • Vincent van Gogh (*1853, +29.7.1890) - Holandský malíř a jeden ze zakladatelů expresionismu
  • Paul Verlaine (*1844, +8.1.1896) - Francouzský básník
  • Francisco Goya (*1746, +16.4.1828) - Španělský malíř
  • Tommaso Traetta (*1727, +6.4.1779) - Italský hudební skladatel
Změnit velikost textu: A- |  A |  A+

13.3.2020 - Nejtěžší bylo získat povolení k plavbě!

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 62
Strana: 23
Autor: Petr Jiříček

OSTRAVA – Šestasedmdesátiletý mořeplavec Richard Konkolski v úterý slavnostně zahájil výstavu vlastníma rukama postavené Niké v Malém světě techniky U6 v Dolních Vítkovicích. Plachetnice se do našeho regionu vrátila po bezmála padesáti letech, tedy vůbec poprvé od svého sestavení. "Je to pochopitelně perfektní pocit. Niké se vrací domů!" rozjasnil se Konkolski v rozhovoru pro Deník.

Povězte, jak to bylo s tím sestavením Niké v paneláku?

Ona se nestavěla úplně celá v paneláku, časem už pak každý zveličuje. Ve sklepě jsem dělal jen součástky, žebra, zkrátka menší části lodi; navíc ty, které jsem mohl udělat v předstihu. Niké se totiž v průběhu stavby měnila.

Původně jsem měl plány na šestimetrovou loď, na které jsem chtěl jen brouzdat Baltské moře, ale když jsem se pak rozhodl startovat v závodě přes Atlantik, kde měli organizátoři své předpisy, musel jsem loď přizpůsobit jejich požadavkům. A jelikož jsem stavař, tak jsem loď prostě předělal, aby splnila požadavky. Nakonec má tedy 7,5 metru, protože to byla minimální délka lodi, kterou připustili na start.

Kdybyste Niké stavěl dnes, udělal byste vůbec něco stejně? Technologie se změnily...

Dnes je pochopitelně úplně jiná doba. Každou součástku na Niké jsem musel vyrobit, tehdy se nedal koupit ani laminát – dnes byste použil karbon, že ano – nebo dřevo. Tehdy jste nemohl ve stavebninách koupit osmimetrová modřínová prkna, musel jste sehnat strom, sehnat povolení ke skácení, odvést ho na pilu, nařezat a dva roky sušit.

To byl začátek. A to ani nemluvím o vybavení. Dnes si dáte do kapsy GPS nebo telefon, a víte, kde jste. Tehdy jsem měl tabulky, sextant a chronometr. Všechno bylo nutné počítat, zaměřovat na nebeská tělesa a podle toho určovat polohu.

Jak se to přihodilo, že Niké vlastně není vaše?

Já jsem ji sice postavil, ale když jsem jel závod, bylo mi řečeno, že nemůžu reprezentovat socialistický stát na soukromém vlastnictví, proto jsem ji daroval železárnám. Byl jsem členem oddílu jachtingu Železáren a drátoven Bohumín.

Tenkrát mi bylo jedno, kdo vlastní loď. Pro mě bylo důležité, abych jel. Když jsem v závodě ztratil v bouři stěžeň, myslel jsem si, že jsem skončil. Ale tím, že byla majetkem železáren, které mi zaplatily hliníkovou rouru a já si mohl udělat nový stěžeň, tak se zlé otočilo v dobré. A nakonec si vedení muzea uvědomilo, jaký má loď potenciál.

Co bylo na vaší plavbě kolem světa nejtěžší?

Sehnat povolení k plavbě (směje se). Přestože jsem byl úspěšný regionální i český jachtař a měl jsem zkušenosti, tak mi to trvalo čtyři roky. A to i díky výrazné podpoře místních; tady v kraji jsem měl vždy podporu.

Budou se s vámi moci návštěvníci u Niké setkat?

Zajisté ano. Je to určitá má povinnost. Vždy jsem se cítil zavázán všem, kteří mi fandili. I proto jsem koneckonců začal psát knihy.

Vzpomínáte stále často na dobu na moři? A také na Niké?

Donedávna jsem třiatřicet let žil ve Spojených státech, pořád jsem šel kupředu a nikdy se moc neotáčel zpět. Niké je vlastně počátek. Na ní jsem odjel závod přes Atlantik, obeplul svět a pár dalších závodů a pak jsem potřeboval nové lodě. Měl jsem další a větší – ale Niké je Niké.

Je to má první loď, jsou s ní spojené nostalgické vzpomínky. Bylo to v době, kdy civilizace ještě nezmrvila svět. Proplul jsem celou korálovou bariéru, to je dva tisíce mil, kde jsem potkal deset lodí. A dnes? Je to tam jak na 5. Avenue, tisíce lodí. Svět se neskutečně změnil.

Vybavíte si kuriozitu ?

Když jsem se chystal na sólo závod kolem světa, režim mě nepustil. Tak jsem odjel bez povolení. Vyhrál jsem dvě etapy, udělal pět světových rekordů, a kdybych se vrátil, tak tady na mě čekalo jedenáct let za mřížemi...

---

Minivizitka

Richard Konkolski (narozen 6. července 1943 v Bohumíně) je český mořeplavec a vítěz řady námořních závodů, třikrát obeplul sám zeměkouli. Dlouhá léta žil v Americe a do Česka se vrátil až v roce 2016, dva roky po navrácení českého občanství. Konkolski je také autorem několika knih, filmů a televizních dokumentů. V roce 2013 byl oceněn medailí za zásluhy o stát v oblasti sportu.

Niké je v Ostravě!

V úterý byla Niké oficiálně představena jako ústřední motiv nové dočasné výstavy v dolnovítkovické U6. Výstavu lodi, zapůjčené z Národního technického muzea v Praze, zprostředkoval Nadační fond historie dobrodružství, který je hlavní organizátor interaktivní výstavy, ve spolupráci s Malým světem techniky U6. V Ostravě bude Niké k vidění do konce letošního října.



Nejtěžší bylo získat povolení k plavbě! - Zvětąit
Velikost: 526 x 291 bodů - 44 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

 

Naposledy aktualizované

Vygenerováno za 0.31 sekund