Město Bohumín

15.6.2020 - Novela pomáhá městům rychleji odstranit vraky

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 138
Strana: 14
Autor: Petr Wojnar

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Dlouhodobě odstavená auta, která zabírají místa na parkovištích a dalších plochách, jsou problémem, s nímž se snaží města napříč krajem léta bojovat. Na zaparkované vozy bez technické kontroly, ale s platnou pojistkou, neměli strážníci a úředníci žádnou páku. "Dokud nevyjela na silnici, nedopouštěla se žádného přestupku," podotkl ředitel Městské policie v Bohumíně Roman Honysz. Nepomohlo ani to, že vůz byl zrezivělý nebo měl vyfouknuté pneumatiky. Nesplňoval totiž charakteristiku vraku.

Městům nyní pomůže novela zákona platná od konce dubna. Ta umožňuje odtáhnout i auta, která nemají déle než půl roku platnou technickou prohlídku. Strážníci legislativní novinku oceňují, právě oni totiž bývají často hromosvody nazlobených šoférů, kteří na přeplněných sídlištích často marně hledají prázdné parkovací stání. "Jsme pod palbou veřejnosti. Lidé se nás ptají, proč tady ty herky pořád ještě stojí," přiznává ředitel Městské policie v Havířově Bohuslav Muras. Přitom řešení překážejících vozů, které jsou obvykle ve špatném technickém stavu nebo už dosloužily, leží primárně v gesci magistrátních úředníků. "Městská policie jen dává na příslušný odbor podněty," podotkl Muras.

Automobilů blokujících parkovací stání, jichž už tak není ve městech nazbyt, jsou někde jednotky, jinde desítky, v krajském městě pak až stovky. "Ze zkušenosti z minulých let se na území města Ostravy nacházelo během roku zhruba osm stovek vraků," uvedla ostravská mluvčí Andrea Vojkovská.

Legislativní novinka dokáže řadu překážejících vozů jednodušeji dostat z ulic. Zástupci měst však jedním dechem podotýkají, že ani takto nelze auto bez technické ze dne na den odtáhnout. "Pořád jde o odstraňování a likvidaci soukromého majetku, což je časově náročný proces," vysvětluje mluvčí Havířova Michaela Adamcová.

Úředníci musí nejprve vyzvat vlastníka vozu s propadlou technickou k jeho odstranění, načež následují dva měsíce čekání. "To je zákonná doba, kterou má vlastník od naší výzvy na to, aby svůj vůz přeparkoval," sdělil vedoucí odboru dopravy bohumínské radnice Pavel Vavrečka. Až pokud majitel vozu nezareaguje, může vlastník komunikace odtáhnout auto. "A to do areálu městských technických služeb. Majitel opět dostane výzvu, kde si vozidlo může vyzvednout. Pokud do tří měsíců nezareaguje, auto si nevyzvedne a neuhradí náklady za odtažení, stává se vůz majetkem města. Až tehdy ho můžeme prodat nebo nechat zlikvidovat," popsal Vavrečka. Úředníci tak vysvětlují, že ač jim dubnová novela zákona pomáhá, na konkrétní čísla, kolik odstavených aut pomohla dostat z ulic, si bude nutné nějakou dobu počkat.

Přesto první dílčí úspěchy už legislativní změna přináší. V Havířově se podle informací zástupců tamní organizace BESIP například jen v městské části Podlesí díky novele a následné domluvě s provozovateli vozů podařilo odstranit čtyři automobily bez technické kontroly. To dokazuje, že novela může majitele lépe přimět ke spolupráci a trochu vylepšit situaci s parkováním. "Změny v zákoně umožní městům jednat efektivněji a rychleji při odstraňování odstavených vozidel na místních komunikacích a pomoci tak v řešení problémů parkování ve většině měst," potvrdila mluvčí českotěšínské radnice Marcela Hladká.



    Městský úřad