Město Bohumín

Ročník a číslo: 130
Strana: 2
Autor: Simona Janíková

KARVINÁ JE NYNÍ V ČESKU JEDNÍM Z MĚST NEJVÍCE ZASAŽENÝCH KORONAVIREM. JEJÍ OBYVATELÉ SE NÁKAZY MOC NEBOJÍ A PŘÍSNĚJŠÍ OPATŘENÍ DODRŽUJÍ. UVÍTALI BY ALE VĚTŠÍ PODPORU.

KARVINÁ - V úterý po poledni mají na karvinském Masarykově náměstí otevřenou zahrádku čtyři podniky. Většina stolů a židlí je prázdných. Přitom na rozlehlém prostoru, který z jedné strany ohraničuje zámek Fryštát, se pohybuje relativně dost lidí. Rozhodně by člověk nehádal, že je město v centru největšího ohniska nákazy koronavirem v Česku. Téměř nikdo nemá roušku, lidé se potkávají a povídají si. Jen za minulý týden přitom v okrese, který kromě Karviné zahrnuje i Bohumín, Český Těšín, Havířov, Orlovou a přilehlé obce, se nákaza nově zjistila u více než 300 lidí. V regionu tak stále platí přísnější hygienická opatření – do obchodů či autobusů lidé musí v rouškách a nemohou navštívit své příbuzné v nemocnicích.

"Opatření jsou zcela zbytečná, dalo se tomu předejít. Kdyby se uzavřely šachty dříve, tak to teď nemusíme řešit," říká David Jelínek, kterého jsme s manželkou Martinou a dítětem v kočárku zastavili na zmíněném karvinském náměstí. Jelínek mluvil o dolech společnosti OKD, odkud se nákaza v okrese rozšířila. Nejdříve se nemoc objevila mezi horníky, později i mezi jejich příbuznými. OKD se proto minulý týden rozhodlo všechny své doly na Karvinsku zavřít na měsíc a půl.

Roušku u sebe oba manželé nosí a dodržují i dvoumetrový odstup od ostatních. Případné nákazy se ale nebojí. "V březnu a dubnu, kdy byla opatření nejpřísnější a všechno bylo zavřené, tady v Karviné nikdo koronavirus neměl. Teď ho má přes 500 lidí a obchody i restaurace jsou dál otevřené. To nemá hlavu ani patu," říká Jelínek, který je ředitelem místní neziskové organizace UnikaCentrum a také sociálnědemokratickým zastupitelem Karviné. Podle něj za celou situaci s rozšířením nákazy v okrese může částečně vláda a částečně krajská hygienická stanice, která měla s OKD jednat přísněji a doporučit firmě uzavřít doly dříve.

Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) je šíření koronaviru na Karvinsku, ale i Frýdecko-Místecku pod kontrolou. Na včerejší tiskové konferenci řekl, že vyšší počty nakažených v posledních dnech přímo souvisejí s testováním horníků a jejich příbuzných a virus se dál nešíří mimo tuto skupinu. "K pondělní půlnoci byl nárůst 51 nových případů v České republice, 23 z nich v Karviné. V tomto směru se zdá, že se situace zklidňuje," uvedl ministr. Podle primátora Karviné Jana Wolfa (ČSSD) není situace ve městě nic příjemného. "Lidé jsou už unavení, ale opatření dodržují, za což bych jim chtěl poděkovat," napsal v e-mailu.

Jdeme to tedy zjistit i mimo samotné náměstí do přilehlých ulic. Majitel jedné zdejší trafiky Petr Krahulec říká, že přísnější opatření ani nevnímá, od března funguje stejně – s rouškou na obličeji a s dezinfekcí u vchodu. "Myslím si, že to je celorepublikově špatně řešené. Mělo to být akčnější, aby se nákaza nerozšířila. Nelíbí se mi, že Karvinou očerňují," říká podnikatel. Naráží třeba na to, že lidé místo solidarity vyzývají na sociálních sítích ke karanténě města. "Když uděláte testy v jakékoliv fabrice, tak někoho s koronavirem najdete. Chtěli promořovat, tak promořujeme. Druhá vlna se nás už nebude týkat, takže budeme o krok napřed. Všechno zlé je pro něco dobré," dodává trafikant.

Na to, že se šíření koronaviru na Karvinsku řeší špatně, dlouhodobě upozorňuje i opoziční zastupitelka Karviné Zuzana Klusová (Piráti). "Karviná doplácí na mnohá selhání v opatření proti šíření koronaviru a místní si myslí, že se na nás dívají jako na prašivé," říká podobně jako trafikant Krahulec. Za celou situaci podle ní může vláda, která nepřipravila krizové scénáře pro lokální rozšíření nákazy. Viní ale i OKD, které před dočasným uzavřením dolů nenechalo otestovat všechny zaměstnance společnosti, takže nákaza se může šířit dál. "Na tři měsíce jsme uspali ekonomiku, ale nebyli jsme schopní se připravit na řešení lokálních ohnisek, chytrá karanténa nefunguje, hygienici nestíhají. Všechno dohromady to způsobilo to, že je tady taková situace," míní zastupitelka. Na včerejší tiskové konferenci ministr Vojtěch uvedl, že stát situaci nepodcenil a že je důležité, že nakažení mají jen mírné příznaky a nepřetěžuje se zdravotní systém. Hlavní hygienička Jarmila Rážová připustila, že chvíli trvalo, než otestovaní dostali výsledky, ale teď už je prý situace stabilní a hygienici i laboratoře mají dostatečné kapacity.

V Karviné ani přesto, že už jsou týden prázdniny, nestojí děti frontu před prodejnou zmrzliny a ledové tříště. Majitel podniku v jedné z ulic u náměstí říká, že se počet zákazníků postupně zvyšuje, ale tříměsíční utlumení ekonomiky je znát. Kvůli tomu, že byly dlouho zavřené hranice, přišel o zákazníky z Polska, kteří se teď jen pomalu vracejí. "Ale je to tady a je třeba se s tím vypořádat," míní zmrzlinář.

Když se vracíme zpět na Masarykovo náměstí, na zahrádce restaurace U Staré radnice sedí polský pár. Na sobě mají cyklistické oblečení, vedle sebe kola. Do Česka přijeli na dovolenou. "Nebojíme se," říkají, když se ptám a posunky ukazuji, že na sobě nemají roušky. Pro jistotu se ale zeptají, zda nejsme od policie a neprovádíme kontrolu. "Na kole jsme projeli část Polska, všude jezdíme bez roušek a dosud se nám nic nestalo. Pěstujeme si sportem přirozenou obranyschopnost organismu," tvrdí žena s helmou na hlavě. "A pěstujeme si ji i tímto," dodává muž a ukazuje se smíchem na dvě piva, která stojí před nimi na stole.

Více polských zákazníků o minulém víkendu zaznamenaly i prodavačky v prodejně Sportisima v nákupním parku S1 Center Karviná vedle železničního nádraží. Jedna z prodavaček říká, že má strach z nákazy, jenže nechce přijít o práci, a tak do prodejny chodí. "Zákazníkům musíme nošení roušek připomínat. Když ale přijde někdo, kdo kašle, co máme dělat, nevyhodíme ho," míní prodavačka.

Sdílnější byla také jedna ze zaměstnankyň společnosti Penny. "Lidé moc roušky nedodržují, musíme jim je připomínat. Měla jsem dokonce včera konflikt s jedním zákazníkem, který si ji nechtěl nasadit. Byl na mě sprostý, ale nakonec odešel," svěřuje se prodavačka. Ona ani její manžel koronavirus neprodělali a také nezná nikoho, kdo by nemoc měl. "Co můžeme dělat, musíme to zvládnout," krčí rameny.

Do kdy budou na Karvinsku platit přísnější hygienická opatření, není jasné. "Bude to záviset na tom, jak se celé ohnisko nákazy v našem regionu bude vyvíjet. Momentálně je situace stabilizovaná," říká primátor Wolf.

Na tři měsíce jsme uspali ekonomiku, ale nebyli jsme schopní se připravit na řešení lokálních ohnisek. Zuzana Klusová opoziční zastupitelka Karviné

Musíme to zvládnout - Zvětąit
Velikost: 747 x 555 bodů - 133 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.