Zpravodajství
25.9.2020 - Regionální Den železnice
Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 225
Strana: 10
Kdy: sobota 26. září od 8 hodin Kde: nádraží, Bohumín Za kolik: Ostravské kolečko 100 korun dospělý, 50 korun dítě od 6 do 15 let.
Jízdy po vlečkách AWT 100 korun dospělý, 50 korun dítě od 6 do 15 let. Děti do 6 let cestují ve zvláštních vlacích zdarma bez nároku na místo k sezení.
BOHUMÍN – Železniční stanice Bohumín bude v sobotu 26. září hostit každoroční oslavy regionálního Dne železnice. České dráhy v tento den připravily pro příznivce světa na kolejích oblíbené jízdy zvláštními vlaky.
Na tzv. Ostravské kolečko vyjede z bohumínského nádraží historický vlak tažený parní lokomotivou Velký bejček (na snímku), a to hned několikrát – v 8.07, 10.17 a 13.17 hodin. Trasa povede přes zastávky Ostrava hlavní nádraží, Ostrava Stodolní, Ostrava střed, Ostrava-Kunčice, Ostrava Vítkovice, Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží a odtud zpět do Bohumína.
Další vlak vyrazí po vlečkách společnosti AWT. Tyto zvláštní motorové vlaky odjíždějí z Bohumína v 10.15 a 13.15 hodin a pojedou přes stanice Ostrava hlavní nádraží, Doubrava, Zárubek, Ostrava-Stodolní a Ostrava hlavní nádraží. Do Bohumína se vrátí po zhruba dvouhodinové jízdě.
Program regionálního Dne železnice začne v 9.30 hodin, kdy před nádražní budovou v Bohumíně zahraje dechová hudba.
Jízdenky, jejichž součástí je i povinná místenka, jsou k zakoupení v informacích ČD na nádražích v Ostravě a v Bohumíně. Do parních i zvláštních motorových vlaků je možný nástup pouze s předem zakoupenou jízdenkou s místenkou. Přímo ve vlaku jízdní doklady k zakoupení nebudou. Prodej jízdenek proto bude probíhat až do odjezdu vlaků.
Program regionálního Dne železnice v Bohumíně, včetně jízdních řádů zvláštních vlaků, najdou zájemci na www.cd.cz/vlakemnavylet.
---
K tématu Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy.
Začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi. První parou tažený vlak pak přijel z Vídně do Břeclavi a následně také do Brna v roce 1839.