Zpravodajství
2.12.2021 - Zastavit přípravu kanálu D-O-L nestačí
Zdroj: Haló noviny
Ročník a číslo: 278
Strana: 6
Autor: Jan Zeman
ČR - Nastupující koalice SPOLU a Pirstan se v koaliční smlouvě zavázala zastavit přípravu záměru prezidenta České republiky Miloše Zemana postavit kanál Dunaj–Odra–Labe (D-O-L). Co by to mělo znamenat?
Tento záměr má několik zvláštností. Postrádá dopravní i jiné zdůvodnění. Je enormně nákladný – investice kolem 600 miliard korun. Ztrátový má být i jeho provoz. Garantuje jednu z největších ekologických katastrof na našem území – odhadem čtvrtou až pátou největší. Na prvním místě je zplundrování severočeského Podkrušnohoří těžbou a spalováním hnědého uhlí a dalším průmyslem, na druhé zplundrování Ostravska (obdobně), na třetím Praha, o 4. a 5. místo by se dělil se současnou bezprecedentní kůrovcovou kalamitou v našich smrkových lesích. Mimo válku jde o nejnesmyslnější záměr, resp. stavbu, jaká na našem území vznikla. Přes její zjevnou nesmyslnost je ale některými vehementně prosazována. Prý se vyhodilo 24 miliónů Kč za takzvané studii proveditelnosti záměru D-O-L oknem. Tedy, na přípravu tohoto nesmyslného projektu se už vyhodily mnohem větší peníze, o obrovských vyvolaných konfliktech nemluvě. Tato studie o několika tisících stranách dokazuje, že alespoň dunajsko-oderská větev kanálu je efektivní. Kdo si jí prostudoval a rozumí trochu společenské efektivnosti, tak dobře ví, že je plná nesrovnalostí. Má velký počet příkladů fušerství. Dala by se na jejím základě připravit učebnici fušování efektivnosti staveb, a to nejen dopravních. Vymyšlené jsou efekty dopravní, ekonomické i ekologické včetně vodohospodářských. Záměr přitom garantuje od slovenského Dunaje přes Přerov do Bohumína a polského Kožlí, v případě labské větve až po Pardubice, obrovskou devastaci území.
Že je to neufinancovatelné z domácích zdrojů a že na to Evropská unie nepřispěje, nejen vzhledem k odmítavému přístupu sousedního Rakouska a Německa, je zřejmé od počátku. Nyní nastupující vláda Petra Fialy slibuje přípravu tohoto enormně nákladného a enormně zhoubného díla zastavit.
Zastavit přípravu nepotřebného projektu je jednoduché, a to nejen s ohledem na současnou hlubokou sociálně ekonomickou krizi, způsobenou primárně pandemií koronaviru. Zde lze opravdu ušetřit, byť nejde o závratné peníze. Potřebné je ale také zrušit územní ochranu kanálu. Totiž, tato územní ochrana blokuje rozsáhlá území a vážně podvazuje rozvoj mnoha obcí a měst. Na druhé straně blokuje i území, která je nutné chránit. Jde zejména o tato: * Záplavová území, tj. území ohrožovaná povodněmi, kde by se rozhodně stavět nemělo. Měla by zůstat nezastavitelná a stávající zástavba by se z nich měla stěhovat do bezpečnějších lokalit.
Ačkoliv v ČR od roku 2002 zákony o vodách a stavební zákon zakazují výstavbu v záplavových územích, tato riskantní výstavba neutěšeně pokračuje. Zdaleka nejde jen o pražský Karlín, dolní Libeň a Holešovice, které mám »u nosu«. Zdá se, že ty obří povodňové škody (přímé ekonomické škody způsobené povodní v roce 1997 byly odhadnuty na 63 mld. Kč, v roce 2002 na 73 mld. Kč a byla i řada dalších, byť menších povodní) nestojí za řeč nejen podle developerů, ale také podle státu, což je trestuhodné. Povodně byly, jsou a budou. Rostoucí klimatická změna způsobí nejspíš jejich nárůst, zejména pokud jde o velikost, resp. rozsah zaplavených území a způsobené škody.
- Území potřebná k realizaci opatření protipovodňové ochrany.
- Pozemky kolem koryt vodních toků, kdy je potřeba revitalizace, tj. navrátit k meandrujícím.
- Dosud nevyhlášená zvlášť chráněná území. Nejznámějším je uvažovaný Národní park Soutok Moravy a Dyje, ale ve hře je i řada dosud nevyhlášených maloplošných, zvlášť chráněných území.
- Chráněné oblasti přirozené akumulace vod. Také jejich ochrana vyžaduje omezení až vyloučení exploatace některých pozemků.
- Pozemky, na nichž je vysoce aktuální výstavba protierozních mezí a větrolamů, obzvlášť na území suché jihovýchodní Moravy. Letošní tzv. protierozní vyhláška, žel, selhává ve více směrech. Předně zcela ignoruje potřebu ochrany proti větrné erozi.
- Dopravní koridory, zejména železniční včetně vysokorychlostních tratí.
Územní ochranu trasy kanálu D-O-L je prostě nutné zrušit, neboť mimo jiné vážně ztěžuje a zdražuje rozvoj celé řady obcí a měst při jeho trase (veliký dělící efekt, zvýšené silniční a železniční mosty atd.). Mnohé pozemky je ale přitom nutné zachovat v kategorii nezastavitelných.