25.2.2022 - Koridor má nejmodernější vlakové zabezpečení

Zdroj: Benešovský deník
Ročník a číslo: 47
Strana: 12
Autor: Jiří Macek

ETCS (European Train Control System) je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém. Ten je jednou ze součástí Evropského systému pro řízení dopravy (ERTMS), který by měl postupně nahradit dvě desítky různých národních systémů vlakových zabezpečovačů.


Tím bude umožněno vedení vlaků po celém území Evropy ve společném módu. Zavádění jednotného evropského zabezpečení na železnicích v Česku podporují fondy EU. Na jedné z části koridoru z Prahy do Českých Budějovic evropské dotace přispěly 162 miliony korun.


Praha – Výhody společného zabezpečení železnic ocení cestující i pracovníci drah. Vlaky jsou díky němu rychlejší, protože odpadá nutnost výměn lokomotiv na hranicích. Jeho rozšířením se zvýší rychlost především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech. Do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy.


Správa železnic, státní organizace, na konci loňského roku ukončila další etapu instalace systému ETCS na svých páteřních tratích. Jednotným evropským zabezpečovačem nově disponuje padesátikilometrový úsek čtvrtého tranzitního železničního koridoru z Prahy Uhříněvsi do středočeských Votic. Tento koridor spojuje Prahu s centrem jižních Čech.


Část kolejové spojnice mezi Uhříněvsí a Voticemi prošla postupnou modernizací v letech 2005 až 2013. Jako další krok byl nyní tento úsek vybaven také systémem ETCS. "Jde o standardizované (jednotné) evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které umožňuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic. Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy. Systém zajišťuje úplnou kontrolu rychlosti vlaku včetně informování strojvedoucího o průběhu jízdy až do místa zastavení. Zároveň je nutným předpokladem pro vybavení vozidel dalšími systémy, které umožní autonomní vedení vlaku a optimalizování jeho jízdy," říká Vladimír Říha z Centra telematiky a diagnostiky Správy železnic.

SPOJENÍ TRATI A VLAKU

Zařízení se skládá z traťové a vozidlové části. Informace mezi nimi probíhají v podobě datových přenosů přes rádiový systém GSM-R. Traťová část přitom zahrnuje zejména balízy, umístěné mezi kolejemi, a radioblokovou centrálu (RBC). Vozidlová část pak zahrnuje centrální počítač, záznamovou jednotku, zobrazovací jednotku, přenosový modul balíz a také odometrii, tedy přesné měření rychlosti a ujeté vzdálenosti.


Současně byly provedeny úpravy stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která směrem k traťové části ETCS předávají informace o volnosti úseků, stavu jízdních cest, přejezdů a další důležité informace pro provoz vlaků. "Celkové investiční náklady stavby ETCS PrahaUhříněves – Votice činí více než 211 milionů korun. Akce byla spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2014–2020. Dotace z EU činila více než 162 milionů korun. Zbytek peněz zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.


Stavební práce se od listopadu 2019 do loňského května odehrávaly ve stanicích Praha-Uhříněves, Říčany, Strančice, Senohraby, Čerčany, Benešov a Olbramovice (včetně obvodu Votice) i ve všech mezistaničních úsecích. Zhotovitelem byla společnost AŽD," podotkla Nela Friebová, mluvčí Správy železnic.

SPOJENÍ S RAKOUSKEM

Zmiňovaná akce, podpořená z fondů EU, je součástí instalace systému ETCS na celé trati z Prahy přes České Budějovice a Horní Dvořiště na státní hranici s Rakouskem. K tomu ale dojde až po dokončení právě probíhajících stavebních akcí v úsecích Votice – Sudoměřice u Tábora a Doubí u Tábora – Soběslav a připravované poslední stavbě mezi Ševětínem a Nemanicemi.


Systémem ETCS je aktuálně pokryto takřka 800 kilometrů železničních tratí na území České republiky, na kterých probíhá zkušební provoz, a další úseky staví nebo projektují. "První byl úsek Kolín – Břeclav až ke státní hranici do Rakouska/Slovenska," uvedl Vladimír Říha. Po něm následovaly další frekventované úseky. "K 1. lednu 2025 má být zaveden výhradní provoz pod ETCS na koridorech v úsecích Praha – Břeclav, Břeclav – Bohumín a Přerov – Česká Třebová.


Dokončuje se zabezpečení ETCS na trati z Uničova do Olomouce. Většina koridorových tratí v Česku by měla být vybavena systémem ETCS do konce roku 2023. Správa železnic chystá ETCS i na celostátní a regionální tratě, kde ale bude v některých případech implementováno ve zjednodušené technické variantě," dodal Vladimír Říha. "Systém zajišťuje úplnou kontrolu rychlosti vlaku včetně informování strojvedoucího o průběhu jízdy až do místa zastavení." Vladimír Říha, Správa železnic

PROJEKTY V ČÍSLECH

Příjemce: Správa železnic, státní organizace Cíle projektu: V rámci stavby evropského vlakového zabezpečovacího systému (ECTS) v úseku tratě mezí stanicemi Praha Uhříněves a Votice došlo ke zřízení systému vlakového zabezpečovače, který výrazně zvyšuje bezpečnost na železniční síti. Systém umožňuje optimalizovat jízdu vlaků, díky čemuž se zvyšuje propustnost tratí.

Zahájení projektu: 8. 8. 2018 Ukončení projektu: 10. 6. 2021

Další obdobné projekty z fondů EU

ELEKTROBUSY PRO MHD V KUTNÉ HOŘE Příjemce: ARRIVA autobusy a. Cíl projektu: Pořízení pěti nízkopodlažních bateriových autobusů náhradou. Cílem je zřídit nové linky MHD přes historické centrum města. Zahájení projektu: 19. 10. 2017 Ukončení projektu: 25. 6. 2019 Soukromé zdroje: 8 076 750 Kč Dotace EU: 45 768 250 Kč Celková částka: 53 845 000 Kč

MODERNIZACE MOSTU Příjemce: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje Cíl projektu: Modernizace mostu u Brzotic přes vodní nádrž Švihov (Želivka), který je důležitou spojnicí obcí. Zahájení projektu: 27. 6. 2016 Ukončení projektu: 31. 12. 2017 Veřejné zdroje: 15 129 394 Kč Dotace EU: 85 733 235 Kč Celková částka: 100 862 629 Kč

TERMINÁL BENEŠOV Příjemce: Město Benešov Cíl projektu: Vybudování bezbariérového terminálu a zpřístupnění cestování veřejnou dopravou bez omezení. Došlo také k instalaci inteligentních prvků pro cestující. Zahájení projektu: 19. 5. 2015 Ukončení projektu: 8. 1. 2021 Veřejné zdroje: 16 666 667 Kč Dotace EU: 94 444 444 Kč Celková částka: 111 111 111 Kč


Koridor má nejmodernější vlakové zabezpečení - Zvětąit
Velikost: 267 x 179 bodů - 17 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.
Počet zhlédnutí: 970

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

21 °C