Město Bohumín

5.4.2022 - Opravy omezí provoz na dálnici až do konce léta

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Ročník a číslo: 80
Strana: 13
Autor: Danek Štalmach

OSTRAVA - Až několikaleté soudní spory vedly k úspěchu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve sporu o kvalitu dálnice mezi Ostravou a Bohumínem. Ty přitom začalo ŘSD vést už krátce po zprovoznění dálničního úseku, poté co se na něm začaly postupně projevovat nejrůznější vady.


Stavitelé ale byli proti, a tak se jejich stroje v rámci reklamace vrací na dálnici až letos. "Jde o definitivní opravy v rámci reklamačního řízení po nekvalitně provedené práci při výstavbě," přiblížil důvody zahájení prací na zhruba čtyřkilometrovém úseku mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ve sporu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR uspělo ŘSD už v červnu loňského roku, na nápravu dostaly společnosti Eurovia CS a Porr, které bohumínský úsek dálnice stavěly, rok a půl.


Nízká kvalita odvedených prací ve výsledku vedla například k tak výraznému zvlnění vozovky, že se na některých místech dálnice D1 musela z bezpečnostních důvodů omezovat rychlost i na 80 kilometrů v hodině. Fakt, že ke zvlnění došlo vinou použití nevhodného materiálu, potvrdil v případě právě opravovaného dálničního úseku i Rozhodčí soud. "Rozhodčí senát v odůvodnění uvedeného nálezu také potvrdil, že použitím materiálu ze studeného odvalu NH a ocelárenské strusky zhotovitel stavby porušil smlouvu s ŘSD," dodal Rýdl.


Dálnice by se měla opravovat do konce srpna letošního roku. Oprava postupně čeká pruhy v obou směrech. Po její dobu bude obousměrný provoz veden v jednom dálničním pruhu. Řidiči se tak musí připravit na možné kolony.


Další, ještě větší omezení pak možná čekají trasu ostravské dálnice D1 v dalších letech. Zástupci ŘSD totiž věří, že uspějí i v dalších sporech, které se týkají úseků od křižovatky D1 s Rudnou ulicí až po křižovatku u Vrbice. Jejich stav je totiž ještě horší než v současnosti opravovaný úsek u Bohumína. Právě tyto úseky neblaze proslavily ostravskou dálnici svými "skokanskými můstky", jež měly vzniknout opět použitím nevhodných materiálů do náspů. I zde proto byla v minulosti rychlost opakovaně snížena, "hrby" se několikrát frézovaly, ale po čase se nerovnosti většinou objevily znovu. "Soudní spory ohledně těchto úseků ještě běží, ale věříme, že uspějeme," doufá Jiří Hlavatý, ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD. "Celý proces je časově hodně náročný, hlavně co se znaleckých posudků týče. Nevíme, kdy bude rozhodnuto."


Kdy se i tyto nejpostiženější části dálnice začnou opravovat, tak zatím není jasné. Vše bude záviset na výsledku běžících soudních sporů.
Zástupci ŘSD ale už dnes vědí, že by případné opravy byly mnohem rozsáhlejší než ty současné. "Nechali jsme si zpracovat studii, která říká, že případné uvedení dálnice do požadovaného stavu by na těchto úsecích mohlo vést i k úplnému přerušení provozu na této komunikaci," vysvětlil Hlavatý.


Podle dřívějších prohlášení zástupců ŘSD by se případné "velké" opravy ostravské části D1 musely koordinovat s další velkou stavbou na území kraje, modernizací silnice I/48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem na dálnici D/48. Po té by totiž vedla hlavní objízdná trasa pro kamiony a tranzitní dopravu. "S takovým využitím počítáme a věříme, že bychom tuto trasu takto mohli využít," potvrdil plán Jiří Hlavatý. "Jde o definitivní opravy v rámci reklamačního řízení po nekvalitně provedené práci."


Opravy omezí provoz na dálnici až do konce léta - Zvětąit
Velikost: 599 x 423 bodů - 78 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad