Město Bohumín

5.4.2022 - Plány na stavbu nové silnice budí v obci silné emoce

Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 80
Strana: 3
Autor: Tomáš Januszek

TĚRLICKO -  V obci asi momentálně není silnější téma, než jsou oživené plány na stavbu nové silnice, která má sloužit jako obchvat Havířova a dále přes Horní Suchou, havířovskou část Životice a Těrlicko spojit tento region s Třanovicemi, kde se napojí na dálnici D48. Nová silnice má sice na katastru Těrlicka vést z větší části nezastavěným územím, i tak by změnila ráz obce a navíc by stavbaři museli kvůli tomu hloubit asi půl kilometru dlouhý tunel. Stavbu zhruba devatenáctikilometrového úseku chválila Centrální komise Ministerstva dopravy na konci loňského roku.

Investorem přeložky silnice I/11 je stát a jedinou obcí, která ji vítá, je Havířov. Proti jsou v Horní Suché, část obyvatel v havířovské části Životice, jež by stavbou utrpěla velmi citelně, řada lidí v Těrlicku i Třanovicích.

Část obyvatel Těrlicka je přesvědčena, že by nová silnice do obce přivedla také nákladní tranzitní dopravu, čímž by se mimo jiné zvýšila hlučnost a prašnost, a proto s plány na stavbu nové silnice nesouhlasí. Proti stavbě tunelu se v anketě Deníku vyjádřilo přes 70 procent hlasujících, jen 20 procent bylo pro.

Například členové Osadního výboru Dolní Těrlicko už v Listech Těrlicka vyzývají zastupitele obce, aby zvážili účelnost této komunikace. "Považujeme za vhodné zvážit dopad této stavby na ekologii a zvýšení hlukové a emisní zátěže v atraktivní rekreační oblasti, kterou Těrlicko dlouhodobě buduje," píše se v jejich příspěvku v Listech Těrlicka.

Odpůrci stavby nové silnice předkládají tři nejzásadnější argumenty: nová komunikace bude mít negativní dopad na životní prostředí v mikroregionu Těrlické a Žermanické přehrady. Pozastavují se také nad tím, že nová silnice má být dvou, resp. tříproudová, takže vlastně stejná jako současná komunikace. Proč tedy budovat novou stejně dimenzovanou? Další věcí je také snižování dopravní vytíženosti, protože při cestách Havířovanů a lidí z okolí města za prací vzniká ráno a odpoledne ve městě dopravní špička.

"Ta silnice postrádá smysl," tvrdí předseda spolku těrlických včelařů Petr Klimša. "Kromě toho nám také vadí, že o tom všem není s kým diskutovat. Zatím nikde nezaznělo, proč se má ta silnice stavět. Jako obchvat Havířova? Budiž, ale proč pak ničit sady v Životicích, území v Těrlicku a Třanovicích? Oficiální argumenty pro stavbu nové silnice navíc postrádají aktuálnost a vycházejí ze 40 let starých dat. Dnes je situace diametrálně jiná. Ani to, že část silnice přes Těrlicko má vést tunelem, není dostatečné pro to, aby si vydobyla právo vzniknout," říká Petr Klimša.

Připomíná také, že projektová dokumentace postrádá oponentní posudek, který by doporučil situovat tuto komunikaci, jak bylo původně plánováno, do oblasti dobývacích dobýČSM, dobýkterý prostor Dolu ČSM, by měl do roka ukončit těžbu. "Další negativní okolností je zrušení nájezdu této silnice na křižovatce Dolní Domaslavice – Těrlicko – Třanovice, a tudíž ztráty snad jediné možné výhody pro naši obec. Chceme zdůraznit, že v případě silnice I/11 se nejedná pouze o mediálně prezentovaný obchvat Havířova, ale je to napojení na silnici I/68 – spojnici Bohumín – Třanovice, která by na území naší obce přivedla podstatnou část kamionové dopravy z celého regionu," dodává Klimša.

Argumenty pro stavbu přeložky silnice I/11 nabourává fakt, že realizace tohoto projektu byla podmíněna vybudováním spojnice I/68 vedoucí od D1 u Bohumína-Vrbice přes Rychvald až k Havířovu, kde by se napojila na obchvat města. Jenže tato varianta byla loni ministerstvem dopravy zamítnuta a přednost dostala silniční spojnice ve směru Bohumín-Nová Ves – Dětmarovice – Karviná. Její příprava běží už více než 10 let.


Plány na stavbu nové silnice budí v obci silné emoce - Zvětąit
Velikost: 367 x 304 bodů - 30 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad