Město Bohumín

20.4.2022 - Autovrakům v Těšínském Slezsku pšenka nekvete, v Bohumíně provádějí jejich veřejné dražby nejdéle v republice

Zdroj: Konkursní noviny
Ročník a číslo: 4
Strana: 30
Autor: Petr Blahuš

BOHUMÍN - DRŽÍ V RÁMCI ČESKÉ REPUBLIKY ZAJÍMAVÝ PRIMÁT: MĚSTO ODDĚLENÉ JEN POHRANIČNÍ ŘEKOU OLŠE OD SLEZSKÉHO POLSKA BYLO PRVNÍ, KDO U NÁS PŘIŠEL NA NÁPAD (A TAKÉ HO V PRAXI REALIZOVAL) S PRODEJEN STARÝCH AUTOVRAKŮ, RESP. VOZŮ S PROPADLOU TECHNICKOU PROHLÍDKOU, PARKUJÍCÍ ČASTO NEJEN MĚSÍCE, ALE I CELÉ ROKY NA SILNICÍCH NEBO BLOKUJÍCÍCH PARKOVACÍ MÍSTA PRO VOZIDLA S PLATNÝMI VŠEMI PAPÍRY.

První taková dražba se uskutečnila před rokem 12. února, kdy město ve veřejné dražbě uspořádané v areálu městských technických služeb BM servis u sběrného dvora nabídlo čtyři taková vyřazená vozidla. "Uspořádali jsme ji tehdy po novelizaci silničního zákona, která zavedla volnější definici autovraků a po předcházejících výzvách majiteli dovoluje odtáhnout i vůz, který má minimálně půl roku propadlou technickou kontrolu, vůbec poprvé. Pokud si ho totiž vlastník nevyzvedne, stává se majetkem města a lze ho dát do dražby. V nabídce tehdy byla tři osobní auta, Seat Alhambra v barvě zelené metalízy, červený Fiat Cinquecento, stříbrná Kia Shuma a jeden menší nákladní vůz Lublin 3352, přičemž vyvolávací cena nebyla stanovena," vzpomíná vedoucí odboru dopravy bohumínské radnice Pavel Vavrečka s tím, že tři desítky zájemců dostalo čas na prohlídku dražených vozů půl hodinu před začátkem dražby. I tak byla situace pro ně poněkud nekomfortní. Jednak kvůli panujícímu více jak desetistupňovému mrazu, ale hlavně kvůli tomu, že dražitel – město – neměl od vozů klíčky. Nikdo tak nemohl vědět, zda jsou dražená auta provozuschopné nebo v jakém jsou vůbec technickém stavu.


Na otázku Konkursních novin, koho na bohumínské radnici jako prvního napadlo jít do dražeb starých aut, vedoucí odboru dopravy odmítl odpovědět: "Nemůžeme tato vozidla ekologicky zlikvidovat, pokud je před tímto krokem nenabídneme ve veřejné dražbě," uvedl pouze Vavrečka.

Přesto si novelu silničního zákona město Bohumín pochvalovalo: "Usnadnila našim strážníkům i úředníkům práci, vraky nyní mohou mizet z ulic rychleji. S přibývajícím počtem aut, které jsou denně v provozu, je každé volné místo k zaparkování dobré," říká starosta Bohumína Petr Vícha, podle kterého měl Bohumín přehled o autovracích na svém teritoriu díky dobré spolupráci s Městskou policií, která se na situaci v tomto směru zaměřila už dlouho před přijetím novely zákona, protože o chystané novelizaci věděla a vítala ji. Zároveň ale Vícha přiznal Konkursním novinám, že město nějaké speciální problémy s odstavenými auty nějaké vážné problémy nemělo.

"Chyběla nám ale páka na zaparkovaná auta bez technické kontroly, ale s platnou pojistkou. Dokud totiž nevyjela na silnici, nedopouštěla se žádného přestupku. To se ale s novelou zákona naštěstí změnilo," pochvaluje si nové pravomoci města ředitel Městské policie Bohumín Roman Honysz. Navíc vraků, které blokovaly veřejná prostranství, si všímali nejen strážníci, ale i ostatní obyvatelé města, kteří na ně upozorňovali radnici prostřednictvím mobilní aplikace pojmenované Hlášení závad. Proto jen za těch pár měsíců mezi nástupem účinnosti novely silničního zákona a touto první dražbou starých vyřazených aut přišla z Bohumína výzva 18 provozovatelům takových "popelnic". Dotyční majitelé dostali dva měsíce na to, aby vůz odstranili z veřejného prostranství a přeparkovali ho na svůj pozemek. "Jedenáct z nich na výzvu zareagovalo. V jednom případě šlo o poměrně drahé SUV. Ukázalo se, že patřilo zkrachovalé firmě. Správkyně konkurzní podstaty nám volala a děkovala. Netušila totiž, kde se auto nachází. Jeho prodejem aspoň částečně uspokojila věřitele," popsal kuriózní vyřešení případu jednoho takového odstaveného vozu ředitel Honysz.

Zbývající auta těch provozovatelů, kteří se neměli k jejich odstranění, pak Honyszovi lidé odtáhli a jejich vlastníci obdrželi oznámení, kde si své plechové miláčky mohou (samozřejmě až po zaplacení nákladů na odtah) vyzvednout. Nakonec po celém procesu, který trval pět měsíců, zůstala městu čtyři auta a ta šla v únoru 2021 do dražby. V ní město ona čtyři auta (tři osobní a jedno nákladní) nakonec vydražila za 10 202 koruny. Konkrétně Seat Alhambra se prodal za 3 000 korun, Fiat Cinquecento za 2 002 koruny, Kia Shuma za 1 500 korun a malý nákladní Lublin za 3 700 korun. Za opuštěnými vozy se podle Vavrečky z bohumínského magistrátu často skrývaly zajímavé lidské osudy. "My po důvodech nepátráme, ale některým vydražitelům se podařilo po dlouhém hledání jejich původních provozovatelů klíče od auta sehnat. Podle jejich informací se například jedno z aut stalo nechtěným kvůli rozvodu," řekl Vavrečka.

Lidé, kteří v dražbě uspěli, museli nejprve radnici zaplatit nejvyšší nabídnutou částku a teprve poté si mohli vůz odtáhnout z areálu městských technických služeb, kde byly vraky odstaveny a kde se i pořádala dražba. Zároveň měli lhůtu deseti pracovních dnů na to, aby si na sebe vůz přepsali. K tomu potřebovali evidenční prohlídku a kartu pojištění. Celá administrativa je vyšla na zhruba 1 300 korun, načež od městského úřadu obdrželi duplikát velkého technického průkazu.

Kvůli positivnímu závěru se město rozhodlo uspořádat další dražbu hned, jak doběhne lhůta dalším odtaženým autovrakům. "Byli jsme ale především rádi, že tyto vraky mohly díky novele silničního zákona zmizet z ulic a neblokují nám parkovací místa. Jejich vydražení bylo pro nás příjemným bonusem, protože nám aspoň pokrylo náklady na odtah. Ukázalo se, že tento postup má smysl," mnul si před rokem ruce starosta Bohumína Petr Vícha. Podle něj tak aspoň město nemuselo tyto vraky nechat ekologicky zlikvidovat, pokud by se je nepodařilo v dražbě udat. Nakonec se ale kvůli situaci kolem epidemie koronaviru další dražba uskutečnila až po roce, v únoru letošního roku. Při ní se dražila tři opuštěná auta, Ford Mondeo z roku 2001, Audi A6 z roku 1999 a stejně staré Daewoo Nubira ze stejného roku, které z městských ulic nechali odtáhnout tamní strážníci. Samotná dražba proběhla 25. února 2022, opět v areálu technických služeb BM servis v Koperníkově ulici.

Opakovaly se i stejné problémy s nedostupností klíčků od vozu, která znemožňovala prohlédnout si před zahájením samotné aukce vozidla také zevnitř; zájemci se tak od města dozvěděli jen rok uvedení vozidla do provozu a přibližný stav tachometru. Přesto se i napodruhé podařilo prodat všechny tři vraky a získat za ně ve veřejné dražbě celkem sedm a půl tisíce korun, když nejvíce, 6 000 korun, nabídl zájemce po přihazování za ojetou "audinu". Za rovnou tisícovku se pak udal ford, nejlevněji se prodalo Daewoo, za nějž byl zájemce ochoten zaplatit pět set korun. Dražit se opět začínalo od jedné koruny.

Na otázku Konkursních novin, zda a popřípadě kdy Bohumín plánuje další dražbu, starosta Petr Vícha řekl: "Proces od samotné výzvy majiteli, aby vozidlo bez platné technické kontroly odstranil z veřejného parkoviště, až po samotnou dražbu, trvá v nejkratším případě, když majitel nereaguje, nepřebírá výzvy a neodvolá se, zhruba pět měsíců," vypočítává problémy Vícha. Na dotaz, kolik aut nechá město do dražby zapsat, odmítl ale sdělit přesná čísla: "Pro nás nemá smysl dražit tato vozidla po jednom, vždy čekáme, až jich máme několik. Koneckonců, mezi dvěma uskutečněnými dražbami byl odstup jednoho roku," sdělil pouze Vícha. Svěřil se nám alespoň se svým názorem, zda se pořádáním dražeb autovraků nějak začala situace ve městě, co se týče parkování nebo výskytu těchto starých aut, obracet k lepšímu. "Dražby na situaci ale příliš vliv nemají. Hlavní výhodou je, že díky dražbě nemusíme řešit ekologickou likvidaci těchto vozidel a navíc se nám částečně vrátí i náklady na odtah," dodal starosta Vícha.


Autovrakům v Těšínském Slezsku pšenka nekvete, v Bohumíně provádějí jejich veřejné dražby nejdéle v republice - Zvětąit
Velikost: 614 x 293 bodů - 58 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad