Město Bohumín

29.6.2022 - Zničené pendolino: škody za stovky milionů, dva zranění zůstávají dál v nemocnici

Zdroj: Právo
Ročník a číslo: 151
Strana: 7
Autor: (plk, tov, ČTK)

Celý včerejší den pokračovali zaměstnanci Správy železnic (SŽ) v odstraňování následků pondělního tragického střetu pendolina Českých drah s posunovací lokomotivou v Bohumíně, při níž zemřel jeden ze strojvedoucích (54) a pět dalších lidí se zranilo. V péči lékařů zůstávají dva z pěti zraněných. Tři opustili nemocnici hned po ošetření. Hmotné škody na havarované soupravě jsou podle odhadů v řádech desítek až stovek milionů korun.

Posunovací lokomotiva byla z místa nehody odtažena už v pondělí. "Drážní hasiči z trati odklidili trosky uvolněné z havarovaných vozidel, pomocí hydraulických pístů a jeřábu se podařilo nakolejit jeden ze dvou vykolejených vozů pendolina a spolu s nevykolejenými vozy jej připravit k odtahu," popsal Právu mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Odpočinek strojvůdců se hlídá

Od včerejšího rána práce pokračovaly stabilizací poškozených výhybek a odtažením šesti vozů do bohumínského depa. "V průběhu dne se pokračovalo s nakolejením zbývajícího, nejvíce poškozeného vozu. I v tomto případě bude následovat odtažení do depa," odkázal mluvčí.
Podle prvotního vyjádření Drážní inspekce strojvůdce projel návěstidlo na červenou. Dle České televize mohl být unavený, do práce ho volali poté, co zaspal. Policie případ vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti.


Od letošního února Drážní úřad dohlíží na dodržování pracovní doby strojvůdců, tedy minimální sedmihodinové pauzy na odpočinek. Údaje, které musí poskytovat dopravci, ukážou, zda strojvůdce například nejezdil ve volnu pro jiného zaměstnavatele. Drážní inspekce včera Právu nepřímo potvrdila, že si tyto údaje také vyžádala.


"Jednotlivé úkony, které jsme v rámci šetření učinili, již nekomentujeme, šetření mimořádné události běží standardní cestou a vámi zmíněné okruhy jsou jeho běžnou součástí," sdělil generální inspektor Jan Kučera.

ETCS zatím chybí

V souvislosti s nehodou přišlo na přetřes i to, že nejrychlejší vlaky Českých drah, pendolina, stále ještě nejsou vybaveny automatickým evropským zabezpečovačem ETCS.
"ETCS na našich tratích je ve fázi výstavby a zkušebního provozu. Výhradní provoz pod dohledem ETCS bude zahájen 1. ledna 2025. K tomuto termínu budou jednotky pendolino systémem ETCS vybaveny. S dodavatelem technologie ETCS do vlaků pendolino byl už uzavřen příslušný kontrakt," řekl včera Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pendolina jsou ale podle něj vybavena v principu podobným vlakovým zabezpečovačem LS 90. "Na tratích umožňujících přenos kódu signalizace na vlak umí tento vlakový zabezpečovač vlaky v případě projetí návěstím stůj automaticky zastavit," dodal.


Podle mluvčího SŽ Gavendy je "trať (v místě nehody) včetně stanice vybavena moderním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie, které je standardně používáno na koridorových tratích". "Stanice Bohumín a přilehlé traťové úseky jsou dálkově řízeny z Centrálního dispečerského pracoviště Přerov. V době události nebyla evidována žádná porucha na zabezpečovacím zařízení," dodal Gavenda.


Podle šéfa Drážní inspekce Jana Kučery vyšetřování potrvá pravděpodobně do konce roku. Inspektoři musejí vyslechnout svědky. Čekat se bude i na znalecké posudky, které například stanoví, zda měl vlak v pořádku brzdy.


Doprava mezi Bohumínem a Ostravou včera fungovala bez významnějších omezení, vlaky k jízdě využívaly sousední koleje. Vlaky mezi bohumínským nádražím a Chałupkami jezdí odklonem přes Bohumín Vrbici.
Namísto poničeného pendolina budou České dráhy zatím nasazovat na spoj Bohumín–Praha vlaky s označením InterJet.

V době události nebyla evidována žádná porucha na zabezpečovacím zařízení Dušan Gavenda, Správa železnic


Zničené pendolino: škody za stovky milionů, dva zranění zůstávají dál v nemocnici - Zvětąit
Velikost: 594 x 419 bodů - 89 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad