Zpravodajství
9.12.2022 - Nové a rychlejší vlaky, ale také méně spojů
Zdroj: Olomoucký deník
Ročník a číslo: 286
Strana: 4
Autor: Petr Krňávek
Od neděle 11. prosince začínají na železnici v Olomouckém kraji platit nové jízdní řády.
Olomoucký kraj – Řadu změn na železnici přinese nový jízdní řád, který bude platit od neděle 11. prosince. Z Olomouce přes Uničov do Šumperku vyjedou elektrické vlaky, na řadě jiných tratí však mírně ubyde spojů.
Hlavní novinkou je zahájení elektrického provozu na kompletně modernizované trati z Olomouce do Šumperku přes Uničov. České dráhy na této trase nasadí dvoudílné elektrické jednotky RegioPanter a elektrické lokomotivy řady 362 s klasickou soupravou. Jedná se však o přechodné řešení, než výrobce dodá nové třídílné jednotky RegioPanter pro Olomoucký kraj. První by se měly v provozu objevit v dubnu příštího roku, kompletně by nové soupravy měly výkony na trati pokrýt v červnu.
"V tuto dobu zároveň s účinností úřední změny začne platit dynamičtější a obsáhlejší jízdní řád, který na tomto úseku plně využívá vlastnosti jak zmodernizované železniční infrastruktury s nejmodernějším vlakovým zabezpečením ETCS, tak i dynamické vlastnosti nových elektrických," uvedl mluvčí Petr Pošta.
Do 19. prosince však musí cestující na nově otevřeném úseku ze Šumperka do Uničova počítat s deseti až patnáctiminutovými zpožděními kvůli dočasnému snížení traťové rychlosti.
Vozový park v regionální dopravě projde obměnou v celém Olomouckém kraji. Z kolejí zmizí staré pantografy řady 460 i klasické soupravy tažené elektrickou lokomotivou.
"V roce 2023 očekávají České dráhy dodávku 22 nových třídílných elektrických jednotek řady 640 RegioPanter, zbývající jednotky do celkového počtu 27 kusů budou dodány v první polovině roku 2024," přiblížil Petr Pošta.
Lepšího spojení budou moci využít lidé, kteří míří do Rychlebských hor. O víkendech v červenci a srpnu bude do spěšného vlaku, který vyjíždí před osmou hodinou z Olomouce, zařazen přímý vůz pokračující z Lipovélázní do Javorníku. Zpět z Javorníku vyjede v 17 hodin s příjezdem do Olomouce ve 20 hodin a 6 minut.
Od nového jízdního řádu vstupuje v platnost také částečná redukce regionální vlakové dopravy, kterou v červnu schválili krajští zastupitelé. Hejtmanství tím ušetří přes 26 milionů korun v situaci, kdy výdaje na veřejnou dopravu prudce rostou. Redukce počtu spojů se dotkne většiny tratí v Olomouckém kraji. V řadě případů se jedná o vlaky v brzkých ranních nebo pozdních večerních hodinách, případně o spoje zavedené v nedávné době jako doplnění dopravní nabídky.
Zcela zrušena bude necelá dvacítka spojů, obdobného počtu se týká zkrácení nebo omezení na některé dny v týdnu. Z celkového množství osobních vlaků v kraji se jedná o malý zlomek. Podle sčítání řadou z nich jezdily jen jednotky lidí, u jiných, hlavně mezi Olomoucí, Prostějovem a Přerovem, ale rostly počty cestujících i do vyšších desítek.
"Takové spoje mají alternativu. Například v rozmezí patnácti minut jedou dva vlaky. Nejsou to spoje, po jejichž zrušení by cestující zůstal někde stát bez jakékoli alternativy," uvedl již dříve náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro oblast dopravy Michal Zácha.
Změny se dotknou také dálkové dopravy. Zrušeny budou například noční vlaky z Prahy do Přerova a Bohumína.
Zrušena je také dvojice rychlíků Hukvaldy, z nichž ranní byl první přímý spoj z Olomouce do Ostravy.