Město Bohumín

13.2.2023 - Města v regionu vítají konec utopistických plánů na stavbu vodního kanálu

Zdroj: Moravskoslezský deník
Ročník a číslo: 37
Strana: 1
Autor: Tomáš Januszek

Nedávné rozhodnutí vlády o zrušení územní rezervy v trase zamýšleného vodního kanálu Dunaj – Odra – Labe vzbudilo (nejen) v našem regionu úlevu a pozitivně laděné komentáře politiků.
Kraj – Fakt, že vláda tímto definitivně "odpískala" projekt, který řadu let prosazoval končící prezident Miloš Zeman, kvitují s povděkem kromě jiných také primátor Ostravy a starosta Bohumína, kteří dlouhé roky opakovali, že je to nesmysl a utopistický plán.
"Nikdo to tady nechce a v chráněném území ani budovat nelze. Výrokům některých politiků se musím smát," řekl loni v rozhovoru pro Deník bohumínský starosta a senátor za ČSSD Petr Vícha.

ZELENÁ PRO ROZVOJ MĚSTA

Nyní si samosprávy obcí a měst podél řeky Odry mohou oddechnou a začít přemýšlet o tom, jak uvolněné území využít.

Pokračování na straně 3

Města vítají konec utopistických plánů na stavbu vodního kanálu

Pokračování ze strany 1

Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) na svůj twitter v reakci na rozhodnutí vlády napsal, že velmi vítá toto rozhodnutí, o které většina ostravských politiků usilovala.
A zmínil, jak to může Ostravě pomoci.
"Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena," napsal Macura.
Zástupci Ministerstva pro místní rozvoj na twitteru uvedli, že díky odblokování území budou moci obce po mnoha letech konečně využít své lokality smysluplněji, například pro výstavbu bytů.

NEJPRVE SE MUSÍ ZMĚNIT ÚZEMNÍ PLÁN

Na území Bohumína se zrušení územní rezervy týká katastru městských částí Šunychl a Starý Bohumín.
Starosta Petr Vícha naznačil, že po zrušení územní rezervy bude následovat úprava PÚR (politiky územního rozvoje) a ZÚR (zásad územního rozvoje). "Město pak následně může připravovat změnu svého územního plánu a využít dosud blokované pozemky pro rozvoj rekreace, k individuálnímu bydlení, ke zlepšení dopravní infrastruktury a ochrany přírody," řekl Vícha. Zároveň ale dodal, že tento proces změn bude dlouhý a bude trvat několik let.
Připomněl také, že Bohumín už více než deset let rozvíjí pěší i vodní turistiku u řeky Odry a snaží se o zatraktivnění přírodní památky Hraniční meandry Odry. A právě meandry, které skýtají zázemí ohroženým druhům živočichů a vzácným rostlinám, byly případnou stavbou vodního kanálu ohroženy.
Nicméně situace se změnila a otvírají se tak dveře novým výzvám a plánům.
"Zrušením rezervy se odstranila kolize s plánovanou výstavbou lávky přes Olši poblíž soutoku s Odrou a už nebrání ani případné opravě hraničního mostu ve Starém Bohumíně," řekl Vícha.
O propojení bohumínské osady Kopytov s obcí Olza, ležící na polském břehu, lávkou pro pěší a turisty se jedná už několik let. V minulosti v místě lávka stála, ale v polovině 20. století byla zničena.



    Městský úřad