Město Bohumín

15.2.2023 - Místo zácviku létal s letadlem

Zdroj: Zájmy strojvůdce
Ročník a číslo: 3
Strana: 2
Autor: Petr Kůžel

Výpravčí strojvedoucímu Nex 43404 namydlil schody

V Prosenicích na Přerovsku došlo 13. ledna 2022 ve 22.54 hod. ke srážce dvou nákladních vlaků; Nex 43404, který od Přerova vjížděl na 1. staniční kolej, projel odjezdové návěstidlo S1 v poloze Stůj a na lipnickém zhlaví se na výhybce č. 5 bočně srazil s právě odjíždějícím vlakem Pn 52479 z třetí koleje směrem do Lipníku nad Bečvou. Následkem toho došlo k vykolejení HV vlaku Nex 43404 a 3 vozů vlaku 52479. Při MU byla škoda vzniklá na DV, součástech dráhy a životním prostředí vyčíslena celkem na 28 479 130 Kč. Nikdo nebyl zraněn.

V důsledku vzniku MU byl v žst. Prosenice přerušen provoz od 22:55 h dne 13. ledna 2022 do 21:16 h následujícího dne, kdy byl obnoven provoz po sudé kolejové skupině. Dne 2. února 2022 v 8:30 h byl obnoven provoz v liché kolejové skupině, avšak ve stejný čas začala neplánovaná výluka sudé kolejové skupiny. Provozování dráhy v úplném rozsahu bylo obnoveno dne 2. 2. 2022 ve 12:30 h.

Na přivolávací návěst

V době nehody byla výluka zabezpečovacího zařízení dle ROV 15003 v žst. Prosenice a mezi žst. Prosenice a Lipník nad Bečvou, takže se jezdilo na přivolávací návěst a v mezistaničním oddílu. Stanice Prosenice byla z tohoto důvodu obsazena vnitřním a vnějším výpravčím a dále dozorci výhybek na obou zhlavích.
Pozn. k vlaku Nex 43404: vlak jel na území České republiky v trase Lanžhot st. hr. – Bohumín-Vrbice na licenci dopravce RCC-CZ; výchozí stanicí vlaku byla Soroksár-Terminál (Maďarsko), odkud jel vlak pod číslem 42508 do stanice Rusovce (Slovenská republika). Ze stanice Rusovce vlak pokračoval pod číslem 41810, přes stanici Kúty (Slovenská republika), kde byla provedena výměna HDV 91 81 1293 193-9 A-ÖBB za HDV stejné řady 1293.198-8, vč. jednoduché zkoušky brzdy, do žst. Břeclav, odkud vlak pokračoval jako Nex 43404. Cílovou stanicí měly být Małaszewicze (Polská republika);
Vlak Nex 43404 vjížděl tedy do stanice na přivolávací návěst, ovšem rychlostí 53,4 km/h. V té době strojvedoucí překročil nejvyšší dovolenou rychlost 40 km/h o 13,4 km/h , přičemž zadáním tahu HDV rychlost vlaku nadále zvyšoval. Vlak Nex 43404 při vjezdu na SK č. 1 dosáhl maximální rychlosti 63,4 km/h. Strojvedoucí překročil nejvyšší dovolenou rychlost o 23,4 km/h, s vlakem se v danou chvíli nacházel ve vzdálenosti 571 m před odjezdovým návěstidlem S1, které stále návěstilo návěst "Stůj". Ta byla při vjezdu vlaku na SK č. 1 viditelná již ze vzdálenosti 800 m. O 10 sekund později, tzn. ve 22:53:33 h, vlak jízdou výběhem rychlostí 62,3 km/h minul úroveň DK. O dalších 5 sekund později, tzn. ve 22:53:38 h, strojvedoucí přestavil páku brzdiče strojvedoucího do brzdící polohy "1A". Vlak jedoucí rychlostí 61,4 km·h-1 se nacházel ve vzdálenosti 317 m před odjezdovým návěstidlem S1. Po uplynutí dalších 9 sekund, tzn. ve 22:53:47 h, při rychlosti 56,8 km /·h strojvedoucí manipulací s pákou brzdiče zavedl rychločinné brzdění – páku přestavil do polohy "SOS". Vlak se nacházel ve vzdálenosti 166 m před odjezdovým návěstidlem S1. Když se vlak Nex 43404 nacházel ve vzdálenosti 62 m před odjezdovým návěstidlem S1, tzn. ve 22:53:54 h, při rychlosti 45,3 km·/ h, strojvedoucí manipulací s ovládací pákou přímočinné brzdy zavedl brzdění přímočinnou brzdou. O 6 sekund později, tzn. ve 22:54:00 h, přední čelo vlaku rychlostí 29,9 km/h minulo úroveň odjezdového návěstidla S1. Vlak se nacházel ve vzdálenosti 40 m před místem srážky se stejným směrem jedoucím vlakem Pn 52479. Ke srážce došlo ve 22:54:09 h, kdy HDV vlaku Nex 43404 narazilo do předního dílu (části "b") 4. TDV vlaku Pn 52479. Následným nehodovým dějem došlo k vykolejení HDV vlaku Nex 43404 a tří dvoudílných TDV vlaku Pn 52479.

Co řekl strojvůdce

Z výpovědi strojvedoucího: V žst. Břeclav byl zpraven písemným rozkazem – Všeobecný rozkaz, kterým byl prokazatelným způsobem zpraven mj. o tom, že z Prosenic do Lipníku n. B. pojede v mezistaničním oddílu po TK č. 1, že oddílová návěstidla AB pro jeho jízdu neplatí a jsou zneplatněna a že nesmí překročit rychlost 100 km/h, což si zafixoval jako komplexní blok opatření souvisejících s výlukou, která začínají odlišně od písemného rozkazu již v žst. Prosenice a ne až mezi stanicemi Prosenice a Lipník n. B. Návěst "Stůj" navěštěnou odjezdovým návěstidlem S1 žst. Prosenice registroval, ale neočekával, že pro jeho jízdu platí, protože z obsahu písemného rozkazu a PN návěstěné vjezdovým návěstidlem 1S žst. Prosenice nabyl dojmu, že se jedná o začátek výluky – jízdy v mezistaničním oddílu. Současně si neuvědomil, že v obvodu výhybek přilehlých k vjezdovému návěstidlu 1S žst. Prosenice, které návěstilo návěst PN, a při jízdě po SK č. 1 překročil nejvyšší dovolenou rychlost.

Létal jako pilot

Strojvedoucí vlaku Nex 43404 měl v době vzniku MU se společností STROJVŮDCI CZ uzavřenou Dohodu o pracovní činnosti dle § 76 zákona č. 262/2006 Sb., s účinností od 1. listopadu 2021 na dobu neurčitou. Byl rovněž pilotem dopravního letadla u společnosti Smartwings s několikaletou praxí, jež byla výrazně delší než jeho praxe při řízení DV.
Drážní inspekce se v rámci šetření lidských a individuálních vlastností zabývala podrobně zejména odbornou způsobilostí strojvedoucího vlaku Nex 43404, jejíž analýza je uvedena níže. Strojvedoucí vlaku Nex 43404 byl dle právních předpisů České republiky a jednotných technologických postupů dopravce RCC-CZ v době vzniku MU odborně způsobilý k výkonu zastávané funkce. Byl držitelem licence strojvedoucího vydané DÚ dne 31. 3. 2021, s platností do 31. 3. 2031. Vydání licence předcházelo školení k získání základních obecných znalostí, dovedností a postupů, nezbytných pro řízení DV a výkon činnosti strojvedoucího v délce 120 h (v období od 8. do 26. 2. 2021), realizované společností RETROLOK, které byla pro tuto činnost udělena DÚ akreditace č. CZ 81 2020 0002. Strojvedoucí vlaku Nex 43404 byl v době vzniku MU i držitelem osvědčení strojvedoucího platného do 25. 10. 2024. Zkoušku ZOZ a ověření znalostí k obsluze HDV řady 1293 vykonal u dopravce RCC-CZ dne 25. 10. 2021. Složení zkoušky ZOZ měly předcházet:
- praktická část školení k získání podrobných znalostí, dovedností a postupů k prokázání ZOZ pro řízení DV příslušné kategorie a druhu dle obsahového zaměření uvedeného v příloze č. 2 a 3 vyhlášky č. 16/2012 Sb. – jízdní výcvik, a to převážně na HDV řady 193, dle dokumentace společnosti RETROLOK, v délce 470 h [v období od 8. 4. do 15. 10. 2021, tzn. cca 28 týdnů];
- teoretická část školení v celkové délce 160 h (v období od 31. 5. do 25. 6. 2021). Praktickou a teoretickou část uvedeného školení strojvedoucího vlaku Nex 43404 zajišťovala společnost RETROLOK.

Pouhých 177 hodin

V průběhu prvotního projednání návrhu ZZ získala DI nové informace týkající se rozsahu praktické části školení k získání podrobných znalostí, dovedností a postupů k prokázání ZOZ pro řízení DV příslušné kategorie a druhu – jízdního výcviku strojvedoucího vlaku Nex 43404, který měl předcházet vykonání zkoušky ZOZ. Dle těchto informací neměl jízdní výcvik v období cca 28 týdnů trvat 470 h, jak prostřednictvím zaměstnavatele strojvedoucího vlaku Nex 43404, společnosti STROJVŮDCI CZ, dokladovala akreditovaná společnost RETROLOK, nýbrž pouhých 177 h. V době, kdy měl dle podkladů společnosti Retrolok vykonávat jízdní výcvik, prokazatelně pracoval jako pilot, a to i v rámci mezinárodních letů
Drážní úřad zahájí řízení o odebrání akreditace pro školení strojvedoucích společnosti Retrolok. Důvodem jsou nepravdivé údaje o výcviku strojvedoucího, který způsobil loňskou nehodu v Prosenicích. "Drážní úřad zahájil se společností RETROLOK s.r.o. správní řízení ve věci odejmutí Osvědčení o akreditaci k poskytování školení strojvedoucích. Drážní úřad tak učinil na základě závěrečné zprávy Drážní inspekce o výsledcích šetření mimořádné události v železniční stanici Prosenice s následným vykolejením vlaku, ke které došlo 13. 1. 2022. Z výsledků šetření vyplývá, že akreditovaná právnická osoba, společnost RETROLOK, která poskytla strojvedoucímu vlaku Nex 43404 školení k získání zvláštní odborné způsobilosti k řízení drážního vozidla, nesplnila svoji povinnost a neposkytla strojvedoucímu minimální stanovený rozsah praktické části školení.
Drážní úřad má za to, že společnost RETROLOK tak nesplňuje podmínky ustanovení § 46o, odst. 3, písm. d) zákona o dráhách pro Osvědčení o akreditaci.," řekla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Výpravčí také nese vinu

Na nehodě má podle mne spoluvinu i vnitřní výpravčí stanice Prosenice, který rozhodl o výpravě Pn 52479 ze třetí koleje, před rozjetým nákladním expresem 43404, který přijížděl na první kolej od Přerova. Výpravčí totiž porušil článek 252 předpisu SŽ D1 část první o přednosti vlaků. Nejde jen o zbytečné zpoždění mezinárodního nákladního expresu, ale také o to, že kdyby výpravčí nechal nejdříve projet Nex 43404 a teprve potom vypravil Pn vlak, k uvedené nehodě by zcela jistě nedošlo. Ten výpravčí totiž strojvedoucímu Nex 43404, jak se říká, namydlil schody. Do své výpovědi sice uvedl, že jízdu vlaku Pn 52479 před jízdou vlaku Nex 43404 upřednostnil z důvodů následného umožnění vjezdu vlaku Nex 43204 z TK č. 2S od Dluhonic, který stál před vjezdovým návěstidlem 2DS, ovšem ten mohl vzít do stanice ihned po průjezdu Nex 43404 a až nakonec vypravit vlak Pn 52479. Drážní inspekce ovšem do závěrečné zprávy napsala: "Při šetření nebylo zjištěno porušení úloh a povinností provozovatele dráhy."
Případné zájemce o další podrobnosti této nehody odkazuji na Závěrečnou zprávu Drážní inspekce, kde se mohou na 76 stranách dozvědět více.

Foto Policie ČR


Místo zácviku létal s letadlem - Zvětąit
Velikost: 433 x 556 bodů - 68 kB

Pro detail článku/fotky klikněte na danou zmenšeninu fotografie.

    Městský úřad