Zpravodajství
25.9.2023 - Historické lokomotivy přiměly příznivce k návštěvě Bohumína
Zdroj: Metro
Strana: 12
Na Národní den železnice v sobotu na nádraží v Bohumíně na Karvinsku i v deštivém počasí přišly tisíce lidí. Lákaly je ukázky historických lokomotiv, prohlídky nejmodernějších vlaků i jízdy parními či historickými motorovými vlaky. "Největším lákadlem jsou nostalgické jízdy, které probíhají celý den. Je tady také přehlídka na točně, kdy třikrát během dne uvidí návštěvníci ty největší historické skvosty české železnice. Ale i večerní show, která se odehrála za svitu reflektorů a za doprovodu živé hudby, je určitě velkým lákadlem," řekl mluvčí Českých drah (ČD) Lukáš Kubát.
Nejstarší vůz z roku 1931
Návštěvníky nejvíce přitahovaly parní lokomotivy. Obrovskou atrakcí pro fotografující či natáčející diváky obklopující trať byly například odjezdy parních vlaků, při nichž se nástupiště zahalila do oblaků kouře.
Velkým lákadlem byla i ruční drezína, kterou si návštěvníci mohli zkusit rozpohybovat vlastníma rukama. "Nostalgie hodně táhne a projet si třeba nějaký železniční úsek a opravdu mít kousky uhlí ve vlasech a zažít tu nostalgickou historii je velké lákadlo. Ale i novinky lákají. Člověk vidí, jaká je situace naší dopravy, vidí moderní vlaky, které jsou nízkopodlažní, mají wi-fipřipojení a splňují nejpřísnější normy, které jsou na moderní dopravu kladeny," řekl Kubát. Nejstarším vozidlem, které mohli lidé v Bohumíně vidět, byl motorový vůz M 120.417, jenž byl vyroben roku 1931 v Tatře Kopřivnice. Na první pohled zaujme stanovištěm strojvedoucího, které se nachází v jakési věžičce uprostřed vozu. "Ušetřili místo, co týče stanovišť. Není vepředu, není vzadu, je tam človíček jenom navrchu. Když jedeme nějakou jízdu, tak nejvíc dětí se nahrne dopředu, tam, kde nejvíc vidí. Pro lidi je to vzácné," řekl strojvedoucí Karel Štoppel. Pěkný rozhled je ale i z věžičky strojvedoucího. "Trošku hůř se tam leze. A je tam potom po chvilce hrozné horko, protože vlastně člověk sedí nad motorem. Když máme nějaké delší ježdění během dne, tak je člověk večer zfetovaný výpary benzinu. Ale jezdí se s tím pěkně," řekl Štoppel.
Vlaky projely i v neděli
Vůz předvedený v Bohumíně kdysi jezdil na pivovarské vlečce. Podle strojvedoucího jde o unikát své doby, který má hlavně velmi jednoduché ovládání. Motor například nemá zpátečku, když chce strojvůdce změnit směr jízdy, musí otočit páku a změnit směr otáčení motoru. "Motor, vyrobený v meziválečném období, kdy byl nedostatek benzinu, je schopen jezdit na svítiplyn a v podstatě na všechno, co hoří," dodal strojvedoucí. Součástí Dne železnice byl doprovodný program na nádraží i na nedalekém náměstí T. G. Masaryka. Jeho hlavním bodem bylo večerní vystoupení Janka Ledeckého. Historické soupravy projely krajem i v neděli. ČD ve třičtvrtě na devět vypravila parní vlak z ostravského hlavního nádraží do Ostravice na Frýdecko-Místecku, zpět vlak vyjížděl ve třičtvrtě na dvanáct dopoledne. Vlak byl sestaven z patrové soupravy Bpjo a v jejím čele jela parní lokomotiva Papoušek (477.013). Ve třičtvrtě na jedenáct jel z Ostravy další vlak do Beskyd, ale jen jedním směrem, do Valašského Meziříčí. Soupravu vezla parní lokomotiva Skaličák (433.001) a byly v ní zařazeny historické vozy řady Ce.