Zpravodajství
28.12.2024 - Pendolina jezdí už dvacet let. Stále drží český železniční rekord
Zdroj: patriotmagazin.cz
Byl 23. prosinec roku 2004, krátce po 10. hodině, a na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Čekaly příjezd expresní jednotky Pendolino z depa na Spořilově. Za pár desítek minut měla vyrazit na svou první cestu s cestujícími z Prahy do Děčína. Od té doby už Pendolina přepravila zhruba 20 milionů cestujících.
Stále drží český železniční rychlostní rekord 237 km/h, jsou nejrychlejším a nejpohodlnějším spojením Prahy a ostravské aglomerace a v roce 2025 se mohou stát prvními pravidelnými vlaky, které u nás svezou cestující rychlostí 200 km/h. Bude to možné mimo jiné díky speciální technologii aktivního naklápění vozové skříně.
Doménou Pendolin se stalo spojení Prahy a Ostravy, kde dodnes nabízejí nejrychlejší a nejpohodlnější cestování. Během dvou dekád provozu však obsluhovala také spoje do Vídně nebo Bratislavy a Žiliny. V současnosti zajišťují vedle spojení Prahy a Ostravska také spoje z Bohumína a Ostravy do Plzně, Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Po dokončení instalace ETCS se zhruba v polovině roku 2025 vrátí také na linku Košičan z Prahy do Košic. České dráhy převzaly od společnosti Alstom sedm jednotek Pendolino a po nehodě jedné z nich v roce 2022 v Bohumíně nyní provozují zhruba 6,5 jednotky. Dohromady už najezdily zhruba 39 milionů kilometrů, v průměru připadá na každou z jednotek zhruba 5,5 milionu kilometrů. To odpovídá asi sedmi cestám z Prahy na Měsíc a zpět. Vlaky Pendolino nebo odvozené typy s aktivním naklápěcím systémem jezdí také v Itálii, Švýcarsku, Portugalsku, Finsku, ve Velké Británii, Slovinsku nebo v Německu.