Zpravodajství
30.5.2025 - Rozcestí Bohumína a Rychvaldu mizí. Bude tu rondel i nový terminál
Zdroj: karvinsky.denik.cz
Autor: Zdeněk Janiurek
Práce na modernizaci rozcestí na hranici Bohumína a Rychvaldu začaly. Řidiče čekají uzavírky. Po dokončení zde bude nový kruhový objezd i terminál pro cestující.
Čtyři roky trvala příprava na zahájení přestavby křižovatky na hranici Bohumína a Rychvaldu. Rozcestí čtyř ulic – Rychvaldské, Bohumínské, Hraniční a Záblastské – se promění v přehledný a moderní kruhový objezd.
Stavba potrvá šest měsíců, tedy do října a vyžádá si náklady 21 milionů korun. Ruku v ruce s přestavbou ale čekají řidiče omezení, která nastanou od pondělka 2. června. Křižovatka se na pět měsíců uzavře pro osobní i nákladní dopravu, průjezdná bude jen pro autobusy a vozidla IZS.
„Křižovatka je poměrně komplikovaná a nepřehledná, a to i kvůli tomu, že všechny projíždějící autobusy jedoucí do Karviné, Orlové, Petřvaldu či Bohumína dosud stojí v rozporu s normami přímo v křižovatce, kde jsou dvě autobusové zastávky. Jeden spoj v křižovatce dokonce několik desítek minut čeká na svůj odjezd,“ řekl starosta Bohumína Lumír Macura.
Přibude terminál
Do října na místě proto vznikne nejen rondel, ale v jeho těsné blízkosti i samostatný autobusový terminál. Do něj budou nově zajíždět všechny linky ze všech směrů. Projekt počítá také s novými chodníky, přechody pro chodce a přístřeškem pro cyklisty. Než se ale dopravní uzel otevře v nové podobě, čekají řidiče nelehké měsíce.
Výstavba rondelu uzavře křižovatku
První etapa už přinesla přeložky inženýrských sítí a výměnu sloupů. Od června začne klíčová fáze – výstavba terminálu a samotného kruhového objezdu, kvůli níž bude oblast pro osobní dopravu zcela neprůjezdná. Výjimku se podařilo vyjednat alespoň pro autobusy. „Původně měla být uzavírka úplná, ale povedlo se dohodnout, že tudy autobusy budou projíždět dál, jak jsme zvyklí. Výjimkou bude pouze linka 23 od Ostravy, která bude nově končit u městského úřadu v Rychvaldu,“ upřesňuje starosta.
Oficiální objízdné trasy povedou přes Ostravu a Dolní Lutyni směrem na Karvinou. Místní si však nejspíš najdou své vlastní zkratky. Omezení zasáhne i cestující – během stavby se dočasně posunou zastávky některých linek.
Čtvrt století příprav
Příprava strategické křižovatky trvala téměř 25 let. Města Bohumín, Rychvald a Moravskoslezský kraj léta narážely na složité majetkoprávní vztahy. Pozemky na místě vlastnilo více než třicet lidí, často ze zahraničí, a s některými nebylo možné se dohodnout. „Nakonec muselo dojít i k vyvlastnění pozemků. Teprve pak se projekt mohl připravit do fáze, kdy bylo možné jej vysoutěžit, zadat konkrétnímu zhotoviteli a konečně spustit,“ připomněl Macura.
Projekt za 21 milionů korun financuje ze 70 procent kraj. Zbývající náklady si rovným dílem rozdělí Bohumín a Rychvald. Bohumín na to má v rozpočtu připraveno 4,5 milionu korun. Ty jsou určeny především na výstavbu dopravního terminálu, který bude sloužit i Bohumíňákům. „Pokud bude vše probíhat podle plánu, hotovo bude do konce října. Jedno z nejproblematičtějších dopravních míst na Karvinsku tak rozšíří síť osmi rondelů, které už dnes usnadňují provoz v Bohumíně," přidala informaci mluvčí bohumínské radnice Lucie Špačková.
Velikost: 1 600 x 1 067 bodů - 724 kB