2.2.2007 - Z úředníků se kouří, dělají i přesčasy

Zdroj: Právo
Klíčová slova: zákon o sociálních službách, počítačový program, software, problémy, evidence, žadatelé, Charita, financování, příspěvky, sociální péče, příspěvek na péči, sociální odbor, formuláře, klienti, incidenty, agresivita, městská policie
Strana: 13
Autor: ČTK
Citovaný: Lucie Balcarová (mluvčí městského úřadu)


Způsobil to nový zákon o sociálních službách, jehož složitý počítačový program působí velké problémy

OSTRAVA - Komplikace zatím provází v Moravskoslezském kraji nový systém sociálních služeb. Lidé si sice díky němu od ledna mohou vybrat, kdo jim bude sociální služby poskytovat, většině ale na tyto služby stále chybějí peníze.
Příčinou je složitý software, jehož prostřednictvím musejí být žadatelé o tyto příspěvky evidováni. Charita Ostrava, která je jedním z významných poskytovatelů sociálních služeb v regionu, si dokonce dočasně musela vzít půjčku, aby stačila pokrýt nutné provozní náklady. Ředitel Charity Ostrava Martin Pražák řekl, že z dlouhodobého hlediska je změna zákona dobrá a byla nevyhnutelná. Zákon byl ale nedostatečně připraven a jeho rozjezd je velmi složitý.
"Tragická situace je v oblasti financování, ale věříme tomu, že je to otázka dvou až tří měsíců, než se vše srovná," uvedl Pražák. Dodal, že nestátní poskytovatelé služeb zatím nemají státní dotace, ale ještě nedostali ani příspěvky na sociální péči, a jsou tak vlastně v jakémsi finančním vakuu. "Byl pozdě předán software a příspěvky na sociální péči tak budou pravděpodobně nejdříve v únoru. Uživatelé teprve dostávají výzvy, aby řekli, kdo jim službu bude poskytovat," řekl Pražák s tím, že toto období patří pro charitu k nejtěžším.
Nelehkou situaci potvrdila i Oldřiška Bodečková z odboru sociálních věcí a zdravotnictví ostravského magistrátu. Přestože pracovníci odboru chodí do práce i o víkendech, do nového systému zatím nestihli zadat několik tisíc klientů, kteří na tyto příspěvky mají nárok. "Vyplatili jsme zatím pouze příspěvky na péči, které příslušely těžce zdravotně postiženým dětem, protože osoby, které o ně pečují, jsou zejména maminky, a ty jsou na tom existenčně závislé," vysvětlila Bodečková. Dodala, že tento příspěvek pobírá zhruba 550 osob.
Ve druhé fázi budou vypláceni občané, kteří příspěvek na péči používají pro lidi, kteří o ně pečují, a pro ně je tento příspěvek vlastně příjmem. Jedná se o zhruba tisícovku osob. "Toto bychom chtěli vyplatit v nejbližší době. Ten zbytek, což je 5000 nebo 6000 osob, ještě nemáme ani zadáno v systému, což bude tak do 14 dnů," uvedla Bodečková. Dodala, že během úředních dnů se starají o lidi, kteří na odbor přicházejí s novými žádostmi, a v pátek a o víkendech pak pracují na vkládání údajů do systému. "Je toho hodně, je nás málo a v úředních dnech se prostě věnujeme lidem, kteří stojí na chodbě," doplnila Bodečková.

Obdobně problematická je situace i v Bohumíně na Karvinsku, tam dokonce v pondělí třikrát zasahovala kvůli agresivním klientům městská policie.
"Novým počítačový program je nesmírně komplikovaný, navíc v době proškolování nebyl ještě zcela hotov, takže se s ním neměli pracovníci možnost dostatečně seznámit," uvedla mluvčí bohumínské radnice Lucie Balcarová. Dodala, že systém navíc často padá a při nejasnostech mají pracovníci potíže dovolat se na takzvanou hot line, protože má permanentně obsazeno, na e-mailové dotazy odpovídají pracovníci této horké linky až za týden.

Komplikace pracovníkům sociálního odboru způsobují i nové formuláře, které předtím vůbec nebyly zapotřebí. Obsahují plno nejasností a spousta lidí s nimi potřebuje pomoci. Osobní jednání s klientem pak trvá i hodinu. Další hodinu pak trvá zadávání údajů o klientovi do nového počítačového programu. Také v Bohumíně tak pracují o víkendech.

"Co se týče spokojenosti klientů s novým systémem, tak je to individuální. Formuláře jsou složité, někteří s novým systémem přijdou o dávku, takže jsou nespokojení, jiní jsou naopak trpěliví a změny chápou," uvedla Balcarová.

Počet zhlédnutí: 2 518

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

13 °C