Zpravodajství
7.2.2007 - Dálnice D 1 k hranici až v roce 2013
Zdroj: Právo
Klíčová slova: dálnice D 47, D 1, výstavba, termíny, zpoždění, rok 2013, ekologiční aktivisté, odvolání, výkup pozemků, starostové, schůzky, ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, spojení Praha - Brno - Ostrava, hranice, Polská republika, polská dálnice A 1
Strana: 6
Autor: NOVOTNÝ, Jiří
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se podaří prodloužit a zprůjezdnit celou dálnici D1 k česko-polské hranici nejdříve v roce 2013. Přitom původně to mělo být již v příštím roce, a později se termín posunul na rok 2010. Ani ten ale není podle ŘSD možné dodržet.
Na D 1 se přejmenuje i dnes budovaná dálnice D 47, která bude z Lipníka nad Bečvou až k českopolské hranici měřit 80 kilometrů. Podle ŘSD je totiž logické, aby nejdelší dálniční tah spojující tři největší města republiky - Prahu, Brno a Ostravu - nesl po dokončení jednotné označení.
"Mezi Brnem a Lipníkem se na Přerovsku zpozdí dva dálniční úseky prodlužované dnešní D 1, mimo jiné v důsledku protestů ekologických sdružení," sdělil včera ČTK mluvčí ŘSD Jan Hoření.
Konkrétně jde o úsek Přerov- Lipník, jenž by měl být hotov v roce 2011, a Říkovice-Přerov, jehož výstavba zřejmě začne až v roce 2010 a dokončí se v roce 2013. "Ekologičtí aktivisté se odvolali proti územnímu rozhodnutí. Nyní se věc posunula tak, že mezi Říkovicemi a Přerovem může začít výkup pozemků a vyřizování stavebních povolení," informoval mluvčí.
Starostové požadují termíny neměnit
Ostatní dálniční úseky nového tahu D 1 by podle Hořeního měly být v roce 2010 hotovy. "Optimističtí jsme i u klíčového úseku do Hulína, kde bude mimoúrovňová křižovatka s rychlostní silnicí R 49, která povede do Zlína," uvedl Hoření. Zpráva o posunu termínů nijak netěší přerovskou radnici. "Slyším o tom poprvé. Samozřejmě by to byla špatná zpráva, protože dálnice D 1 je pro nás prioritou," řekl primátor Přerova Jiří Lajtoch.
Situací v prodlužování dálnice D 1 se v tomto týdnu bude zabývat schůzka starostů okolních měst a obcí. Zástupci samospráv sepíší deklaraci, v níž státní orgány ministerstvo dopravy a ŘSD požádají, aby výstavba pokračovala podle původního harmonogramu.
Po dokončení D 47 a zmíněných nových úseků dálnice D 1 vznikne magistrála dlouhá 377 kilometrů z Prahy přes Brno, Přerov a Ostravu až k hranici s Polskem, kde se dálničním mostem propojí s polskou A 1. Ta ale rovněž nabírá stále větší zpoždění kvůli váznoucímu výkupu pozemků a změnám, k nimž v Polsku v posledních letech došlo v přístupu k rozvoji dopravní infrastruktury.
ŘSD přitom nechce stavět úsek z Bohumína k hranicím dříve, než bude o termínu propojení zcela jasno.