Zpravodajství
8.2.2007 - Krádeže kovů na železnici rostou
Zdroj: Právo
Klíčová slova: krádeže, škody, železnice, České dráhy, Ostravsko, omezení provozu, tresty, trestná činnost, černý trh, sběrné dvory, kovy, zákazy výkupu, dohody, vykupující, odběratelé, policie, bezpečnostní opatření
Strana: 5
Autor: HONUS, Aleš
Citovaný: Milan Klézl (policejní mluvčí)
Škodu za dvacet miliónů korun způsobili v minulém roce zloději Českým drahám krádežemi součástek z drahých kovů na železničním vybavení.
Proti předchozímu roku jde o dvojnásobnou částku, proti roku 2004 dokonce o čtyřnásobek. Policii se pachatele této závratně rostoucí trestné činnosti často nedaří dopadnout, podle ČD tomu nahrává i postoj majitelů sběren, kteří nemívají na potrestání zlodějů zájem.
Poslední dva případy krádeží měděných kabelů jsou hlášeny z Ostravska, které je v tomto druhu trestné činnosti na třetím místě po Praze a Ústeckém kraji. Minulý pátek musel být dokonce na trati mezi Ostravou a Bohumínem na tři hodiny zastaven provoz poté, co neznámí zloději rozřezali strojní ocelové lano, které drželo závaží na stožáru, a poté odcizili 25 metrů měděného napínacího lana.
"Zbytek lana byl neustále pod napětím tři tisíce voltů a visel ve výšce jeden a půl metru nad zemí," informoval mluvčí policie Milan Klézl. Několik dní předtím neznámí zloději zase ukradli 60 metrů měděného kabelu z železničního mostu nad Frýdeckou ulicí v Ostravě Kunčicích. "Pachatelům v případě zadržení za uvedené jednání hrozí až šestileté tresty odnětí svobody," dodal Klézl.
Podle Českých drah patří právě Ostravsko k nejhorším lokalitám. "Nejpostiženější místa jsou ostravské čtvrti Vítkovice a Kunčice, Bohumín a také Hrušovany nad Jevišovkou," řekla Hana Bednářová z tiskového oddělení Českých drah.
Funguje klasický černý trh
Na severu Čech se podle ní dá dokonce hovořit o černém trhu s barevnými kovy. "Sběrné dvory tam mají otevřeno 24 hodin denně a vzhledem k tomu, že jde o materiál, který je zakázáno vykupovat, existují i velmi dobré a především rychlé vztahy mezi vykupujícími a odběrateli. I když dojde k okamžitému nahlášení z naší strany a policie zareaguje stejně rychle, ve sběrnách už ukradený materiál nenaleznete," dodala.
Podle ní většinou není bezpečnost cestujících ohrožena. "Je zajištěna standardními mechanismy, po narušení zabezpečovacího zařízení dojde okamžitě k signálu Stůj - automatická blokace," uvedla Bednářová.
Bezpečnostní opatření však zbytečně obtěžují zákazníky. "Vlaky pak musejí z bezpečnostních důvodů jezdit velmi pomalou rychlostí a zejména ve městech jsou lidé obtěžování výstražným houkáním a dalšími signály, které jsou nutné, aby nedošlo k ohrožení jak zaměstnanců, pracujících na opravě, tak dalších účastníků provozu," dodala Bednářová.
Krádeže kovů na železnici
2004 5 mil.
2005 10 mil.
2006 20 mil.
Nejvíce se krade
1. Praha
2. Ústecký kraj
3. Moravskoslezský kraj