Zpravodajství
20.9.2007 - Zaměstnanci ČD ocenění ke Dni železnice 2007
Zdroj: Železničář
Strana: 3
Autor: SKULINA, Ivan
* Tomáš BARTOŠ - návěstní spojový dozorce, Správa dopravní cesty Karlovy Vary. Dne 31. 7. 2007, po převzetí hlášky o poruše kolejového obvodu v železniční stanici Chodov, se neprodleně dostavil na místo poruchy, kde zjistil odcizení propojky. Při obhlídce místa poruchy a blízkého okolí zastihl pachatele i s odcizenou součástkou. Na místě jej zadržel a později předal přivolané hlídce Policie ČR. Opakovaně dne 3. 8. 2007 předal Policii ČR dva pachatele, které zadržel právě v okamžiku, kdy demontovali propojku kolejového obvodu, čímž jej vyřadili z provozu.
* Ladislav BENEDEK - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Praha. Dne 16. 6. 2007 došlo na nástupišti v železniční stanici Praha hlavní nádraží k přepadení osoby s následným vážným zraněním. Po zjištění, že kolega Kohoutek poskytuje zraněnému první pomoc, pronásledoval pachatele a bez ohledu na případné osobní ohrožení jej pomohl zadržet a předat Policii ČR.
* Jiří BORUSÍK - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Brno. Dne 7. 2. 2007, při vedení vlaku v úseku Záboří-Kolín, krátce před příjezdem do prostoru železničního přejezdu, zpozoroval náhlý vjezd nákladního vozidla, které zůstalo stát v kolejišti. Za použití rychločinné brzdy vlak zastavil ještě před překážkou. Pozorným výkonem služby a pohotovou reakcí předešel bezprostředně hrozícímu střetu a následným škodám.
* Luděk BRABEC - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Plzeň. Dne 19. 2. 2007, při vedení vlaku v úseku Beroun-Beroun Závodí, zpozoroval na stejné koleji v protisměru jedoucí osobní vlak. Reflexním použitím všech technických prostředků vlak zastavil ve vzdálenosti 8 metrů před hranicí střetu. Pozorným výkonem služby a pohotovou reakcí zabránil hrozící újmě na zdraví a následným materiálním škodám.
* Jaroslav BRAUN - mistr sdělovací a zabezpečovací techniky, Správa dopravní cesty Plzeň. V průběhu výkonu údržbových prací dne 12. 3. 2007 zjistil v blízkosti železničního přejezdu u obce Kaznějov, že došlo k průvěsu závěsného kabelu do té míry, že hrozilo jeho zachycení a poškození projíždějícími vozidly. O závadě podal informaci a ještě před příjezdem zásahové skupiny ČD-Telematika závadu odstranil. Všímavým výkonem práce a pohotovým zásahem zabránil reálně hrozící nehodě a předešel vzniku škody.
* Lubomír CIDLINA - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Česká Třebová. Dne 25. 9. 2006, při vedení vlaku na průjezdu železniční stanice Kostomlaty, zjistil, že na stejné koleji ve směru jízdy je vozík se svařovací soupravou včetně pracovníků obsluhy. Použitím rychločinné brzdy vlak zastavil jen několik metrů před překážkou, čímž odvrátil bezprostředně hrozící střet. Pozorným výkonem práce a okamžitou reakcí odvrátil hrozící újmu na zdraví a hmotnou škodu.
* František DAVID - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Brno. Dne 24. 8. 2006, při vedení vlaku v obvodu přednádraží Bohumín, zaregistroval v kolejišti sedící zraněnou osobu. Okamžitě vlak zastavil, poskytl zraněnému první pomoc a posléze jej převezl na místo, kde již byla připravena lékařská záchranná služba, která si zraněného převzala. Svým pohotovým a kvalifikovaným jednáním výrazně přispěl k záchraně lidského života.
* Alena DOLEŽALOVÁ - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Pardubice. Dne 4. 6. 2007 byla v železniční stanici Český Brod přítomna pádu ženy do kolejiště s následným těžkým zraněním hlavy. Neprodleně poskytla zraněné první pomoc a byla účastna jejího ošetřování až do doby následného leteckého transportu. Svou pohotovou reakcí a kvalifikovanou první pomocí výrazně přispěla k udržení životních funkcí zraněné.
* Vladimír DOSTÁL - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Pardubice. Dne 9. 4. 2007 v průběhu směny poskytl kvalifikovanou první pomoc osobě, která v důsledku těžkého úrazu zůstala ležet v kolejišti. Současně přivolal lékařskou pomoc, které šel z důvodu značné nepřehlednosti traťového úseku naproti, a tak přispěl k urychlenému transportu zraněného. Za své jednání byl oceněn i městem Letohrad.
* Michal DRAGOUN - výpravčí, železniční stanice Teplice v Čechách. Dne 25. 7. 2007 obdržel informaci, že v prostoru traťové koleje, po které přijížděl vlak, se nachází blíže neurčená osoba. Okamžitou reakcí ještě stačil informovat strojvedoucího vlaku, kterému se podařilo zastavit ve vzdálenosti několika metrů před místem možného střetu s osobou sedící na koleji. Pohotovým jednáním a kvalifikovaným výkonem práce tak předešel bezprostředně hrozící újmě na zdraví jiné osoby.
*Marcela FALTÝNOVÁ - dozorce výhybek, Uzlová železniční stanice Chomutov. Dne 3. 7. 2007 došlo k nepovolené jízdě vlaku a hrozbě střetu s vlakem jiným. Osobní pozorností a zejména okamžitým vyhodnocením vývoje kolizní dopravní situace a provedením nezbytných technických úkonů zabránila rozjetému vlaku v odjezdu. Následně informovala výpravčího o situaci a požádala o zastavení jiného, právě odjíždějícího vlaku. Svým rozhodným a pohotovým jednáním předešla střetu vlaků a vzniku škodlivých následků.
* Jan GUBANEC - výpravčí, železniční stanice Ostrava-Kunčice. Dne 23. 10. 2006, při výkonu služby dispozičního výpravčího, zjistil, že na postavené vjezdové vlakové cestě hrozí přímý střet vlaků. Okamžitě použil technické prostředky a podařilo se mu střetu vlaků zabránit. Přijíždějící vlak zastavil jen 10 metrů před námezníkem sbíhající se vlakové cesty. Pohotovým a kvalifikovaným zásahem předešel nehodě s reálně hrozící újmou na zdraví a značnou materiální škodou.
* Libor CHARVÁT - posunovač, Uzlová železniční stanice Louny. Dne 3. 3. 2007 v dopoledních hodinách nalezl ve venkovním prostoru stanice odloženého novorozence. Okamžitým zásahem a následnými úkony významně přispěl k záchraně lidského života.
* Jan JEŽEK - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Ústí nad Labem. Dne 19. 3. 2007, spolu s vlakvedoucím panem Jindřichem ŠÁROU, kvalifikovaným způsobem a výrazným asertivním přístupem působili na cestující vlaku, který se střetl s nákladním vozidlem na železničním přejezdu u Vraňan. Opakovaně se snažili tlumit šokové projevy části cestujících, vysvětlovali jim momentální situaci a postup záchranných prací na místě nehody, čímž výrazně přispěli k zabránění paniky. Příkladným jednáním a vystupováním zvládli krizovou situaci a předešli reálně hrozícím dalším škodlivým následkům.
* Tomáš KOHOUTEK - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Praha. Dne 16. 6. 2007 poskytl okamžitou a kvalifikovanou první pomoc osobě, která byla na nástupišti v železniční stanici Praha hlavní nádraží přepadena a utrpěla vážná zranění smasivním krvácením z krční tepny. Svým jednáním a rozvahou významně přispěl k záchraně lidského života. Z pozdějšího šetření vyplynulo, že zraněným byl strojvedoucí Českých drah. Na zadržení pachatele útoku se podílel oceněný pan Ladislav Benedek.
* Zdeněk KOMÁREK - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Olomouc. Dne 6. 5. 2007, při vedení vlaku v úseku Chornice-Dzbel, na výjezdu z oblouku spatřil na krátkou vzdálenost dítě hrající si v kolejišti. Na opakovanou zvukovou výstrahu dítě nereagovalo a zůstalo v kolejišti. Za použití všech technických prostředků se podařilo vlak zastavit jen několik metrů před ním. Svou duchapřítomností tak předešel reálně hrozící újmě na zdraví malého chlapce.
* Miroslav KORDA - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel České Budějovice. Dne 8. 2. 2007 poskytl okamžitou první pomoc spoluzaměstnanci, který byl postižen náhlou srdeční příhodou, přičemž v důsledku nekoordinovaného pádu utrpěl vážné zranění hlavy. Až do příjezdu jím přivolané odborné lékařské pomoci udržoval základní životní funkce postiženého.
* Jiří KOVÁČ - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Plzeň. Dne 2. 6. 2007 poskytl neodkladnou a kvalifikovanou první pomoc osobě, která v důsledku sražení vlakem utrpěla rozsáhlá zranění. Do příjezdu odborné lékařské pomoci udržoval základní životní funkce postiženého.
* Lukáš KRÁL - posunovač, Uzlová železniční stanice Břeclav. Dne 10. 8. 2006, při přestavování vlaku, zjistil vizuální kontrolou lom jazyka výhybky. Okamžitě zastavil další posun a podal o zjištěné skutečnosti základní informace. Svým okamžitým, rozhodným jednáním předešel vzniku mimořádné události s vysoce škodlivými následky.
* Dušan LAUKO - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Ostrava. Dne 28. 11. 2006 ve večerních hodinách, při vedení vlaku v železniční stanici Vyškov na Moravě, zjistil, že jede na obsazenou dopravní kolej. Okamžitě použil rychločinnou brzdu a vyskočil z vlaku, který posléze zastavil jen několik metrů před stojící vlakovou soupravou. Pozorným výkonem práce a okamžitou reakcí zabránil vzniku nehody s reálně hrozícími škodlivými následky.
* Miroslav MAINCL - výpravčí, Uzlová železniční stanice Břeclav. Dne 31. 3. 2007, při výkonu směny, zjistil, že strojvůdce přijíždějícího rakouského vlaku nereagoval na návěst „Stůj“ a pokračuje dále do prostoru obsazené kusé koleje. V průběhu několika málo vteřin vyhodnotil dopravní situaci a zabezpečil postavení vlakové cesty, čímž umožnil odklonění vlaku na volnou kolej.
* Pavel MAREČEK - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Praha. Dne 26. 1. 2007, při vedení vlakové soupravy pendolino v obvodu železniční stanice Rokytnice u Přerova, zabránil vzniku nehodové události se škodlivými následky tím, že pohotovou reakcí za využití všech technických prostředků zbrzdil soupravu jedoucí rychlostí 120 km/h natolik, že při střetu s nákladním vozidlem na železničním přejezdu minimalizoval ohrožení cestujících i vznik hmotných škod.
* Bohuslav NAXERA - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Plzeň. Dne 28. 12. 2006, při vedení vlaku v obvodu železniční stanice Furth im Wald ve Spolkové republice Německo, zjistil, že ač předvěst povolovala volnou jízdu, vjezdové návěstidlo signalizuje polohu „Stůj“. Bezprostřední reakcí na daný stav vlak stačil zastavit a zabránil tak střetu s protijedoucím osobním vlakem, který vyjel v protisměru bez řádné výpravy.
* Margita PETROVÁ - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Ostrava. Dne 18. 5. 2007, při cestě do zaměstnání, zaregistrovala nepatřičné zvuky z prostoru kolejiště. Svůj poznatek ihned nahlásila výpravčímu a při následné kontrole místa byla nalezena kolejová zarážka položená neznámou osobou na kolej, na které byl připraven vlak k odjezdu. Příkladnou osobní všímavostí zabránila hrozící nehodové události a následným škodlivým následkům.
* Jan PICHL - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel České Budějovice. Dne 21. 9. 2006 při vedení vlaku v úseku dopravny Chroboly krátce po výjezdu z traťového oblouku spatřil v traťovém profilu hrající si dítě se psem. Bezprostřední reakcí vlak zastavil ještě před místem střetu a okamžitě se postaral o dítě, které v důsledku šoku bylo dezorientováno. Přivolal lékařskou záchrannou službu, které pak dvouleté dítě předal do další odborné péče. Svým jednáním tak předešel hrozícím tragickým následkům.
* Zdeněk PODHORA - výpravčí, železniční stanice Hluboká nad Vltavou. Dne 24. 5. 2007, v průběhu výkonu služby při vjezdu vlaku, si povšiml dýmu vystupujícího z vozu vlakové soupravy. Ihned se rozběhl proti vlaku a dával návěst „Stůj, zastavte všemi prostředky“. Po zastavení vlaku společně se strojvedoucím započali hasební práce a požár podvozku vozu uhasili. Současně přivolal jednotku Hasičské záchranné služby ČD, která provedla eliminaci ohniska. Pozorným výkonem služby a pohotovým jednáním předešel vzniku škody na majetku ČD. Podle odborného vyjádření byly uchráněny hodnoty ve výši přibližně 1 670 000 eur.
* Ivan RUZSÓ - posunovač, Uzlová železniční stanice Letohrad. Dne 28. 5. 2007, při posunu vlakové soupravy, zjistil prasklinu monobloku kola jednoho z posunovaných osobních vozů. Neprodleně své zjištění oznámil a zajistil vyřazení vozu ze soupravy. Pozdějším odborným posouzením bylo konstatováno bezprostřední ohrožení bezpečnosti provozu s možným vykolejením vozu. Všímavým a pozorným výkonem služby předešel ohrožení cestujících a vzniku reálně hrozící škody.
* Lubomír SEMEK - t. č. kontrolor vozby, Depo kolejových vozidel. Brno Dne 7. 2. 2007, při výkonu činnosti kontrolora vozby, jel na lokomotivě se strojvedoucím Jiřím Borusíkem. V úseku Záboří-Kolín, krátce před příjezdem do prostoru železničního přejezdu, zpozorovali náhlý vjezd nákladního vozidla, které zůstalo stát v kolejišti. Společně provedli okamžité úkony směřující k odvrácení hrozícího střetu, takže vlak zastavil ještě před překážkou. Pozorným výkonem služby a pohotovou reakcí předešel Lubomír Semek bezprostředně hrozícímu střetu a následným škodám. Strojvedoucí Jiří Borusík byl již oceněn.
* Petr STELLNER - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel České Budějovice. Dne 12. 3. 2007, při vedení vlaku v železniční stanici Nové Hrady, v jízdním profilu trati spatřil na krátkou vzdálenost před sebou nákladní vlak. Za využití všech technických prostředků se mu podařilo vlak ještě před místem možného střetu bezpečně zastavit. Pozorným výkonem práce a bezprostřední kvalifikovanou reakcí zabránil střetu vlaků s hrozící újmou na zdraví a následnou škodou na majetku ČD.
* Jindřich ŠÁRA - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakového doprovodu Ústí nad Labem .Dne 19. 3. 2007, spolu s vlakvedoucím panem Janem JEŽKEM, kvalifikovaným způsobem a výrazným asertivním přístupem působili na cestující vlaku, který se střetl s nákladním vozidlem na železničním přejezdu u Vraňan. Opakovaně se snažili tlumit šokové projevy části cestujících, vysvětlovali jim momentální situaci a postup záchranných prací na místě nehody, čímž výrazně přispěli k zabránění paniky. Příkladným jednáním a vystupováním zvládli krizovou situaci a předešli reálně hrozícím dalším škodlivým následkům. Pan Jan JEŽEK je rovněž oceněn.
* Jan ŠEJDA - výpravčí železniční stanice Hluboká nad Vltavou. Dne 24. 5. 2007, v mimopracovní době, si při vjezdu vlaku do stanice povšiml dýmu vystupujícího z vozu vlakové soupravy. Ihned se rozběhl proti vlaku a dával návěst „Stůj, zastavte všemi prostředky“. Po zastavení vlaku společně s kolegou panem Zdeňkem PODHOROU a strojvedoucím započali hasební práce a požár podvozku vozu uhasili. Osobní všímavostí a pohotovým jednáním napomohl ochránit majetek ČD. Podle odborného vyjádření byly uchráněny hodnoty ve výši přibližně 1 670 000 eur.
* Vladimír ŠŤÁSEK - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Česká Třebová. Dne 12. 5. 2007, jako strojvedoucí v úseku Jičín-Libuň, zastavil svůj vlak těsně před střetem s obsazeným osobním vozidlem, které stálo na kolejích v prostoru železničního přejezdu uzavřeného závorami. Pohotovým a rozhodným jednáním zabránil hrozící újmě na zdraví a následné škodě na majetku.
* Radek ŠVAJC - návěstní spojový dozorce, Správa dopravní cesty Ostrava. Dne 7. 8. 2007 v železniční stanici Polanka, mimo rámec svých pracovních povinností, zjistil, že u odstaveného vlaku je zlomen svorník pružnice. Své zjištění okamžitě nahlásil na pracoviště vozmistrů, které po prohlídce potvrdilo závažnost závady a vůz vyřadilo z provozu. Odpovědným a všímavým jednáním tak zamezil vzniku nehody, která v důsledku možného vykolejení vozu reálně hrozila.
* Alena THOMAYEROVÁ - výpravčí, železniční stanice Zákupy. Dne 15. 11. 2006, po zjištění hrozícího střetu dvou obsazených vlaků, kvalifikovaně vyhodnotila dopravní situaci a za použití ruční návěsti „Stůj, zastavte všemi prostředky“ při současném přestavení odjezdového návěstidla na pokyn „Stůj“ zabránila bezprostředně hrozící nehodě s možnou újmou na zdraví a materiální škodou.
* Petr UXA - výpravčí, Uzlová železniční stanice Kolín. Dne 27. 11. 2006, při výkonu služby v nočních hodinách, po obdržení informace o zraněné osobě v kolejišti přivolal odbornou lékařskou pomoc a do jejího příjezdu poskytoval kvalifikovanou první pomoc. Okamžitou reakcí a včasnou první pomocí významně přispěl k záchraně lidského života.
* Michael VOJTĚCH - strojvedoucí, Depo kolejových vozidel Ústí nad Labem. Pozorným výkonem práce při vedení vlaků opakovaně předešel kolizním situacím, když v několika případech ve složitém jízdním profilu tratí na Liberecku zabránil střetu jím vedených vlaků s přírodní překážkou, vzniklou v důsledku dlouhodobě přetrvávajících nepříznivých povětrnostních podmínek. Pozorným a obezřetným výkonem práce předešel možným újmám na zdraví a vzniku škod.
* Helena VRANÍKOVÁ - staniční dělnice, železniční stanice Ostrava Kunčice. Dne 12. 6. 2007, při pravidelném výkonu práce, zjistila poškození upevňovacích a spojovacích částí kolejnic na výhybce firmy Mittal Steel Ostrava. Zjištěnou skutečnost neprodleně ohlásila a zajistila vyloučení dopravy. Následným odborným posouzením bylo konstatováno, že došlo k prasknutí kolejnicových spojek mezi dvěma sousedními kolejnicemi. Všímavostí a rozhodným jednáním tak předešla vzniku nehodové události a následné materiální škodě.
* Kateřina ZAPÁŘKOVÁ - vlakvedoucí osobních vlaků, Regionální centrum vlakové dopravy Brno. Za výrazný osobní podíl na reprezentaci služeb Českých drah v době konání Mezinárodního mistrovství železničářů v tenisu v květnu 2006 v Přerově a pomoc při řešení přepravy členů italské výpravy. Ocenění uděleno na návrh zástupce Itálie v mezinárodní organizaci USIC pana Silvana Maranelliho.