Zpravodajství
24.9.2007 - Unikátní dálniční most přes Odru
Zdroj: Technik - newsletter
Strana: 30
Nový dálniční most v délce 605,6 metru, který překlene Odru a Antošovické jezero na trase dálnice D 47 v úseku Hrušov – Bohumín, je unikátní konstrukcí svého druhu u nás.
Prochází rovinatým záplavovým územím a kvůli častým záplavám nebylo možné do koryta řeky umístit nosné pilíře. Řeku tedy překlenuje mostní pole o rozpětí 105 metrů. Štíhlá konstrukce mostu je zavěšená na 48 m vysokém pylonu, deset metrů nad hladinou řeky, šířka zavěšené části činí 30,6 m.
Most tvoří dvě samostatné souběžné části, které jsou v zavěšeném úseku propojené. Středová část mostu upevněná k téměř padesátimetrovému pylonu, který ponese tisíce tun váhy mostu i projíždějících vozidel je zavěšena pomocí více než dva tisíce nosných ocelových lan, která jsou chráněná polyetylenovou trubkou. Do závěsů, kterých je 14 na každé straně pylonu, jsou navlečena lana, napnutá po usazení hydraulickými lisy na potřebnou sílu. Nejdelší závěs má celkem 91 lan a nejkratší 55 lan.
Celkem je na mostní konstrukci instalováno 2176 lan o celkové délce 136 m. Po instalaci nosných lan se stal v závěrečné fázi ze dvou samostatných mostů jediný, spojený závěsem. K technologickým zajímavostem použitým při stavbě patří i to, že betonování mostu bylo prováděno pomocí dvou horních výsuvných skruží, které stavbařům umožnily pracovat na obou polovinách mostu zároveň.
Most dokončí společnost Skanska DS v listopadu roku 2007.
Prochází rovinatým záplavovým územím a kvůli častým záplavám nebylo možné do koryta řeky umístit nosné pilíře. Řeku tedy překlenuje mostní pole o rozpětí 105 metrů. Štíhlá konstrukce mostu je zavěšená na 48 m vysokém pylonu, deset metrů nad hladinou řeky, šířka zavěšené části činí 30,6 m.
Most tvoří dvě samostatné souběžné části, které jsou v zavěšeném úseku propojené. Středová část mostu upevněná k téměř padesátimetrovému pylonu, který ponese tisíce tun váhy mostu i projíždějících vozidel je zavěšena pomocí více než dva tisíce nosných ocelových lan, která jsou chráněná polyetylenovou trubkou. Do závěsů, kterých je 14 na každé straně pylonu, jsou navlečena lana, napnutá po usazení hydraulickými lisy na potřebnou sílu. Nejdelší závěs má celkem 91 lan a nejkratší 55 lan.
Celkem je na mostní konstrukci instalováno 2176 lan o celkové délce 136 m. Po instalaci nosných lan se stal v závěrečné fázi ze dvou samostatných mostů jediný, spojený závěsem. K technologickým zajímavostem použitým při stavbě patří i to, že betonování mostu bylo prováděno pomocí dvou horních výsuvných skruží, které stavbařům umožnily pracovat na obou polovinách mostu zároveň.
Most dokončí společnost Skanska DS v listopadu roku 2007.