11.10.2007 - Kongres o dvojkolích poprvé v Praze

Zdroj: Železničář
Strana: 4

International Wheelset Congres se poprvé uskutečnil v Bergamu v Itálii v roce 1963. Pak byl pořádán s odstupem většinou tří let v různých významných městech: Mnichov, Paříž, Tokio, Vídeň, Řím a další. Před třemi lety hostilo kongres Orlando v USA, letos probíhá v posledním zářijovém týdnu v Praze.

Železniční doprava zaznamenává v posledních letech prudký rozvoj takřka v celém světě. Kladné body sbírá proti silniční dopravě v rychlosti, ale zejména v bezpečnosti. Zatímco na silnicích u nás ročně zemře okolo tisícovky lidí (956 osob v roce 2006), ve vlakových soupravách je to nesrovnatelně méně (5 osob v roce 2005).

Zásadní vliv na bezpečnost železniční dopravy mají železniční dvojkolí a kola. Díky rostoucí rychlosti a zatížení vlaků je na jejich kvalitu vyvíjen stále větší tlak. Pomocnou ruku k vypořádání se s tímto vývojem může podat i speciální zařízení, které dokáže přesně simulovat tlak vyvíjený na železniční kolo při provozu. Nejen o něm budou v Praze diskutovat stovky odborníků z celého světa.

Kvalita železničních dvojkolí má přímý vliv na bezpečnost kolejové dopravy. I drobný nedostatek může způsobit fatální následky, včetně obětí na lidských životech. Příkladem je nehoda německého rychlovlaku ICE v roce 1998 (Eschede), která připravila o život téměř 100 cestujících. Na vině tehdy bylo nevhodně použité kolo, které nevydrželo tlak soupravy.

Radim Zima, technický ředitel společností Bonatrans Group, a. s., která je jediným českým a největším evropským producentem železničních dvojkolí, tvrdí, že rozvoj železnice umožní pouze vývoj a zvyšování kvality kol a dvojkolí: Požadavky na vyšší rychlost a zatížení nás nutí neustále rozvíjet a zkoušet nové materiály, výrobní technologie a konstrukce. Další rozvoj železnice není možný bez kvalitních kol, která zaručí stoprocentní bezpečnost.

Naprostou novinkou jsou první návrhy výpočetních postupů, které dokáží určit, jak dlouho může kolo či náprava jezdit, i když byl materiál nějakým způsobem při provozu poškozen: Tyto speciální výpočetní postupy a použité softwary mají zásadní vliv na definování spolehlivosti a bezpečnosti v provozu. V situaci, kdy se např. na nápravě objeví menší trhlina iniciovaná povrchovým poškozením, budeme schopni určit, zda vlak s takovou nápravou je schopen ujet ještě několik tisíc kilometrů, či zda musí být odstaven. Rovněž se dá hodnotit, jak jsou takové zárodky trhlin nebezpečné, resp. po jakém kilometrickém proběhu se musí vlak dostat z provozu do depa, kde se kontroluje stav dvojkolí, dodává R. Zima.

K přidělení práva organizace kongresu přispěla zejména více než třicetiletá tradice výroby železničních dvojkolí u nás. Jejím pokračovatelem je bohumínská společnost Bonatrans Group, a. s., člen finanční skupiny KKCG.


Počet zhlédnutí: 2 371

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C