Zpravodajství
11.10.2007 - Železniční technika v Brně
Zdroj: Železničář
Strana: 1,3
Letošního veletrhu Transport a Logistika se zúčastnila akciová společnost České dráhy se svým segmentem nákladní dopravy a také dceřiná společnost ČD-Telematika na dvou stáncích, které spolu sousedily.
Akciová společnost České dráhy se na letošním veletrhu prezentovala v oblasti nákladní dopravy v designově zajímavě řešeném stánku s moderní odlehčenou kompozicí v pavilonu „R“. Stánek byl pojat již v barvách nově vznikající dceřiné společnosti ČD Cargo. S vrcholovými představiteli výrobních i spedičních firem se v Brně na veletrhu průběžně setkávali náměstek generálního ředitele pro nákladní dopravu ČD Rodan Šenekl a ředitel odboru nákladní dopravy ČD Oldřich Mazánek.
Na veletrhu v Brně jsme zákazníkům představili kompletní nabídku našich služeb v oblasti nákladní dopravy včetně nabídky systémových vlaků, a to jak z oblasti kombinované, tak i konvenční dopravy. Právě posledně jmenované vlaky, jako například Adria nebo Italia, si mezi zákazníky získávají stále větší oblibu. Proto v této oblasti připravujeme spolu s dalšími dopravci řadu nových projektů, řekl pro náš list ředitel odboru nákladní dopravy a přepravy Oldřich Mazánek.
Informace tuzemským i zahraničním zákazníkům podávali obchodní manažeři nákladní dopravy ČD. K dispozici byl na stánku i zástupce odboru komunikace Českých drah Zdeněk Větrovec, který je vedoucím skupiny marketingové komunikace pro nákladní dopravu. Tato skupina, jako již tradičně, připravila výstavní stánek, který budil zaslouženou pozornost laické i odborné veřejnosti. Je škoda, že pro tak zdařilou a velmi pohlednou expozici se našlo místo až v zadním traktu brněnského výstaviště. Stejný názor ostatně sdíleli zástupci řady dalších firem, prezentující své služby v rámci veletrhu Transport a Logistika.
Na stánku dceřiné společnosti Českých drah ČD-Telematika se zákazníci mohli dozvědět řadu podrobností o informačních systémech pro dopravu a logistiku s akcentem na nákladní dopravu. Společnost ČD-Telematika prezentovala integrovaný produkt řešení informačních systémů v nákladní dopravě, který se skládá z dílčích systémů pokrývajících proces přepravy zásilek po železnici, říká Martina Koutníková, která ve firmě pracuje ve funkci marketing manager.
Jako příklad modulů, které jsou součástí integrovaného produktu řešení v nákladní dopravě, uvádí systém pro ústřední dirigování vozů (ÚDIV), centrální nákladní pokladnu (CNP) či centrální vozový informační systém (CEVIS). ČD-Telematika představila také některé aplikace pro systém GSM-R, jako například IPR Communicator, což je softwarový nástroj pro zajištění hlasové komunikace v datových sítích s možností přechodu do GSM-R/P sítí. Tento produkt byl také představen na mezinárodní konferenci UIC (pozn. Mezinárodní železniční unie) na světové konferenci ERTMS v Bernu, potvrzuje Martina Koutníková.
Stranou zájmu nezůstala ani řada firem, které podnikají v oblasti železničního průmyslu. Zmiňme tedy alespoň společnost Bonatrans Group, která je evropským výrobcem dvojkolí a jejich částí a současně exportuje své výrobky do sedmdesáti zemí pěti kontinentů. Bonatrans dodává dvojkolí pro všechny typy železničních vozidel, od nákladních vozů až po rychlovlaky. Dvojkolí tak vozí například německé rychlovaky ICE, lokomotivy Euroshuttle pod Lamanšským průlivem, ale i luxusní osobní vozy na nejvýše položené železniční trati na světě v Tibetu.
Tradiční český dodavatel zabezpečovacích a řídicích zařízení pro železniční dopravu AŽD Praha letos v Brně představil jak kolejový přijímač KOA 1 - systém detekce volnosti, resp. obsazenosti kolejového úseku, který je určen pro koridorové tratě, tak EVKO - systém detekce volnosti, resp. obsazenosti kolejového úseku, který je určen pro vedlejší tratě. Zaslouženou pozornost poutala demoverze Jednotného obslužného pracoviště (JOP) pro trať Opava-Ostrava-Svinov podle reálného provozu s napojením na graficko-technologickou nástavbu (GTN).
Takže bylo vidět, jak funguje automatická dokumentace jízd vlaků, která je vedena podle čísel vlaků. Aktuální zprávy jsou zároveň automaticky odesílány do informačního systému operativního řízení (ISOŘ), případně i do informačního systému pro cestující. To například umožňuje i automatizovaný průběh příslušných hlášení o příjezdech a odjezdech vlaků. Stranou zájmu nezůstal ani vystavený výstražník přejezdového zabezpečovacího zařízení s LED diodami či videopořad o centrálním dispečerském pracovišti v Přerově, který byl přihlášen do soutěže o cenu ACRI v kategorii signalizačních zařízení. Zbývá ještě doplnit, že na stánku AŽD Praha vystavovaly dceřiné společnosti Inoma Comp, AK Signal, Signalmont a Radom.
Olomoucká firma JERID, která mj. velmi úzce spolupracuje se Spedicí ČD, představila ve své expozici v pavilonu R kromě tradičních produktů (NEWSPED, RailMap, OPTIM atd.) i dvě novinky. Jednak nový modul v programu ERIC pro výpočet ceny za dopravní cestu, jednak další rozvinutí sledování vagonů na železnici přes satelitní jednotky. Klienti tak nyní mohou získat ucelené řešení pro sledování vozů v rámci celé Evropy. Na volné ploše bylo vystaveno několik kolejových vozidel, kde mimo stroje firmy Pars nova byly k vidění například řídicí a vložený vůz pro úzkorozchodnou dráhu ÖBB Pinzgaubahn, který vystavila společnost ŽOS Vrútky.
Odborná i laická veřejnost si také pozorně prohlížela slovenskou motorovou jednotku řady 813-913, která je vyrobena z původních trakčních vozidel řady 810. Jednotku, skládající se z motorového vozu řady 813 a řídicího vozu řady 913, vyrobila společnost ŽOS Zvolen.
Akciová společnost CZ Loko vystavovala modernizaci lokomotivy řady T 669.0 na novou řadu 774. Je určena pro těžký posun na vlečkách. A před vchodem do stánku pohonný agregát složený z motoru C15 a trakčního alternátoru Siemens pro nové dvounápravové lokomotivy řady 709. Návštěvníci si mohli prohlédnout i dva modely. Jeden představoval modernizovanou lokomotivu řady 753 na řadu 755. Dva vyrobené prototypy jsou v ověřovacím provozu u Českých drah. A dále model modernizace řady T 448 na průmyslové provedení.