11.10.2007 - Nový řídicí vůz se představil na strojírenském veletrhu v Brně

Zdroj: Železničář
Strana: 4
Autor: SKULINA, Ivan

Na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu vystavovala Pars nova ve své expozici na volné ploše kromě třívozové jednotky řady 814 Regionova také řídicí vůz řady 954.2. Vůz je vybaven oddílem první třídy pro náročnější cestující. Samozřejmostí je nástupní plošina pro vozíčkáře i bezbariérové WC s uzavřeným systémem. Řídicí vůz byl nominován na Zlatou medaili Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně.

Spolu s další strategií v oblasti řídicích vozů ho veřejnosti představili v úterý 2. října na společné tiskové konferenci generální ředitelé ČD, a. s., Josef Bazala a Pars nova, a. s., Tomáš Ignačák. Asociaci podniků českého železničního průmyslu ACRI, která sdružuje 46 společností v oblasti výroby, výzkumu i služeb, představila její výkonná ředitelka Marie Vopálenská. K dispozici byli novinářům i členové Představenstva ČD, a. s., a odborníci firmy Pars nova, a. s. Brífink moderoval tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Generální ředitel ČD Josef Bazala v úvodu upozornil na fakt, že se stalo již dobrým zvykem, že České dráhy na brněnském veletrhu společně s výrobcem představují nová vozidla, která se pak nasazují do provozu a pomáhají získávat nové zákazníky i prestiž.

Tyto řídicí vozy jsou určeny pro rychlíkové soupravy dálkové dopravy mimo koridorové tratě. Zákazníci se s nimi budou setkávat právě v okolí Brna, Prahy a na severu Čech. Vybavení vozidla oddílem první třídy vyplývá z našich marketingových průzkumů, kdy cestování po železnici přitahuje i nový druh cestujících, kteří dříve vlaky nepoužívali, dodal ing. Bazala.

Jak dále uvedl, v současné době se sestavuje investiční plán pro příští rok, jehož součástí je mj. i podpora regionálních vozidel. To znamená, že budou pokračovat všechny nastartované programy dodávky dvouvozových a třívozových jednotek Regionova, řídicích i vložených vozů. Řídicí vůz má totiž tu výhodu, že urychlí oběh souprav a usnadní obsluhu ve vratných a uzlových stanicích. Závěrem upozornil na několik novinek:

Na brněnském hlavním nádraží právě probíhá pilotní projekt nového systému odbavení cestujících, budeme klást větší důraz na elektronické odbavování a postupně zavádět jízdenkové automaty nové generace s komfortnější možností obsluhy pro cestující. Od nového jízdního řádu v prosinci nově zavádíme šest párů expresních vlaků mezi Brnem a Prahou s jedinou zastávkou v Pardubicích. V příštím roce, kdy se bude připravovat nová generace řídicího vozu, uvažujeme o jeho nasazování i na vlaky EC a IC.

Generální ředitel Pars nova, a. s, Tomáš Ignačák potvrdil, že firma pravidelně na veletrhu již deset let představuje nějakou novinku. Koncepce řídicích vozů řady 954 navazuje na dřívější dodávku 50 modernizovaných vozů řady 854. Představovaný řídicí vůz nabízí i oddíl 1. třídy. Je v něm 15 pohodlných čalouněných sedaček. Od druhé třídy je oddělen skleněnou přepážkou. Vůz dále disponuje prostorem pro vozíčkáře, speciálními zdvihacími plošinami a toaletou s uzavřeným systémem, rovněž přizpůsobenou pro imobilní občany.

Řídicích vozů řady 954 bylo již dodáno deset kusů, z toho dva v provedení s oddílem 1. třídy. Do příštího roku jich dodáme ještě devět. V současné době probíhají zkoušky na jeho použití i v jiných soupravách, např. v kombinaci s elektrickými lokomotivami. V současné době máme v rozpracovaném stavu nové provedení tohoto řídicího vozu pro koridorové tratě, aby vyhovoval požadavkům i z hlediska tohoto provozu. Vůz dozná významných změn v designu čela, na podvozku i v rámci řídicího systému, dodal ing. Ignačák.

Po tiskové konferenci Představenstvo ČD, a. s., navštívilo firemní expozici i dalších vystavovatelů, zejména obchodních partnerů Českých drah.

K pilotnímu projektu nového systému odbavování, odstartovanému v Brně hl. n., ing. Bazala uvedl, že výsledky po prvním měsíci od jeho spuštění potvrzují správný směr. V této souvislosti budou následovat další kroky v rozvoji odbavování cestujících moderní elektronickou formou, ať už nasazením jízdenkových automatů či dalšího rozšíření e-shopu. Na novou koncepci odbavování cestujících budou navazovat i organizační změny.

Je nastartován proces, od něhož si slibujeme, že pomůže zatraktivnit cestování na železnici, zlepší servis i mínění o naší firmě u našich zákazníků. Do toho zapadají i tzv. živá nádraží, doplňkové služby na nádražích poskytované síťovými operátory, zlepšení interiérových prostor pro cestující. S tím souvisí i zlepšení postavení profesí pokladníků v rámci profesí u ČD a zvýšení jejich motivace. Na veletrhu se pohybuji zatím v úseku drážní techniky. Je vidět, že železniční technika má opět zelenou, že u nás existuje celá řada firem nabízejících konkurenceschopné výrobky, jako je např. Bonatrans. K nim patří i firmy, které nám modernizují nebo vyrábějí nové vagony. Je tu určitě spousta zajímavých věcí, řekl pro náš list před prohlídkou veletrhu ing. Bazala.

S prvními výsledky pilotního projektu je velmi spokojen i ředitel odboru marketingu v osobní přepravě Aleš Ondrůj. Jak pro týdeník Železničár uvedl, zvýšila se průchodnost brněnského hlavního nádraží, došlo nárůstu počtu úkonů, což také dokazuje, že systém je schopen odbavit za určitou dobu i více cestujících. Prostředí ve stanici je uspořádanější, neboť se oddělily jednotlivé frekvence zákazníků podle jejich požadavků. V současné době je již tento systém zaveden také v Praze Holešovicích s novým marketingovým názvem nádraží Franze Kafky.

Technické údaje o voze 954.2
Délka vozu přes nárazníky 24 500 mm
Šířka skříně 2883 mm
Rozchod 1435 mm
Rozvor podvozků 2 600 mm
Vzdálenost otočných čepů 17 200 mm
Hmotnost prázdného vozu 40,2 t
Hmotnost plně obsazeného vozu 45,6 t
Hmotnost podvozku 5,85 t
Hmotnost na nápravu 13,5 t
Nejvyšší provozní rychlost 120 km/h
Zkušební rychlost 130 km/h
Počet sedadel 1. třídy 15
Počet sedadel 2. třídy 38
Počet sklopných sedadel 8
Počet míst k stání (4 os/m2) 60
Počet míst pro invalidní vozíky 2
Celková kapacita 123
Min. poloměr oblouku 150 m
Jmenovité napětí elektrické sítě 24 V


Počet zhlédnutí: 1 985

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

10 °C