27.11.2007 - Doprava je v krizi

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Strana: C1, C4
Autor: Štalmach Darek (sta)

Silnice v kraji nestačí náporu automobilů, města marně čekají na obchvaty

Ostrava - Hned dvakrát v tomto týdnu se budou politici v kraji pýřit na tribunách, slavnostně přestřihávat pásky a tvrdit, jak velký krok kupředu právě kraj udělal.
A budou mít pravdu. Sobotní slavnostní zahájení provozu dálnice mezi Ostravou a Bohumínem, i čtvrteční otevření rychlostní silnice mezi Tošanovicemi a Žukovem u Českého Těšína budou znamenat pro dopravu v kraji velký krok kupředu.

Jenomže necelých osmnáct kilometrů dálnice mezi Ostravou a Bohumínem a osm kilometrů dlouhý úsek z Tošanovic do Žukova problémy s dopravou v kraji ani zdaleka nevyřeší. Silnice v kraji jsou v současnosti přeplněné, regionu chybí funkční páteřní silniční síť, která by na ose východ - západ spojovala velká města, k tomu všemu je navíc potřeba připočítat problémy vzniklé při opravách jednotlivých cest.

Silnice I/11, spojující Jablunkov s Krnovemse pomalu stává největším problémem pro dopravu v regionu. Zvláště její část mezi Ostravou a Opavou již dávno nestačí počtu automobilů, které se po ní pohybují. "Stav komunikace mezi Opavou a Ostravou je prakticky katastrofální," říká náměstek opavského primátora Pavel Mališ. "Situace se zlepší až v okamžiku, kdy bude dobudována řádná silnice mezi Ostravou a Opavou. Velmi důležitá bude také úprava silnice Opava - Fulnek, neboť jde o nejkratší spojení na D 47," dodává Pavel Mališ.

Opavané si ale na zlepšení spojení se světem budou muset ještě několik let počkat, stavět se nezačne dříve, než příští rok. Přeplněné silnice tak budou i nadále patřit ke koloritu kraje. Pro starosty a primátory velkých měst v kraji jsou hlavním problémem chybějící obchvaty.

"V minulých letech se hlavně mluvilo o dálnici a dopravních řešeních v souvislosti s továrnou Hyundai -na Karvinou a Karvinsko se tak trochu zapomínalo," soudí primátor Tomáš Hanzel. A právě obchvat Karviné a napojení města na dálnici D 47 a rychlostní silnici R 48 by podle něj situaci vyřešilo. Avšak obchvat je v nedohlednu. Podobnou situaci zažívají také obyvatelé Bruntálu. "Uspořádání sítě pozemních komunikací je ve své současné podobě nevyhovující," říká bruntálský mluvčí Jiří Ondrášek. "Hlavní silnice vedou přímo městskou zástavbou a dokud nebude vybudován obchvat, situace se nezlepší," říká Jiří Ondrášek. Stejný problém trápí také obyvatele dalších měst.

Po obchvatu města volají také obyvatelé Havířova. Silnice ve městě totiž přestávají náporu automobilů stačit.

"Pro Havířov je nejpalčivějším problémem silnice I/11, která vede centrem města," popisuje problémy v Havířově mluvčí Jana Pondělíčková. "Zvýšená doprava působí zvýšenou nehodovost, zácpy ve městě, větší znečištění ovzduší a horší dopravní obslužnost. Výstavba obchvatu města by byla pro Havířov velkým přínosem," říká Jana Pondělíčková s tím, že z časových důvodů se město zatím rozhodlo pro výstavbu semaforů na velkém kruhovém objezdu, aby zabránilo frontám, které se před ním tvoří.

Obchvat města je častým tématem také v rozhovorech obyvatel Frýdku-Místku. Město, které protíná silnice R48, dokonce čtenáři zpravodajského portálu iDNES zvolili za největší hrůzu kraje. Silnici, která by odvedla dopravu z centra města, slibují politici již od devadesátých let, ale začátek výstavby se blíží jen velice pomalu.

Za problémy mohou i politici

Důvody, proč silnice v Moravskoslezském kraji nemají v současnosti potřebnou kapacitu, je potřeba hledat nejen v nedostatku peněz, ale také v rozhodnutích politiků a v ne vždy právě nejlepší práci stavebních úřadů jednotlivých měst.
Za výstavbu dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy je zodpovědný stát. To ale neznamená, že lze svalovat vinu jen na ministerstvo dopravy. Místním politikům lze vyčítat, že na ministerstvo kvůli výstavbě nových silnic netlačili dříve a že se začali ozývat až v okamžiku, kdy do kraje přišli silní investoři a situace se stává kritickou. Investoři totiž své továrny stavějí rychleji, než stačí stát stavět či opravovat silnice.
Další samostatnou kapitolou je pak práce úředníků stavebních úřadů, kvůli kterým se výstavba silnic opožďuje. Notoricky známým příkladem je výstavba úseku dálnice mezi Bohumínem a polskou hranicí, kdy se kvůli chybě úředníka musel celý proces schvalování opakovat, kvůli nekvalitní práci se opožďuje i výstavba obchvatu Frýdku-Místku.

"Mluvilo se hlavně o dálnici a dopravě v souvislosti s továrnou Hyundai - na Karvinsko se zapomínalo." primátor Karviné Tomáš Hanzel


Počet zhlédnutí: 2 568

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

26 °C