Zpravodajství
4.12.2007 - Opavsko ostrouhalo, silnice rostou na východ od Ostravy
Zdroj: Opavský a Hlučínský deník
Strana: 1
Autor: redakce (red)
Opava - Zatímco dálnice z Bohumína na Ostravu už je od soboty otevřena, dlouho diskutovaná komunikace, která má protínat kraj od Ostravy přes Opavu a Krnov na Bartultovice, je stále na papíře. V září loňského roku se dokonce diskutovalo o tom, že finance na její vybudování ve státní pokladně nejsou. Kraj na západ od Ostravy se stává popelkou. Jak to vypadá s přetíženým hlavním tahem z Ostravy na Opavu, tedy silnicí I/11, v současnosti a co pro to ti, jimiž jsme dali ve volbách hlas, udělali? Opavský poslanec parlamentu Václav Klučka (ČSSD) podle svých slov jednal se členy Státního fondu dopravní infrastruktury, kteří jsou současně i poslanci Parlamentu ČR. "Pokud vím, tak o výstavbě této komunikace už jednali a jednají také další poslanci z regionu, a mám pocit, že se společným úsilím věc začíná posouvat," domníná se Klučka a dodává: "Koncovou realizaci výstavby vidím někdy kolem roku 2012." Jeho stranický kolega z Hlučína Pavol Kubuš je rovněž informován o tom, že výstavba komunikace I/11 z Poruby přes Hrabyni do Opavy je už naplánována. "Nevím však, v jaké fázi se nyní záležitost nachází. Priorita zatím hovořila ve prospěch obcí v působnosti Hyundaie, což bylo v neprospěch Opavanů. Teď jde hlavně o to, aby se výstavba zbytečně neodkládala, protože peníze na ni jsou v rozpočtu uvedeny, a rozhodně jejich využití tímto směrem podpořím," tvrdí Kubuš.
Ve stejném smyslu hovoří také další opavský poslanec Miroslav Opálka (KSČM). "Na základě informací od náměstka primátora Pavla Mališe jsem intervenoval u našich zástupců na Státním fondu dopravní infrastruktury i v Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny tak, aby práce na výstavbě této komunikace nebyly zastaveny. To se podařilo, ale tlak musí být veden ze všech politických stran. Situaci zkomplikoval přesun financí na východ kraje v souvislosti se vstupem Hyundaie," podotýká Opálka.
Také jeho vyjádření podporuje názor čtenáře, který naší redakci píše: "Každý normální motorista z našeho regionu musí spolknout hořkou pilulku, když vidí, nebo se dozví, že krajské instituce lobbují v Praze a upřednostňují dopravu, která se obloukem vyhýbá Opavě," uvedl ve svém dopise adresovaném redakci. Primátor města Opavy Zbyněk Stanjura (ODS), který je zároveň i zastupitelem Moravskoslezského kraje, říká: "Děláme vše pro to, aby byla co nejdříve zahájena stavba silnice I/11, tedy přípojky na dálnici," uvedl s tím, že příští rok by mohla být započata realizace trasy směrem z Mokrých Lazců na Ostravu, která by podle něj měla stát více než tři miliardy korun. O tom, že silnice I/11 nutně potřebuje rekonstrukci, svědčí i fakt, že loni v září se spojilo jedenáct největších průmyslníků Opavska, kteří si v kritice státních úředníků nebrali servítky. "My jsme v roce 1999 s obcemi připravili projekt, který je hotov, a teď se stopnou peníze. To je arogance. To, že do Nošovic přišel Hyundai a do Žiliny KIA, přece neznamená, že se všichni budou honit za jedním míčem," řekl tehdy generální ředitel Brano Group Pavel Juříček s tím, že tito podnikatelé zaměstnávají tisíce lidí v regionu. A rok poté? Východ kraje má novou dálnici, západ ostrouhal.