Zpravodajství
14.12.2007 - Zpoždění vlaků včera podstatně ubylo
Zdroj: Právo
Strana: 15
Autor: NOVOTNÝ, Jiří ()
MD chce s drahami jednat o kompenzacích
Po středečním dramatu s až několikahodinovým zpožďováním vlaků se situace na české železnici postupně zklidňuje. Vnitrostátní rychlíky i osobní vlaky už včera jezdily v souladu s jízdním řádem, nebo jen s mírným, nanejvýš půlhodinovým zpožděním.
"Situace se skutečně zlepšila. Jsou ale i výjimky. Například rychlovlak Pendolino nabral na trase z Ostravy do pražských Holešovic sedmnáctiminutové zpoždění a Šohaj přijel o 24 minut později, než měl," sdělil Právu mluvčí ČD Oldřich Kubala. Podle informací zpravodajů Práva vládl včera klid na brněnském i královéhradeckém nádraží. "Se situací, jaká byla ve středu, se to nedá vůbec srovnávat. Můj rychlík z Prahy dojel dokonce na minutu přesně," pochvalovala si jedna z cestujících.
Nadále však ztrpčují cestujícím život pozdní příjezdy vlaků ze zahraničí. Z Polska přijel noční expres do Prahy zpožděn o více než tři hodiny a EuroNigty z Německa i ze Slovenska se zpozdily o 60 minut.
Chyběly koleje
Vedení Českých drah podcenilo skutečnost, že po zahájení rekonstrukce hlavního nádraží je v Praze k dispozici méně kolejí. Všechny dálkové vlaky končící v hlavním městě tak musely jet na odstavné nádraží na Spořilově, kde probíhá také stavební výluka. A to ve středu způsobilo kolaps železniční dopravy.
Na základě rozhodnutí krizového štábu byly proto do Prahy staženy záložní vozy z Bohumína a Českých Budějovic. Rychlíky, které přijíždějí od Hradce Králové, jsou nyní mimořádně čištěny ve stanici Hostivař, což odlehčilo Odstavnému nádraží Jih. V pražském uzlu také přibyly lokomotivy, které pomáhají s posunem souprav.
Krizový štáb zasedal i včera. "Zdá se, že přijatá opatření zafungovala. Teď zvažujeme ještě další možnosti. Například aby vlaky končící ve Vršovicích touto stanicí jen projížděly až na Smíchov," řekl Právu náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.
Nárok na odškodné cestující nemají
S novým jízdním řádem, který začal platit 9. prosince, zvýšily České dráhy celkově cenu jízného o sedm procent. Tím hůře mnozí cestující zpožďování vlaků nesou.
Na otázku, zda se pasažéři mohou za velké zpoždění a zmeškání přípoje dočkat nějakého odškodnění, odpověděl Kubala: "Náhrada škody neexistuje. ČD se musejí řídit příslušnou vyhláškou, která odškodnění neumožňuje. Není to pouze náš problém. Stejně se postupuje i v autobusové a městské hromadné dopravě."
Podle platných předpisů má cestující nárok jenom na vrácení jízdného, když se rozhodne kvůli zpoždění vlakem nejet. Jízdné mu v tom případě ČD vrátí plné výši. A když zmešká přípoj, musí mu dráhy zajistit dopravu zdarma do stanice, z níž vyjel.
Leteckým společnostem stanoví směrnice EU povinnost odškodňovat cestující za velká zpoždění letů.
Na dotaz, zda se totéž nechystá i pro železnici, odpověděl Šlegr: "Evropská komise iniciovala i právo cestujících na kompenzace za zpoždění vlaků. Bylo to však zatím odloženo. Železniční dopravci totiž namítají, že nemají možnost penalizovat správce železniční dopravní cesty." Jak ale Šlegr ujistil, pokud se ČD nepodaří v blízké době situaci plně zvládnout a velká zpoždění budou pokračovat, vynasnaží se ministerstvo dopravy přimět dráhy, aby cestujícím nějaké kompenzace přece jen poskytovaly.