Zpravodajství
16.2.2008 - Havířov hledá spojence pro lepší dopravu
Zdroj: Právo
Strana: 28
Autor: KIJONKA, Radim (kij)
Město, jehož centrum zatěžuje automobilový provoz, zakládá sdružení obcí k nápravě současného stavu
Poté, co se Karviná a okolní obce rozhodly založit sdružení kvůli výstavbě nové silnice I/67, která má odlehčit dopravě přímo ve městě, přistoupil ke stejnému kroku také Havířov. Založením dalšího svazku obcí a firem chce prosazovat vybudování jiné silnice - R67.
Současné prosazování stavby dvou silnic v jednom okresu může být podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Pavola Lukši (KDU-ČSL) problematické. Zřejmě rozhodne, na kterou bude rychleji zpracována projektová dokumentace a která bude levnější. Nadějněji to tak vypadá pro silnici, kterou prosazuje Karviná a spol. Havířov přitom volá po řešení kvůli problémům, které mu přináší současná silnice I/11, vedená středem města.
"Tato silnice centrem města pro nás znamená vysokou intenzitu dopravy, neprůjezdnost křižovatek, znečištění ovzduší, zvýšenou hlučnost a nehodovost. Z čísel lze například vyčíst, že na této silnici na území města za loňský rok bylo 246 nehod, 13 střetů s chodci přímo na přechodech, z toho 2 smrtelné," uvedl havířovský primátor František Chobot (ČSSD).
Proto tento týden vyzvali havířovští radní okolní obce, aby se připojily k iniciativě a zapojily do nového sdružení na prosazení stavby silnice R67. Trasa rychlostní komunikace má vést z Vrbice přes Rychvald, Petřvald, Havířov, Horní Suchou, Těrlicko do Třanovic. Její délka je odhadována na 26 až 29 km. "Na jednání jsme se dohodli, že se přibližně do měsíce přihlásí zájemci o členství ve Sdružení pro výstavbu rychlostní komunikace R67 a obchvatu Havířova. Členy by se měly stát především okolní obce a také podnikatelé," konstatoval primátor. Podle něho se v Havířově neúměrně zhoršuje životní prostředí. "Jediným řešení je v tuto chvíli obchvat města. Mluví se o něm už dlouho, a proto jsme přikročili ke svolání tohoto jednání. Věřím, že bude impulsem, který pomůže nabrat chystané stavbě rychlostní komunikace správný směr a rychlost," prohlásil. Vzhledem k náročnosti stavby této cesty odhaduje její realizaci nejdříve za 10 až 15 let.
Město Karviná s okolními obcemi prosazují stavbu silnice, která má spojit dálnici D 47 s rychlostní silnicí R 48. Trasa má vést z Bohumína napojena na obchvat Karviné až do Českého Těšína Náměstek hejtmana si myslí, že pro region jsou důležité obě silnice. "Jsem přesvědčený, že obě se do budoucna také postaví. Nelze ale stavět obě najednou," řekl ČTK. Dodal, že stavět se jako první začne ta trasa, která bude dříve připravena.
V tuto chvíli je ve výhodě karvinská trasa, kde Ředitelství silnic a dálnic zpracovává první studii. "Trasa I/67 je navíc podstatně levnější než R 67. To může při rozhodování státu hrát také důležitou roli," vysvětlil Lukša s tím, že tato silnici také logičtěji navazuje na již budovanou silniční síť.
Regionální mutace| Právo - Severní Morava
Poté, co se Karviná a okolní obce rozhodly založit sdružení kvůli výstavbě nové silnice I/67, která má odlehčit dopravě přímo ve městě, přistoupil ke stejnému kroku také Havířov. Založením dalšího svazku obcí a firem chce prosazovat vybudování jiné silnice - R67.
Současné prosazování stavby dvou silnic v jednom okresu může být podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Pavola Lukši (KDU-ČSL) problematické. Zřejmě rozhodne, na kterou bude rychleji zpracována projektová dokumentace a která bude levnější. Nadějněji to tak vypadá pro silnici, kterou prosazuje Karviná a spol. Havířov přitom volá po řešení kvůli problémům, které mu přináší současná silnice I/11, vedená středem města.
"Tato silnice centrem města pro nás znamená vysokou intenzitu dopravy, neprůjezdnost křižovatek, znečištění ovzduší, zvýšenou hlučnost a nehodovost. Z čísel lze například vyčíst, že na této silnici na území města za loňský rok bylo 246 nehod, 13 střetů s chodci přímo na přechodech, z toho 2 smrtelné," uvedl havířovský primátor František Chobot (ČSSD).
Proto tento týden vyzvali havířovští radní okolní obce, aby se připojily k iniciativě a zapojily do nového sdružení na prosazení stavby silnice R67. Trasa rychlostní komunikace má vést z Vrbice přes Rychvald, Petřvald, Havířov, Horní Suchou, Těrlicko do Třanovic. Její délka je odhadována na 26 až 29 km. "Na jednání jsme se dohodli, že se přibližně do měsíce přihlásí zájemci o členství ve Sdružení pro výstavbu rychlostní komunikace R67 a obchvatu Havířova. Členy by se měly stát především okolní obce a také podnikatelé," konstatoval primátor. Podle něho se v Havířově neúměrně zhoršuje životní prostředí. "Jediným řešení je v tuto chvíli obchvat města. Mluví se o něm už dlouho, a proto jsme přikročili ke svolání tohoto jednání. Věřím, že bude impulsem, který pomůže nabrat chystané stavbě rychlostní komunikace správný směr a rychlost," prohlásil. Vzhledem k náročnosti stavby této cesty odhaduje její realizaci nejdříve za 10 až 15 let.
Město Karviná s okolními obcemi prosazují stavbu silnice, která má spojit dálnici D 47 s rychlostní silnicí R 48. Trasa má vést z Bohumína napojena na obchvat Karviné až do Českého Těšína Náměstek hejtmana si myslí, že pro region jsou důležité obě silnice. "Jsem přesvědčený, že obě se do budoucna také postaví. Nelze ale stavět obě najednou," řekl ČTK. Dodal, že stavět se jako první začne ta trasa, která bude dříve připravena.
V tuto chvíli je ve výhodě karvinská trasa, kde Ředitelství silnic a dálnic zpracovává první studii. "Trasa I/67 je navíc podstatně levnější než R 67. To může při rozhodování státu hrát také důležitou roli," vysvětlil Lukša s tím, že tato silnici také logičtěji navazuje na již budovanou silniční síť.
Regionální mutace| Právo - Severní Morava