Zpravodajství
16.2.2008 - Slavné mosty vykované v Ostravě
Zdroj: Moje Opava
Strana: 2
Autor: NAVRÁTIL, Boleslav ()
Ostrava - Zatímco stavitelé historických a památkově chráněných domů, paláců, bank, kostelů, výstavních síní nebo obchodních domů celé Ostravy jsou velmi dobře známi a stali se vlastně předmětem chlouby, málokdo ví, že v našem městě byly také dvě firmy stavějící pozoruhodné mosty po celém světě. Mnohé z těchto technických unikátů slouží dodnes. První a největší byla mostárna Vítkovických železáren, druhá - patřící Moravskoslezské železářské společnosti Akmos - nebyla tak velká, ale její díla jsou minimálně stejně dobrá.
První most v Litoměřicích
Mostárna Vítkovických železáren ovšem nestavěla jen mosty, ale také tovární haly, konstrukce vysokých pecí, těžních věží, nádražních hal, stožárů pro elekrická vedení. První most zhotovený v těchto dílnách byl postaven v roce 1859 a spojoval břehy Labe v Litoměřicích. Šlo vlastně o jakési testovací dílo, protože byl sestaven z kujného železa i dílů litinových. Tato kombinace nebyla v pozdějších letech již nikdy používána. O pár let později vytvořila vítkovická mostárna mistrovské dílo: železniční most přes Dunaj u Mauthausenu, který se dokonce dostal na pohlednice. V jeho konstrukci bylo použito mnoho nových prvků. Následovala montáž silničního mostu přes dunajský kanál, který byl dostavěn v roce 1899.
Zázračný most přes Dunaj
Dále to byl silniční most přes Dunaj. Úžasný most, který byl ve své době považován skoro za zázrak, byl postaven přes řeku Steyr u stejnojmenného města v Rakousku. Rozpětí nosníků bylo osmdesát tři metrů a niveleta mostu nad hladinou řeky dosáhla čtyřiceti čtyř metrů! Dostavěn byl v roce 1905. Unikátní technickou památkou je ovšem most přes Ostravici v Ostravě. Další vídeňský most postavily Vítkovice u čtvrti Florisdorf. Měří bezmála kilometr. Hlavní nosníky jsou dvoukloubové oblouky plnostěnné s táhlem a zavěšenou mostovkou. Při stavbě železničního mostu u Svinova bylo použito poprvé v historii stavby místních mostů parních jeřábů, kdy se k sobě skládaly již zčásti montované díly. Mostárna rovněž postavila téměř všechny budovy vlastních železáren, především ale gigantické haly nové ocelárny a rourovny. Dodnes je můžeme obdivovat.
Velké nádraží města Lvova
Vítkovice také dodaly montovanou nádražní halu do ukrajinského Lvova, podobně jako obrovskou tržnici pro město Pulja. Za zmínku samozřejmě stojí i jiné mosty, například v Lipníku nad Bečvou anebo v Bohumíně.
Moderní kupole věže krematoria
Moravsko- slezská železářská společnost Akmos vlastnila začátkem dvacátých let minulého století v Ostravě rozsáhlé dílny. Před první světovou válkou postavila dva jedinečné mosty, jeden přes Moravu u Kvasic, druhý rovněž přes Moravu, a to u hanáckých Věrovan. Za první světové války firma rekonstruovala zničené mosty v Haliči, která byla tehdy součástí Rakouska- Uherska. Skvělý je také most přes Berounku u Plzně. Další stavbou Akmosu byl ocelový most přes Moravu u Olomouce. Z jejich dílen vyšla známá lávka tvořící přechod přes nádraží v Přívoze, která měří dvě stě čtyřicet metrů. Firma Akmos stavěla železniční mosty na Balkáně, známý je například moderní most přes řeku Vardar v makedonské části tehdejší Jugoslávie. Dílem této společnosti byla rovněž jedinečná kupole nového krematoria v Moravské Ostravě, což byla unikátní kubistická stavba jehlancovitého typu.
První most v Litoměřicích
Mostárna Vítkovických železáren ovšem nestavěla jen mosty, ale také tovární haly, konstrukce vysokých pecí, těžních věží, nádražních hal, stožárů pro elekrická vedení. První most zhotovený v těchto dílnách byl postaven v roce 1859 a spojoval břehy Labe v Litoměřicích. Šlo vlastně o jakési testovací dílo, protože byl sestaven z kujného železa i dílů litinových. Tato kombinace nebyla v pozdějších letech již nikdy používána. O pár let později vytvořila vítkovická mostárna mistrovské dílo: železniční most přes Dunaj u Mauthausenu, který se dokonce dostal na pohlednice. V jeho konstrukci bylo použito mnoho nových prvků. Následovala montáž silničního mostu přes dunajský kanál, který byl dostavěn v roce 1899.
Zázračný most přes Dunaj
Dále to byl silniční most přes Dunaj. Úžasný most, který byl ve své době považován skoro za zázrak, byl postaven přes řeku Steyr u stejnojmenného města v Rakousku. Rozpětí nosníků bylo osmdesát tři metrů a niveleta mostu nad hladinou řeky dosáhla čtyřiceti čtyř metrů! Dostavěn byl v roce 1905. Unikátní technickou památkou je ovšem most přes Ostravici v Ostravě. Další vídeňský most postavily Vítkovice u čtvrti Florisdorf. Měří bezmála kilometr. Hlavní nosníky jsou dvoukloubové oblouky plnostěnné s táhlem a zavěšenou mostovkou. Při stavbě železničního mostu u Svinova bylo použito poprvé v historii stavby místních mostů parních jeřábů, kdy se k sobě skládaly již zčásti montované díly. Mostárna rovněž postavila téměř všechny budovy vlastních železáren, především ale gigantické haly nové ocelárny a rourovny. Dodnes je můžeme obdivovat.
Velké nádraží města Lvova
Vítkovice také dodaly montovanou nádražní halu do ukrajinského Lvova, podobně jako obrovskou tržnici pro město Pulja. Za zmínku samozřejmě stojí i jiné mosty, například v Lipníku nad Bečvou anebo v Bohumíně.
Moderní kupole věže krematoria
Moravsko- slezská železářská společnost Akmos vlastnila začátkem dvacátých let minulého století v Ostravě rozsáhlé dílny. Před první světovou válkou postavila dva jedinečné mosty, jeden přes Moravu u Kvasic, druhý rovněž přes Moravu, a to u hanáckých Věrovan. Za první světové války firma rekonstruovala zničené mosty v Haliči, která byla tehdy součástí Rakouska- Uherska. Skvělý je také most přes Berounku u Plzně. Další stavbou Akmosu byl ocelový most přes Moravu u Olomouce. Z jejich dílen vyšla známá lávka tvořící přechod přes nádraží v Přívoze, která měří dvě stě čtyřicet metrů. Firma Akmos stavěla železniční mosty na Balkáně, známý je například moderní most přes řeku Vardar v makedonské části tehdejší Jugoslávie. Dílem této společnosti byla rovněž jedinečná kupole nového krematoria v Moravské Ostravě, což byla unikátní kubistická stavba jehlancovitého typu.