27.2.2008 - Počty úředníků na radnicích v posledních letech příliš nerostou, spíše naopak

Zdroj: Karvinský deník
Strana: 2
Autor: KLIMŠOVÁ, Nikola (nik)

Karvinsko - V okrese Karviná je počet úředníků stabilní. Většina radnic si nechala v posledních letech provést personální audit a reguluje tak počty úředníků. Nové zaměstnance radnice nabírají při zřizování nových odborů či oddělení, jejich pracovníci se zabývají agendou kolem grantů a fondů EU, nebo při rozšiřování služeb jednotlivých odborů.

To je příklad karvinského magistrátu, kde vloni z tohoto důvodu vznikl úplně nový odbor investic. "Byli tam převedeni zaměstnanci z jiných odborů a nábor nových lidí byl minimální," říká tajemník karvinského magistrátu Roman Nogol. Naopak se posilují pozice projektových manažerů, kteří zajišťují agendu kolem čerpání peněz z EU a práci na nejrůznějších projektech. Podle výsledků prováděných pravidelných anket, je většina občanů se službami na úřadě spokojena. "Potvrzuje to taky cena ministerstva vnitra za zvyšování jakosti služeb za loňský rok," připomíná Nogol. Úředníci jsou lidem k dispozici od pondělka do čtvrtka, kdy se otvírá už před osmou hodinou a v pondělí a ve středu se končí v pět odpoledne. "Snažíme se, aby lidé nemuseli prostát spoustu času ve frontách. Už půl roku máme v budově D internetový objednávkový systém pro agendu občanských legitimací, matriku, řidičské průkazy a registraci vozidel. Tento systém se velmi osvědčil," tvrdí Nogol s tím, že od ledna na nejnavštěvovanějších místech magistrátu fungují také čtyři Czech POINT.
Za nevýhodu považuje Nogol to, že karvinský magistrát funguje ve čtyřech budovách. "Úředníci jsou situováni v různých částech města. Zatím bohužel nemáme možnost soustředit všechny do jedné, respektive do dvou, což by bylo optimální," přiznává Nogol.

Audit: úředníků je nadbytek
V Orlové se naopak budou počty úředníků snižovat. "K 1. březnu šest zaměstnanců ubude a zůstane 239 úředníků. Důvodem je mimo jiné zavedení služby Czech POINT," uvedla tajemnice Dana Tichá. Podle ní radnice pravidelně formou anket a dotazníků zjišťuje názory obyvatel města a tomu se snaží přizpůsobit fungování služeb.

Budou zeštíhlovat
Také havířovská radnice prošla ve druhé polovině minulého roku personálním auditem. Jeho výsledkem je nucený odchod pěti lidí, takže počet zaměstnanců klesne k 1. květnu na 315. Kontrola chodu havířovské radnice nepřinese pouze změny v personálním složení, které byly minimální. "Větší nedostatky byly shledány spíš v organizaci práce. Zde by se mělo hlavně zefektivnit využití úředníků. K tomu má přispět změna struktury vedení. Slibujeme si od tohoto kroku zjednodušení komunikace s nadřízenými," naznačil havířovský primátor František Chobot. Další změnou bude rozšíření pracovní doby pro styk s občany. "Nově budou úředníci lidem k dispozici pět dní v týdnu," řekla mluvčí havířovské radnice Jana Pondělíčková. Také na radnici v Českém Těšíně budou na doporučení auditorů snižovat počet zaměstnanců. "Auditoři doporučili snížit počet zaměstnanců o pět.
K tomu jsme se nejen přiklonili, ale chceme v tomto trendu zeštíhlení úřadu pokračovat i v dalších letech," uvedl radní Tadeáš Cichy s tím, že převážně jde o odchody do důchodu. Uvolněná místa úřad již neobsazuje. Úředníky navíc čekají školení, která budou zaměstnanci absolvovat, aby byli schopni skloubit svoji odbornost a schopnosti. "Jelikož chceme vyjít vstříc i občanům dojíždějícím do zaměstnání, dalším opatřením vzešlým z auditu bude prodloužení úředních hodin, a to každé pondělí do 17.30 hod. Úpravu pracovní doby provedeme až při červnové změně jízdních řádů," uvedl radní Tadeáš Cichy.

V Bohumíně mají lidí méně
Výjimkou možná nejen v rámci Karvinska je bohumínská radnice, kde v současné době pracuje nižší počet úředníků, než je potřeba. Na konci roku totiž odešli dva zaměstnanci a jejich místa zůstala neobsazena. "Přerozdělili jsme náplně činností a zkoušíme zvládnout příslušnou agendu bez toho, že bychom museli přijímat nového zaměstnance," informovala tajemnice bohumínského městského úřadu Dagmar Fialová.
Od reformy veřejné správy v roce 2003 se loni do zaměstnaneckého poměru přijali tři lidé. "Jedna úřednice se přijala na vodoprávní úřad kvůli zvýšenému náporu činností v souvislosti s problematikou odpadních vod. Další člověk přibyl na radnici kvůli získávání dotací a další pak na investičním odboru kvůli enormnímu nárůstu investic," doplňuje Fialová. Také Bohumíňané si mohou anonymně stěžovat na služby úřadu či zaměstnanců, v dotaznících je známkují jako ve škole. "Z výsledků se dá mimo jiné také vyčíst, kdy byl některý klient nespokojen, a to především u požadavků na finanční příspěvky ze sociálního odboru. V dotazníku se zajímáme také, jak hodnotí lidé čekací dobu, kvalitu poradenství a přístup a vlídnost úředníků. Snažíme se i o to, abychom klientovi vyšli vstříc i mimo úřední hodiny," uvedla tajemnice Dagmar Fialová.
V Bohumíně slouží také informační servis pomocí SMS a na stránkách města rubrika Ptejte se.


Počet zhlédnutí: 2 517

Zpět

Moravskoslezský kraj
Těšínské Slezsko
Místní akční skupina bohumínsko

Úřední hodiny

Úřední hodiny pro veřejnost

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Podatelna a informační centrum

Po: 7:00 - 17:00
Út: 7:00 - 14:00
St: 7:00 - 17:00
Čt: 7:00 - 14:00
Pá: 7:00 - 13:00

Hlavní pokladna

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:30
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:30
Pá: 8:00 - 11:30

Budova A, číslo dveří A221 (2. NP)
596 092 274

Pokladna - odbor správy domů

Po: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Út: 8:00 - 11:00
St: 7:30 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Čt: 8:00 - 11:00
Pá: 8:00 - 11:00

Budova B, číslo dveří B204 (2. NP)
596 092 261

22 °C