Zpravodajství
8.3.2008 - Vzpomínka na začátky přenosu elektrického proudu
Zdroj: Moravskoslezský deník
Strana: 33
Po modernizaci v roce 1914 byly napájeny troleje tramvají do Hrušova. Proud byl dodáván také různým živnostníkům. Zpočátku bylo v síti zapojeno jen osmdesát odběratelů s padesáti elektromotory. Budova staré slezskoostravské elektrány stále stojí a je v ní restaurace. Druhá městská elektrárna stála v Moravské Ostravě nedaleko jámy Jindřich, koncesi na její provozování získala v roce 1896 budapešťská firma Ganz Co. Zpočátku měla malý výkon, který se později zvýšil na 600 kW, takže mohla zásobovat proudem Hrušov, Vrbici, Pudlov, Bohumín, Novou Ves a Svinov, dále pak Ostravsko-frýdlantskou dráhu, Báňské dráhy a tak dále, v roce 1907 se na tuto elektrárnu napojila právě elektrifikovaná pouliční doprava Moravské Ostravy. Nicméně je pravda, že důlní a hutní podniky vyráběly elektrický proud především pro své provozy, a pak také pro okolní obce, případně pro své dělnické kolonie. Snaha o vytvoření jednotného systému elektrifikace narážela na odpor především Vítkovických železáren.
Největším odpůrcem byl generální ředitel Vítkovických železáren Sonnenschein. Jeho odpor byl zlomen teprve po vzniku Československa v roce 1920. Pak mohla začít rozsáhlá elektrifikace domácností, rozeběhla se výroba elektrospotřebičů, především žárovek, vařičů, žehliček, praček, vysavačů a rádiových přijímačů.