Zpravodajství
19.3.2008 - Z Olomouce k Baltu? Už za 3 roky
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Strana: 3
Autor: HELCL, Roman
Olomouc, Ostrava - Řidiči, kteří za tři roky najedou na dálnici D 47 v Olomouckém kraji, se po autostrádě dostanou až do Varšavy, Gdaňsku nebo Štětína v Polsku. A to díky novému úseku dálnice D 47 mezi Bohumínem na Karvinsku a hranicemi s Polskem, jehož výstavba po asi tříletém zpoždění konečně letos v červnu začne. První vozidla by po nové silnici měla začít jezdit v roce 2010. O rok později stavbaři dokončí i příhraniční úsek k polské dálnici A 1, na kterou D 47 navazuje. V té době už budou navíc hotové všechny úseky z Lipníka nad Bečvou až do Ostravy. Díky tomu půjde po dálnici absolvovat celou trasu z Gdaňsku až do Říma.
"V současné době už začínají přípravné práce na posledním úseku do Polska: přeložky inženýrských sítí, příprava staveniště. Do poloviny letošního roku začnou všechny práce," uvedl ředitel brněnského Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal. Doplnil, že ředitelství už podepsalo smlouvu se sdružením firem, které budou úsek stavět. Trasa D 47 mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí je přitom poslední, na které se práce ještě řádně nerozběhly. Na čtyřech úsecích po trase Lipník nad Bečvou-Bělotín-Hladké Životice-Bílovec-Ostrava-Rudná se už nová komunikace buduje. Část dálnice vedoucí Ostravou až do Bohumína je v provozu od prosince loňského roku.
Podle Leoše Vernera ze společnosti Skanska budou stavbaři poslední úsek s napojením na polskou dálnici A 1 dokončovat do května 2011 za provozu. "Půjde především o vegetační úpravy a ozelenění," vysvětlil Verner. Dokončení této části pak završí několik let trvající stavbu dálnice D 47, jejíž název v tu chvíli zmizí z mapy. Dálnice se totiž stane součástí již existující D 1. Pod tímto označením spojí Ostravu s Brnem a Prahou. Navíc umožní dálniční napojení Prahy, Brna či Olomouce do Polska. "Zároveň se stavbou D 47 bude dokončena i polská dálnice A 1 ve směru na Katovice a Varšavu," dodal Verner a vysvětlil, že mezinárodní význam komunikace spočívá právě v propojení přístavních měst u Baltského moře s Itálií a s Balkánským poloostrovem. "Příjemné bude jistě pro zdejší obyvatele i přímé napojení na dálnici na Vídeň," doplnil.
Pohodlné cestování může přilákat turisty Lepší dopravní spojení ocenil i Zdeněk Zerzáň z agentury cestovního ruchu Jeseník. "Každá taková nová komunikace je velkým přínosem. Nejen, že se zdejší obyvatelé dostanou lépe do zahraničí, ale pohodlnější cestování může nalákat i turisty, kteří chtějí Olomoucký kraj navštívit," míní. Historie dálničního spojení mezi Brnem, Ostravou a Polskem sahá do čtyřicátých let minulého století, konkrétně o D 47 se začalo mluvit v roce 1963. O budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku devadesátých let.
Základní kámen stavby položil tehdejší premiér Miloš Zeman poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. V té době měla dálnici stavět izraelská firma Housing and Construction za více než 100 miliard korun. Kolem stavby a jejího financování byla řada nejasností. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila. D 47 pak začalo ze státních prostředků stavět Ředitelství silnic a dálnic.
Co ještě chybí
Úsek: Lipník nad Bečvou-Bělotín
Zahájení výstavby: září 2006
Dokončení: podzim/zima 2008
Cena: 9,386 miliardy korun
Stavitel: Skanska DS, Strabag
a Dálniční stavby Praha
Zvláštnost stavby: Estakádou o 10 polích o rozpětích 25 m + 8 x 32 m + 25 m v délce 308,4 m překonává údolí potoka Ludina.
Úsek: Bělotín-Hladké Životice
Zahájení výstavby: září 2006
Dokončení: prosinec 2009
Cena: 4331,780 milionu Kč
Stavitel: Inžinierske stavby
Košice, Colas CZ
Zvláštnost stavby: Ekodukt o celkkové délce mortu 65,4 m
Úsek: Hladké Životice-Bílovec
Zahájení výstavby: 2007
Dokončení: prosinec 2009
Cena: 3330,204 milionu Kč
Stavitel: Skanska DS
Úsek: Bohumín-státní hranice
Zahájení výstavby: jaro 2008
Mladá fronta DNES - střední Morava