Zpravodajství
2.8.2012 - Dráhy nechtějí provozovat expres Hutník bez dotace
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 179
Strana: 3
Autor: Libor Běčák
O osudu spoje rozhodnou jednání do konce srpna, kdy je uzávěrka jízdního řádu
Havířov, Třinec – Žluté vlaky RegioJet budou brzy zřejmě jediným přímým spojením Havířova s Prahou. České dráhy totiž zvažují zkrácení trasy expresu Hutník. Hutník je jediným každodenním přímým spojem Českých drah s Prahou na trase Třinec – Český Těšín – Havířov – Ostrava. Výjimkou je pondělní pendolino. Ostatní spoje jezdí přes Karvinou a Bohumín. Z Havířova pak jezdí několikrát denně konkurenční RegioJet. Oblasti kolem Ostravy ležící přímo na této trase doplácejí na to, že právě tato trať byla vybrána jako první k plně komerčnímu využití. Všichni dopravci, dnes České dráhy a RegioJet, od prosince také Leo Express, tam spoje provozují ve vlastní režii bez státních dotací.
Ty se neplatí ani na spoje, které zajíždějí dále za Ostravu, především Třinecko. Pokud by stát Hutníka skutečně neobjednal, nebyl by zrušen úplně, změnila by se však jeho trasa – byla by zkrácena o méně výdělečný úsek mezi Ostravou a Třincem. "Důvodem zvažované změny je ekonomická situace. Stát si tento spoj pro příští rok zatím neobjednal a České dráhy by ho musely provozovat ve vlastní režii. Z oblasti Třinecka je přitom dopravní obslužnost na Prahu zajištěna několika jinými přímými spoji vedenými přes Karvinou a Bohumín. Cestující z oblasti Havířova by museli cestovat s přestupem v Ostravě. O novém jízdním řádu však ještě nebylo definitivně rozhodnuto, a pokud ministerstvo spoj objedná, bude veden jako dosud z Třince," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Že třinečtí hutníci o svého Hutníka ještě nepřišli, potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák: "Stát přestal objednávat a tím pádem i dotovat vlaky na trase Praha – Ostrava.V tomto úseku jezdí dopravci na takzvané komerční riziko. Situace se spojem IC Hutník je zatím nedořešena. Definitivní uzávěrka vlakového jízdního řádu bývá na přelomu srpna a září. Do té doby je možnost vyjednávat," sdělil Novák Na situaci už zareagoval soukromý dopravce RegioJet. Ten vede přes Třinec každý den jeden ranní spoj ze Žiliny a večerní v opačném směru. Právě do tohoto spoje řadí nově také svou pojízdnou internetovou kavárnu. "Připravujeme vedení dalších našich spojů až do Třince. Věříme, že cestující využijí našich spojů pro přímé spojení nejen s Prahou, ale i dalšími městy, kde stavíme. Lidé tedy budou moci využít nejen spoje, který zajíždí do slovenské Žiliny, ale také několika dalších s konečnou v Třinci," potvrdil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.