Zpravodajství
10.3.2014 - Český Gearspect otevřel strojírnu v Indii
Zdroj: Profit
Ročník a číslo: 3
Strana: 64
Autor: David Vagaday
Tuzemská skupina Gearspect postavila v Indii novou továrnu, která jako první v zemi začne vyrábět přesné přístroje pro měření ozubených kol v průmyslu. Firma zamířila do Indie kvůli nižším provozním nákladům, celkem tam investuje přes 100 milionů korun. Vzhledem ke svému speciálnímu zaměření musela v Česku tři roky zaučovat indické techniky a dělníky.
Společnost Gearspect postavila továrnu v indickém městě Puné, osmé největší tamní metropoli. Investice přišla na 22 milionů korun, což ale nemá být finální částka. Již v příštích třech letech firma podle Jany Horáčkové z obchodního oddělení hodlá za dalších 80 milionů korun svůj indický provoz rozšířit a nejprve z dovezených českých dílů v něm montovat odvalovaci brusky na ozubení a po dvou letech je i kompletně vyrábět. "Plánovaný obrat by měl postupně dosáhnout zhruba 12 milionů eur ročně," dodala Jana Horáčková. V Indii za polovic Gearspect expandoval do Asie kvůli nedostatku techniků a dělníků v Česku a snižování nákladů. "Jelikož se jedná o zboží s vysokou přidanou hodnotou, jsme schopni ho vyrábět v Indii za poloviční ceny oproti České republice," vysvětlila Horáčková. Podle ní Gearspect s nabídkou přístrojů pro měření úchylek ozubených kol a odvalovacích brusek nemá na indickém trhu výrobního konkurenta. Zařízení z portfolia Gearspectu jsou určená pro speciální měřicí a výrobní pracoviště automobilových a vojenských podniků.
Vzhledem k náročnosti jejich výroby nevznikají sériově, ale na míru pro každého zákazníka. "To znamená, že technici a výrobní dělníci musí být na vysoké úrovni, proto jsme provoz v Puné vybudovali na zelené louce a indické zaměstnance trénovali tři roky," doplnila Horáčková. Mezi odběratele Gearspectu patří významné automobilky, mimo jiné Škoda a Volkswagen, jenž má v Puné také svůj závod. "Díky redukci nákladů a souvisejícímu snížení cen nám naše indická pobočka umožní export na další velké východní trhy, jako jsou Čína, Turecko a východní teritoria Ruské federace," vysvětlila výhody produkce v Indii Horáčková. Velký indický trh láká i další české podniky. Třeba bohumínské strojírny Bonatrans loni oznámily, že v Aurangabádu postaví za 620 milionů korun závod na železniční kola. Dosud nejvíc z českých firem v zemi investovala Škoda Auto, která za několik set milionů korun vybudovala v Aurangabádu montážní haly. Vozy ale vyrábí i v továrně mateřského koncernu Volkswagen v Pune. Továrnu na produkci turbín chce v Indii postavit rovněž Škoda Power.