Zpravodajství
27.3.2014 - Nové silnice v regionu? Nikoli
Zdroj: Karvinský deník
Ročník a číslo: 73
Strana: 1
Autor: Libor Běčák, Tomáš Januszek
Sdružení měst a obcí tlačí na ministerstvo dopravy, aby urychlilo stavbu takzvaného Slezského kříže.
Havířov, Karviná – Dlouhé roky odkládané stavby silnic, které mají odlehčit přetíženým komunikacím napříč regionem, se zřejmě hned tak realizovat nebudou. Pro Ministerstvo dopravy ČR jsou to zřejmě stavby,které nemají patřičnou prioritu a vládní úředníci mluví pouze o jejich potřebnosti. Praktické kroky vedoucí ke stavbě těchto silnic však zatím žádné patrné nejsou. Příklad? Havířov a okolní obce nevzdávají snahu na urychlení přípravy stavby obchvatu města a propojení dálnice D1 v Bohumíně s rychlostní silnicí u Třanovic R48, takzvaného Slezského kříže. O potížích při jednání s ministerstvem dopravy se při otevírání průmyslové zóny Dukla zmínil ekonomický náměstek havířovského primátora Eduard Heczko, který je předsedou sdružení, které se o zrychlení přípravy zasazuje. Právě zóna Dukla leží jen nedaleko místa,kudy má trasa rychlostní komunikace vést přes rekultivované pozemky dnes už nečinných šachet Dukla a František.
"Bohužel, snažíme se, jak jen to jde. Komunikace s ministerstvem však vázne. V listopadu jsme jim posílali další vyžádané dokumenty, a od té doby nám nikdo neodpověděl. Od posledního dotazu máme slíbeno, že nám odpovědí do konce března. Naším úkolem je vyvíjet tlak na průběh přípravných prací, aby byly provedeny všechny potřebné studie a ministerstvo mohlo vyhlásit záměr stavby této komunikace,"přiblížil Heczko. Jak už Deník informoval, o stavbě silnice se uvažuje už několik desítek let a v mnoha místech jsou pro ni rezervovány pozemky. Jako první by se mohl stavět úsek mezi Dělnickou ulicí na hranici Havířova s Horní Suchou a nájezdem na R48 v Třanovicích. Trasa tam je již stanovena.
"Druhá část úseku od Havířova k Bohumínu přes Orlovou a Rychvald je poněkud komplikovanější. Za sdružení se snažíme najít řešení, které by stavbu urychlilo a snížilo náklady. Patří mezi ně například zúžení silnice. Z původních čtyř jízdních pruhů navrhujeme jen tři s tím, že dva pruhy v jednom směru budou v místech pro předjíždění," doplnil Heczko. Nic nového není ani v přípravách silničního obchvatu Karviné a kvalitní rychlostní spojnice mezi Těšínem a dálnicí u Bohumína – novou silnicí I/67. "Nové skutečnosti žádné nejsou. Ze strany ministerstva dopravy stále slyšíme totéž: Stát nemá na obchvat Karviné peníze…". "Bohužel. A stejné je to u té druhé silnice. Je přitom jasné, že všechna doprava se valí centrem Karviné a řidiči nemají alternativu, což mimo jiné znamená exhalace a hluk. Obchvat, na který město čeká už přes dvacet let, by tomu ulevil," řekla mluvčí města Šárka Swiderová.