Město Bohumín

28.1.
2013

Mapu k nové cyklotrase podél Olše lze získat zdarma v radničním infocentru

DOTAZ OBČANA:

Mám podnět k cyklojízdě podél Olše. Trasu jsem projel, jedná se o starou cestu, nikoliv novou cyklostezku, nový je mostek u brodu, kde nebyl třeba, pár cedulí a velký humbuk. Zároveň chyběl pořádný plán trasy tzv. nové cyklostezky podél Olše.


ODPOVĚĎ Z RADNICE:

Podél řeky Olše vznikla nová cyklotrasa, nikoliv cyklostezka. Často se názvy cyklostezka a cyklotrasa zaměňují, ale nejsou to synonyma a je nutné je rozlišovat. Cyklostezka je vyhrazená pouze pro jízdu na kole, jedná se o pozemní komunikaci nebo její pás označený dopravní značkou a nemohou na ni automobily či motorky. Zatímco cyklotrasa znamená orientační směrové vedení cyklistů, takže je označená orientačním dopravním či turistickým značením a může vést jak po cyklostezkách, tak po vhodných komunikacích společných se silniční dopravou  i po nezpevněných cestách v terénu.

Realizace nové cyklotrasy podél Olše, která prochází rovněž Bohumínem, je společný projekt hned několika partnerů. Na české straně se jednalo o Svazek měst a obcí okresu Karviná a na straně polské šlo o města Racibórz a Krzyzanowice. Celý název projektu je Cyklotrasa Racibórz-Krzyżanowice-Chotěbuz podél řeky Olše i Odry. Její vybudování stálo více než 4 miliony eur. Z toho 85 procent nákladů uhradila Evropská unie z programu pro přeshraniční spolupráci České republiky a Polska. Na zbytku nákladů se podílel stát, kraj i obce samotné. Na realizaci trasy například Bohumín přispěl ze svého rozpočtu částkou 160 tisíc korun. Cílem cyklotrasy je zvýšit turistickou atraktivitu česko-polského příhraničí, rozvíjet místní spolupráci, podpořit cykloturistiku a propagovat aktivní trávení volného času.

Nová cyklotrasa podél Olše vede jak po místních komunikacích, tak nově vybudovaných cyklostezkách. Na české straně měří cyklotrasa 52 kilometrů (15 km z toho tvoří zcela nové cyklostezky). V Polsku má cyklotrasa dalších 20 kilometrů. Z Chotěbuzi vede přes Karvinou, Dětmarovice a Dolní Lutyni až do Bohumína a odtud pak do polského Twórkowa a pokračuje až do Raciborzi. Mezi Chotěbuzí a Bohumínem je trasa zčásti vedena už po stávajících cestách, které se kvůli cyklistům upravovaly. Pokud jste si opravdu projel celou 72 kilometrů dlouhou trasu, tak jste si mohl všimnout nejen nového mostku nedaleko dětmarovické elektrárny, ale zcela nových cest, asfaltových (převážně v Karviné) či pouze zpevněných šotolinou (například mezi Chotěbuzí a Karvinou nebo v Bohumíně v osadě Kopytov), orientačních značení, deseti informačních tabulí nebo čtyř cykloodpočívek (jedna z nich je třeba ve Věrňovicích). Cyklostezky v Karviné navíc nabízejí i vhodné komunikace pro in-line bruslaře.

Co se týče plánu trasy, tak součástí celého projektu bylo samozřejmě i vydání mapy nové cyklotrasy, kterou získali účastníci cyklojízdy podél Olše při slavnostním otevření této cyklotrasy. Na start se jich postavilo přes nepříznivé počasí téměř pět stovek. Mapa je součástí brožury, která cyklistu upozorňuje na zajímavé místa na trase. Pokud jste se slavnostního otevření nezúčastnil, máme možnost mapu získat stejně jako ostatní cyklisté zdarma v informačních centrech, a to buď v Bohumíně na radnici nebo v karvinském informačním centru na Masarykově náměstí.

V Bohumíně u hraničního přechodu navazuje nová cyklotrasa na připravovanou stavbu cyklotrasy Greenway Odra-Morava-Dunaj a v Chotěbuzi na zvažovanou cyklotrasu Chotěbuz-Český Těšín. Trasa sleduje tok řeky Olše a těsně před hranicí s Polskem pak tok řeky Odry.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí Bohumína

Foto: Lucie Balcarová


Počet zhlédnutí: 6 342

Zpět

    Městský úřad