Město Bohumín

26.1.
2007

Výstavba dálnice D 47 v Bohumíně

V článku nazvaném "Dálnice se staví po částech", týkající se stavby dálnice D 47, který byl uveřejněn v Mladé frontě Dnes (MFD) 22. listopadu 2006 bylo uvedeno: "Bohumín - hranice. Úsek, na kterém se zatím příliš neděje. Stavět se přitom mohlo už dávno. Nebýt chyby jednoho z úředníků, který sundal ohlášení o výstavbě dálnice z úřední desky o dva dny dříve, mohly být přípravné práce na úseku dávno hotovy. Chybou úředníka se celý proces vrátil na začátek a navíc se mezitím změnily zákony. Schvalování výstavby dálnice je dnes mnohem těžší."

Rád bych se zeptal, jestli je tvrzení uvedené v citaci pravdivé a jestli se jedná o úředníka bohumínské radnice, případně další komentář, pokud jsou další informace k dispozici. V této souvislosti bych uvítal, kdyby byly zveřejněny (na webu radnice, v TIKu či v OKU) podrobnosti současného stavu stavby třetího úseku dálnice na Bohumínsku - tj. úseku po státní hranice a co je skutečnou příčinou, že se stavba zpozdila. Rád bych věděl přesný harmonogram výstavby. Jsem si plně vědom, že radnice není investorem této stavby a tudíž není schopna plně ty věci ovlivnit, ale je přirozeným nejbližším partnerem pro občany Bohumína. Svůj dotaz pokládám s naplněnou obavou, že budeme nepříjemně zatížení negativními vlivy stavby dálnice, zvláště prašností ovzduší, která je v Bohumíně podle MFD nejhorší v celé ČR, po dvojnásobnou dobu než bylo nutné, kdy se nejprve staví jedna část dálnice a až po jejím dokončení začne stavba další části. Rovněž bych si dovolil zopakovat svůj názor, který jsem zaslal do poslední televizní debaty, že by bylo vhodné zopakovat prezentaci stavby, protože ta část stavby, která se nejvíce dotkne Bohumína dosud nezačala.


Informace uvedené v článku, který citujete, jsou skutečně pravdivé. Územní rozhodnutí na koncový úsek dálnice D 47 po hranici s Polskou republikou, které vydal stavební odbor Městského úřadu v Bohumíně, bylo také kvůli chybnému zveřejnění písemnosti na úřední desce bohumínským úředníkem v rámci odvolacího řízení zrušeno a vráceno zpět k novému projednání. V tomto mezidobí navíc došlo ke změně normy pro projektování dálnic a dokumentace pro územní řízení se proto musela upravit.

Celý proces získávání pravomocného územního rozhodnutí trval od srpna 2003 do února 2006. Prodloužení termínu vydání územního rozhodnutí o celých 27 měsíců způsobilo kromě chyby bohumínského úředníka také pozdní vydání výjimky ministerstva životního prostředí, vydání územního rozhodnutí (srpen 2004) a jeho následné zrušení krajským úřadem (leden 2005), zahájení nového řízení (březen 2005) a nutnost biologického hodnocení včetně nového stanoviska krajského úřadu.

Na základě nových skutečností bylo provedeno v červenci 2005 posouzení vlivu stavby na evropsky významnou lokalitu Niva Olše–Věřňovice (výskyt kuňky žlutobřiché a páchníka hnědého) s výsledkem, že „vliv není významný“. Na základě výsledků biologického hodnocení vydal v listopadu 2005 Krajský úřad Moravskoslezského kraje nové stanovisko, kde je uvedeno, že záměr stavby dálnice nebude mít významný vliv na evropsky významnou lokalitu. Až poté mohlo pokračovat územní řízení.

Územní rozhodnutí bylo vydáno 10. ledna 2006 a nabylo právní moci 10. února 2006. Majetkoprávní příprava byla zahájena po nabytí právní moci územního a stále probíhá zpracování znaleckých posudků a vklad geometrických plánů do katastru nemovitostí. V rámci majetkoprávní přípravy probíhají rovněž vyvlastňovací řízení a to nejen pro tento koncový úsek dálnice. Osloveno bylo 100 % vlastníků a do 13. listopadu 2006 se podařilo vykoupit a vložit do katastru nemovitostí 20 % pozemků plochy trvalého záboru, což je 53 % vlastníků podle jednotlivých listů vlastnictví.

Dokumentace pro stavební povolení byla zpracována v červnu 2006 a ve stejné době došlo ke zpracovávání inženýrské činnosti k získání stavebního povolení a zadávacích výkresů stavby. Hraniční propojení dálnice D 47 a polské dálnice A1 koordinuje investor polskou stranou technicky. V září 2006 zahájili odborníci pyrotechnický a archeofyzikální průzkum.

Podle posledních informací, které máme k dispozici, se má začít s výstavbou posledního úseku dálnice D 47 v polovině letošního roku a k jejím otevřením se počítá v červnu 2009. Termín zprovoznění je však závislý na výstavbě dálnice A1 na polské straně.

Dalším limitujícím faktorem může být vyhlášení redukované podoby ptačí oblasti Heřmanský stav–Odra–Poolší podle Natury 2000. Podstatný bude termín vyhlášení této ptačí oblasti a následně přístup krajského úřadu, případně ministerstva životního prostředí.

V rámci výstavby dálnice, ale také v rámci výstavby přeložky silnice I/67 včetně nového skřečoňského mostu, zcela jistě dojde ke zhoršení životního prostředí a ke komplikacím v dopravě na území Bohumína, a proto se snažíme, aby tyto stavby co nejméně ztrpčovaly život bohumínských občanů.

V souvislosti s realizací koncového úseku stavby dálnice se budeme snažit připravit ve spolupráci s investorem stavby obdobnou prezentaci, jakou jsme pro veřejnost představili při prvních úsecích dálnice na území Bohumína.

Bc. Dalibor Třaskoš
oddělení rozvoje a územního plánování
stavební odbor
MěÚ Bohumín

Popisek k fotu: Vizualizace budoucího kruhového objezdu a poslední úsek dálnice D 47 v blízkosti Šunychelské ulice v Bohumíně.


Počet zhlédnutí: 2 211

Zpět

    Městský úřad