Město Bohumín

22.7.
2009

Problematika výstavby a financování dálnice D 47 v Bohumíně

DOTAZ OBČANA:

Jak se odrazí nedostatek finančních prostředků při dostavbě D 47 (D 1) na město, jak a o kolik let se dostavba k státní hranici prodlouží a jaké budou dopady na obyvatele městských částí, kteří jsou tímto dílem poškozování každý den? Každý všímavý člověk, který se o tuto stavbu jen trošku zajímá, nebo chodí každodenně okolo, už zaregistroval utichající stavební ruch, který pomalu přechází v zakonzervování této stavby na dobu neurčitou.


ODPOVĚĎ Z RADNICE:

Poslední úsek dálnice z Bohumína ke státní hranici měl být zprovozněn v roce 2010 a dokončen, včetně terénních úprav, v roce 2011. To plně odpovídá mezinárodní dohodě s Polskem, kde se poslední úsek staví podle plánu a polská strana deklaruje, že smlouvu dodrží a v roce 2010 svůj úsek zprovozní. Nedodržení úmluvy je totiž mezinárodní ostudou.

Konsorcium firem na stavbě nadále pracuje a to i o sobotách a nedělích a jsou schopni dohodnuté termíny dodržet, přestože jim již nyní investor – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), dluží stamilióny korun. Prvním paradoxem tedy je, že stát je v době krize největším dlužníkem, místo aby podporou investic podporoval zaměstnanost.

Podle našich informací nabídly firmy ŘSD dokončení dálnice z úvěru. Stát má navíc ale další možnost a to využít prostředky z dluhopisů. Tato možnost vychází ze zákona, který v roce 2003 přijal parlament na podporu financování stavby dálnice D 47. Možnosti tedy jsou a všechny jsou efektivnější než zakonzervování stavby, které by s sebou přineslo stamilionové náklady, ztráty záruk apod.

Co se týče samotného Bohumína, tak spolu s Moravskoslezským krajem usilujeme o včasné dokončení stavby a věřím, že dokončena také bude. Ale město samo příliš možností ovlivnit financování stavby státem nemá. Ještě nejsme ve fázi, kdybychom „organizovali protesty“. Se stavbou dálnice souvisí ještě započatá stavba dálničního přivaděče a nového skřečoňského mostu. V tomto případě se rozhodne do podzimu. Nelze strhnout starý most, aby pak stát řekl, nemáme finance na nový. To by pro Bohumín znamenalo naprostý dopravní kolaps.

Stavba dálnice nyní znamená vysokou prašnost, znečištěné komunikace, obchvaty na spojnicích centra a městských částí, které jsou i několikakilometrové a způsobují dopravní problémy a extrémní zatížení částí s rodinnou zástavbou, kde původně žádná doprava nebyla. Takto dlouhým obchvatem funguje i doprava do nemocnice. Toto provizorium lze akceptovat po nezbytnou dobu stavby, ale nemělo by se o roky prodlužovat!

Dalším problémem je obtížné plánování dalších investic, zejména dopravních, které musí na stavbu dálnice časově navazovat. Takto jsou postiženy městské části Starý Bohumín, Šunychl a Nová ves.

Ing. Petr Vícha
starosta Bohumína

Foto: Lucie Balcarová


Počet zhlédnutí: 2 745

Zpět

    Městský úřad