Město Bohumín

17.2.
2011

Bohumín byl, je a bude městem cyklistů

DOTAZ OBČANA:

Proč město neustále investuje do cyklostezek? Proč pro děti děláte dopravní hřiště, když po výjezdu z něj vidí, jak to jejich spoluobčané „prasí“ na cestách? Skutečně město potřebuje cyklisty jen podporovat, aniž by je vychovávalo? Pokuta pro řidiče vozu je prý výchovná, předpokládám, že na cyklisty bude fungovat stejně. Skutečně je nutné tedy cyklistiku podporovat tak, že se neřeší žádné přestupky cyklistů? Proč se městská policie nezaměří i na přestupky cyklistů? Proč je často vidím hlídat dodržování stopky na výjezdu z Benešovy ulice, ale nikdy jsem je neviděl řešit přestupek s nějakým cyklistou.

Chápu, že aktuální propaganda říká, že kolo je ekologické. Taky chápu, že Bohumín z období komunismu nezdědil MHD a naše veleúspěšná radnice si na její vybudování netroufne. Chápu tedy, že cyklisté jsou přirozenou součástí Bohumína a pro většinu z nich znamená kolo nejpohodlnější způsob dopravy. Pro některé je ale pohodlnější auto, pro některé chůze. Nechápu ale, proč by cyklisté měli být zvýhodňováni a proč jim tolerovat jejich nezodpovědnost, čímž jsou pak omezovány další dvě skupiny, které jsou prostě v součtu početnější.


ODPOVĚĎ Z RADNICE:

O tom, zda Bohumín je či není městem cyklistů je zbytečné polemizovat, prostě je tomu tak a všichni ostatní účastníci silničního provozu to musí vzít na vědomí. Cyklisté v Bohumíně byli, jsou a budou. Podpora cyklistiky vychází z dotazníkových šetření městských částech. Proto děkujeme za váš názor, využijeme jej v dalších krocích a plánech v oblasti cyklistiky, například v rámci chystaných osvětových článků a instruktážních filmů na téma cyklistika.

Právě proto, aby se vychovávaly budoucí generace cyklistů a nejen jich, vzniklo v Bohumíně v parku Petra Bezruče dětské hřiště. Navíc většinu z pětimilionových nákladů na jeho výstavbu, zaplatila Evropská unie. Městu se na tuto investiční akci podařilo získat přes 4 miliony korun z evropských fondů. Krátce po jeho otevření v minulém roce na něm začal už pro větší předškoláky a školáky 1. stupně fungovat systém pravidelného školení dopravní výchovy. Také novou cyklostezku za 9 milionů korun podpořila dotace z Evropské unie, která přesáhla částku 7 milionů korun a opět tak pokryje většinu nákladů na její vybudování. O tom, že cyklostezka je bezpečnější jak pro samotné cyklisty, tak pro řidiče, není třeba polemizovat.

Co se týče přestupků cyklistů a způsobů řešení ze strany městské policie, tak strážníci na přestupky, které se týkají provozu na nové cyklostezce, cyklisty upozorňují a snaží se je vychovávat, aby si zvykli na novou situaci. Cyklisté si musí uvědomit, že používání cyklostezky v místech, kde existuje, je pro ně povinnost, a pak musí mít jasno v tom, kdy mají na křižovatkách přednost a kdy ne. Pokud je cyklostezka před křižovatkou součástí komunikace, pak má přednost cyklista. Pokud je cyklostezka součástí chodníku, pak musí dát cyklista přednost vozidlům na komunikaci.

Nejzávažnější z přestupků je chybějící osvětlení u cyklistů při zhoršené viditelnosti. Těmito přestupky se zabýváme trvale ve spolupráci s Policií České republiky a výsledky tohoto snažení jsou určitě vidět. V dřívější době používali osvětlení z deseti cyklistů maximálně dva. V dnešní době je tento poměr už naštěstí opačný. Proto tyto přestupky řešíme blokovými pokutami, ostatní přestupky pak většinou domluvou.

S fungováním nové cyklostezky jsme v této lokalitě zvýšili dohled nad cyklisty. Dalším pozitivem v oblasti bezpečnosti silničního provozu je, že díky nové stezce pro cyklisty vzniklo také 9 nových nasvětlených přechodů pro chodce.

Karel Vach
ředitel městské policie Bohumín

Foto: Pavel Čempěl


Počet zhlédnutí: 3 197

Zpět

    Městský úřad