Město Bohumín

15.12.
2020

Bohumínští zastupitelé jsou proti vedení kanálu Dunaj-Odra-Labe přes Bohumín

AUDIO
Petr Vícha, starosta Bohumína

BOHUMÍN – Zastupitelé Bohumína včera na svém zasedání jednomyslně oficiálně deklarovali, že nesouhlasí s plánovanou trasou vodního  kanálu Dunaj-Odra-Labe přes Bohumín. Prioritou města je, aby východní pravostranná varianta této vodní cesty co nejdříve zmizela z bohumínského územního plánu. Na katastru městských částí Šunychl a Starý Bohumín totiž platí územní rezerva, obdoba stavební uzávěry, a ta dlouhodobě blokuje rozvoj zdejší lokality.

Město proti této variantě už mnohokrát otevřeně vystoupilo s tím, že požaduje, aby vodní kanál vedl přes Polsko. „Pro Bohumín je jednoznačné, aby stavba kanálu nenarušila území chráněných meandrů. Zatímco kdysi vedla navrhovaná trasa průpichem skrz chráněné meandry řeky Odry, teď už navrhovaný kanál počítá se dvěma možnostmi. Tou první je trasa kanálu na českém území po pravém břehu řeky Odry přes území Bohumína. Ta vede přes zastavěné zemí, například kolem čistírny odpadních vod, která by se realizací této varianty ocitla na ostrově, je delší, ekonomicky náročnější a z ekologického hlediska nerealizovatelná,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.

Druhá levobřežní varianta trasy kanálu vede přes Polsko, mimo zastavěné území v polích, je výrazně kratší, technicky méně náročnější, ekonomicky efektivnější a hlavně neohrozí chráněné meandry. Tu prosazují Bohumínští. Preferují ji i sousední polské Krzyżanowice a také česko-polská pracovní skupina (OKO). „Město Bohumín se nechce vyjadřovat k projektu Dunaj-Odra-Labe jako celku. V tom se shodneme, ten považujeme za nerealizovatelný a ekologicky neprůchodný. K celému záměru výstavby kanálu proto máme neutrální stanovisko. Nejsme odborníci, kteří jsou kompetentní vyjadřovat se k jeho vlivu na životní prostředí či k jeho přínosu pro ČR. To musí posoudit odborné studie. Kanál Bohumínu nic nepřinese, a tak pro nás je největší prioritou, aby co nejdříve zmizel z našeho územního plánu a město se mohlo rozvíjet. Proto požadujeme a prosazujeme, aby se chráněné meandry řeky Odry, o které nám jde nejvíce, obešly kratší trasou přes polské území, a ne přes zastavěný Bohumín,“ dodal Vícha.

Rozvoj Bohumína nezatěžují jen dvě možné trasy kanálu Dunaj-Odra-Labe. Omezuje ho  rovněž rozsáhlé záplavové území dvou řek – Odry a Olše. Další bariérou je dálnice D1, stávající železniční koridor a také pět variant vysokorychlostní železniční trati, které se rovněž město snaží u dotčených orgánů zredukovat.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Foto: Chráněné hraniční meandry Odry v Bohumíně by se mohly obejít protipovodňovým levobřežním obchvatem přes Polsko (viz červená šipka). Tuto trasu preferuje Bohumín.


Počet zhlédnutí: 1 728

Zpět

    Městský úřad