Město Bohumín

2.4.
2009

V Bohumíně objevili při stavbě mostu podzemní chodbu

BOHUMÍN – Starou podzemní chodbu objevili v minulých dnech dělníci při stavbě nového skřečoňského mostu v Bohumíně. Vchod do chodby, jejíž původ a význam zatím nikdo nezná, je přímo v místech budoucího mostního pilotu. Město proto hledá pamětníky, kteří by pomohli nejasnosti kolem chodby vyřešit.

„Při průzkumu pozemků před začátkem stavebních prací narazili stavaři na nenápadný otvor v zemi, který slouží jako vchod do podzemní chodby. V její trase jsou i dva průduchy. Pátrali jsme v archivech a mapách po vzniku či původu chodby, ale na nic jsme nenarazili. V tuto chvíli nemáme tušení, k čemu chodba sloužila. Oslovili jsme armádu i památkáře a hledáme také pamětníky, kteří by si mohli na její vznik pamatovat. Nevylučujeme ani možnost, že chodba mohla být spojnicí ke krytu civilní ochrany, který byl nedaleko ní,“ uvedl Jan Przeczek ze stavebního odboru bohumínské radnice.

Vchod do chodby je z velké části zasypán. Prozkoumat se její útroby vydal amatérský historik a kameraman bohumínské městské televize 58letý Jiří Spáčil z Bohumína. „Chodba je široká zhruba 170 centimetrů, vysoká necelé dva metry a několikrát se zatáčí. Všude kolem je spodní voda, která sahá zhruba do výše lýtek. Přístupná je asi jen 40 metrů, pak je zasypaná. Vede ve směru od železnice k místnímu parku Petra Bezruče. Končí pravděpodobně u další vstupní šachtice, která těsně sousedí s komunikací a je zasypaná. Při průzkumu chodby jsem nenarazil na nic, co by pomohlo objasnit, k čemu chodba sloužila,“ prozradil Jiří Spáčil.

Dopátrat se účelu podzemní stavby se tedy zatím nedaří. Záhadou zůstává, kdy byla chodba postavena, kým a proč. Variant je několik. Mohla sloužit jako spojovací chodba ke krytu civilní ochrany v nedalekém podniku. Nebo jejími prostory mohla vést kabeláž. Město doufá, že se tajemství chodby podaří objasnit. Chodbu totiž čeká zasypání. V místě nalezeného vchodu budou na přelomu letošního a příštího roku stavaři budovat jeden z pilotů nového skřečoňského mostu.

„Historikům určitě nebude původ a účel chodby lhostejný, proto doufáme, že se jim záhadu podaří objasnit. Pro nás je zase důležité to, aby nalezená chodba nezpůsobila problémy při stavbě mostu. Stavaři však naštěstí na žádné větší problémy nepoukazují,“ dodal starosta Petr Vícha.

Vybudování nového silničního mostu, který spojí městskou část Skřečoň a centrum Bohumína, a přivaděče k dálnici a obchvatu Bohumína přijde na 994 milionů korun. Jejich výstavba potrvá dva roky. Most bude dlouhý 100 metrů a unikátní zavěšená konstrukce, složená ze čtyř mohutných pylonů a ocelových prutů, bude vážit 650 tun.

Nový moderní most nabídne lepší dopravní řešení a přímé napojení na dálnici D 47, protože jeho nedílnou součástí je také dálniční přivaděč a obchvat. Mostní objekt tak nahradí stávající skřečoňský most, který je už technicky nevyhovující. První automobily by se na novém moderním mostě mohly objevit už ve druhé polovině roku 2011. Jeho investorem je Ředitelství silnic a dálnic.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Foto: Jiří Spáčil


Počet zhlédnutí: 3 254

Zpět

    Městský úřad