Město Bohumín

2.7.
2009

V Bohumíně bylo včera více než 22 tisíc lidí přes 8,5 hodin bez vody

BOHUMÍN – Prasklé potrubí páteřního vodovodu pod mostem v Bohumíně-Skřečoni neočekávaně odpojilo včera 1. července až na pár ulic celý Bohumín od přívodu pitné vody. Bez vody se na více než 8 hodin ocitlo více než 22 tisíc lidí. Provoz muselo kvůli poruše na vodovodu přerušit i bohumínské aquacentrum, stejně jako řada restaurací i podniků. Původně plánované 4 hodiny oprav zabraly pracovníkům Severomoravských vodovodů a kanalizací (SmVaKu) nakonec více než 8 hodin. Prasklina se objevila v obtížném místě, a práce na opravách se proto zkomplikovaly a protáhly. Voda se do kohoutků začala vracet až kolem půlnoci.

„O odstávce jsme se dozvěděli od SmVaKu kolem jedenácté hodiny dopoledne. Okamžitě jsme začali pracovat na tom, aby se dostala mezi největší množství lidí. Během několika minut jsme informaci vyvěsili na internetových stránkách města a prostřednictvím naší elektronické služby E-info jsme ji v pravé poledne rozesílali všem zaregistrovaným uživatelům na e-maily i mobily. Zprávu o poruše jsme posílali také do regionálních rádií, která informaci vysílala,“ uvedl správce informačních technologií Jiří Rozsypal z Městského úřadu v Bohumíně. V městských domech zase úředníci kontaktovali domovníky, aby o odstávce informovali nájemce. Stejným způsobem postupovala ve městě i bytová družstva.

Ještě v 10 hodin večer ale panoval na místě havárie čilý pracovní ruch. „Šlo o mimořádně závažnou havárii, protože potrubí, které prasklo, je hlavním rozvaděčem pitné vody pro celý Bohumín. Pracovníci vodovodů a kanalizací, kteří na místě zasahovali, se ocitli ve velkém psychickém tlaku. Věděli, že na vodu netrpělivě čeká přes 22 tisíc lidí v celém městě. Prasklina se navíc objevila v těžko dostupném a pro opravu komplikovaném místě. Jejich práce v těžkých podmínkách si velmi vážím. SmVaK však zcela selhal v načasování opravy, kdy nedodrželi termín ukončení a podcenili informovanost lidí. My jsme to pak za ně doháněli a snažili se informovat naše lidi maximálně všemi možnými prostředky,“ řekl v noci starosta Bohumína Petr Vícha, který byl přímo na místě opravy.

Problém však byl ve městě s náhradními zdroji vody. Podle původních informací měla oprava skončit v 19 hodin. Po sedmé hodině večer však lidé začali být nervózní. Voda ve městě totiž stále netekla. Ulicemi se navíc nepohybovaly žádné cisterny s vodou. Dodavatel vody totiž zajistil jen dvě cisterny pro bohumínskou nemocnici a včera argumentoval městu tím, že třetí cisterna je na Novojičínsku, kde zajišťuje zásobu pitné vody pro lidi zasažené povodní. Obyvatelé Bohumína tak na cisterny s vodou čekali marně.

„Nelíbí se nám, že SmVaK nezajistil pro naše lidi náhradní zdroj vody. Navíc jsme se zprávy o komplikacích při opravě dozvídali se zpožděním, ale i tak jsme ji okamžitě předávali prostřednictvím E-infa dále. E-maily a SMSky šly k lidem s aktuální informací hned třikrát. Naši strážníci i úředníci řešili stovky právem rozhořčených telefonátů našich občanů. Škody kvůli poruše zaznamenali všichni. Domácnosti byly bez vody, naše aquacentrum přišlo o tržby za desítky tisíc korun, o zákazníky přišly i restaurace a další podnikatelé. Dá se předpokládat, že mnozí z postižených budou chtít po dodavateli vody náhradu škod,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.

Neočekávaná porucha vodovodu ukázala, jak je důležité, aby se informace dostaly k lidem včas. V Bohumíně je lidé mohou dostat i prostřednictvím SMS přímo do svých mobilních telefonů. Stačí se k tomu jen zaregistrovat. „V Bohumíně žije 23 tisíc lidí a minimálně polovina z nich má mobilní telefon. Kdyby byl každý z nich zaregistrován v E-infu, dozvěděl by se o této odstávce včas a mohl se na ni připravit. Registrace i posílání SMS zpráv je zcela zdarma. Děláme to pro lidi a pro jejich informovanost. Naše služba funguje už 7 let a využívá ji přes 1 200 lidí,“ dodal Jiří Rozsypal.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Foto: Lucie Balcarová


Počet zhlédnutí: 2 288

Zpět

    Městský úřad