close google translator menu
Dnes je Pátek 24.5., svátek má Jana.
Jana - jméno hebrejského původu, ženská podoba ke jménu Jan, tzn. bůh je milostivý, popř. bohem daný, milostivý dar boží; z němčiny přejatá varianta je Johana.

Osobnosti narozené dnes:


  • Leona Machálková (*1967) - Česká zpěvačka
  • Bob Dylan (*1941) - Americký zpěvák, kytarista, skladatel a textař
  • Michail Alexandrovič Šolochov (*1905, +21.2.1984) - Ruský spisovatel
  • Robert Garrett (*1875, +25.4.1961) - Americký atlet, dvojnásobný olympijský vítěz v roce 1896
  • Viktorie (*1819, +22.1.1901) - Britská královna
Změnit velikost textu: A- |  A |  A+

Na starý hraniční most v Bohumíně se letos vrátí osobní auta

Na starý hraniční most v Bohumíně se letos vrátí osobní auta

BOHUMÍN – Starobohumínské náměstí Svobody se po letech opět propojí se starým hraničním mostem, na který se vrátí i osobní automobily. Práce na znovunapojení mostu na náměstí právě začaly a zdejší radnici přijdou na téměř 6 milionů korun. Ve spolupráci se sousedními Krzyzanowicemi v Polsku má však město možnost získat až 5 milionů korun z evropských fondů pro přeshraniční spolupráci. Automobily by po mostě mohly znovu jezdit už letos v listopadu.

„V současné době je dokončeno odstranění původního asfaltového povrchu a pracuje se na přeložkách kanalizace a vodovodu. V místě vznikne křižovatka ve tvaru písmene „T“. Chodci a cyklisté mohou zatím kolem staveniště procházet se zvýšenou opatrností. Stavaři však budou při přeložkách sítí muset místy celý úsek uzavřít. Lidé se pak na most dostanou oklikou po ulici U Valu,“ uvedla Jana Slívová z investičního odboru bohumínské radnice.

Zatímco Bohumín napojí most na náměstí, Krzyzanowice postaví v rámci své části projektu 290 metrů chodníku v obci Chalupki na druhé straně hranice. Při napojení mostu s náměstím Svobody se počítá s rekonstrukcí komunikací a chodníku, dojde k přeložkám kanalizace a vodovodu. V místě rekonstrukce přibude i veřejné osvětlení a semafory, které budou na mostě řídit dopravu.

Přes 80 procent nákladů na znovunapojení původního hraničního mostu přes řeku Odru na náměstí ve Starém Bohumíně může městu Bohumínu pomoci uhradit dotace z operačního programu česko-polské přeshraniční spolupráce. Žádost města byla schválena jako náhradní projekt. „Toto zařazení předpokládá, že stavbu letos rozjedeme a dotaci na ni můžeme získat v příštím roce. Operační program totiž v průběhu kalendářního roku pravděpodobně projde přerozdělením. Náklady na projekty ostatních žadatelů mohou klesnout a tudíž by se našly peníze pro náš projekt. Kdybychom po přerozdělení financí dotaci získali, bylo by to pro město samozřejmě přínosem. Ušetřené peníze bychom použili na jiné investice,“ řekla Věra Vzatková ze stavebního odboru bohumínské radnice. Celkové náklady činí 6 milionů korun, dotace by mohla být až pět milionů korun.

Průjezd z náměstí byl minulosti uzavřen kvůli velké kamionové dopravě. Vybudování obchvatu kolem Starého Bohumína od polských hranic sice před 15 lety přineslo místním lidem úlevu od automobilové dopravy, ale z druhé strany se zbrzdil příhraniční rozvoj a turistický ruch. Po povodních v roce 1997 kvůli narušené statice zmizela z mostu kamionová doprava a po výstavbě a otevření nového hraničního mostu v roce 2007 nakonec i osobní automobily. Most teď přes dva roky slouží jen pro pěší a cyklisty. To by se teď mělo změnit.

„Polští turisté Bohumín minou, míří do Ostravy přes nový hraniční most a málokdo se do Bohumína z turistů vrátí. Proto jsme dlouhou dobu usilovali o to, aby na starý most směly osobní automobily. Propojení náměstí Svobody ve Starém Bohumíně na hraniční přechod je teď dalším krokem, jak přivést do této městské části zpět život a turistický ruch,“ vysvětlil starosta Bohumína Petr Vícha.

Ocelový most, který spojuje Bohumín na české a Chalupki na polské straně řeky Odry, byl původně tříobloukový a jeho stavba probíhala podle návrhu opavského krajského stavitelského úřadu. Základní kámen byl slavnostně položen 1. září 1898. 4. října 1899 byla stavba zhruba 150 metrů dlouhého a 6 metrů širokého mostu dokončena. Povodně v roce 1997 však hraniční most natolik poškodily, že omezily jeho nosnost a kamionová doprava na něj už nesměla.

Před čtyřmi lety však začal vznikat o několik set metrů dále nový hraniční most. Stavěla jej polská strana a s jeho otevřením otálela. Otevíral se natřikrát. I když byl hotov už v listopadu 2005, automobilům začal sloužit až v lednu 2007. Nový most mohou používat kromě pěších všechna dopravní vozidla a to i ta nákladní bez omezení hmotnosti. To v minulých letech nebylo kvůli narušené statice starého mostu a omezené nosnosti vůbec možné. Nový hraniční most do Polska je už pro kamiony přístupný a navazuje na novou dálnici D 47. Došlo i k omezení kamionové dopravy z Ostravy do Bohumína přes městské části Vrbice a Pudlov, vozidla nad 12 tun teď musejí využívat nově vybudovanou dálnici.

Lucie Balcarová
tisková mluvčí

Foto: Lucie Balcarová

      

  Vytisknout Vytisknout
  Zpět Zpět
  Nahoru Nahoru

Publikováno / aktualizováno: 8.7.2009
Počet zhlédnutí: 1 815

 

Naposledy aktualizované

Vygenerováno za 0.39 sekund